Definicje Customer Journey
Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że optymalizacja doświadczeń klientów to klucz do sukcesu w biznesie. Nie da się jednak ich udoskonalać, nie rozumiejąc oczekiwań i problemów odbiorców naszych usług. Owe potrzeby trudno jednak poznać bez dokładnej analizy podróży klienta - czyli Customer Journey. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem?
Definicja Customer Journey
Customer Journey to odtworzenie procesu, którego doświadcza użytkownik danego produktu czy usługi. Nie o samą rekonstrukcję jednak chodzi, a o analizę jego aktywności na każdym etapie ścieżki w celu ich optymalizacji, zmiany lub zaprojektowania na nowo.
Mówiąc o podróży klienta, musimy także wspomnieć o Customer Journey Map. Jest to po prostu wizualne przedstawienie, w jaki sposób przebiega droga klienta do zakupu oraz realizacja danej usługi.
Podróż klienta - inne definicje
Powyższe definicje zostały opracowane przez Socjomanię - firmę, która specjalizuje się w działaniach konsultingowych i szkoleniach z zakresu podróży klienta. Poniżej znajdziesz również inne, które pomogą Ci jeszcze lepiej zrozumieć, czym jest Customer Journey.
-
Customer Journey to ścieżka, jaką pokonuje klient przed podjęciem decyzji zakupowej. Uwzględnia ona tzw. punkty styku. Można ją zwizualizować za pomocą narzędzia Customer Journey Map. (RyteWiki)
-
Mapa podróży klienta to narzędzie umożliwiające wizualizację doświadczenia klientów z ich punktu widzenia. Dzięki niej możesz dowiedzieć się, jak klienci postrzegają Twoją firmę i skonfrontować ich odczucia z Twoimi poglądami. (Mike Weir)
-
Ścieżka klienta to doświadczenia klienta, do których dochodzi podczas komunikacji z marką. Uwzględnia ona jego wszystkie interakcje z daną organizacją - od momentu dowiedzenia się o jej istnieniu, przez zakup, a nawet później. Nie skupiamy się tu na transakcjach, a odczuciach klienta podczas interakcji z marką. (QuestionPro)
-
Mapy podróży klienta to wizualna opowieść o tym, jak ludzie wchodzą w interakcję z Twoją marką. Pomagają one markom w dogłębnym zrozumieniu swoich klientów, pełniąc funkcję pomostu między firmami a konsumentami. (Jennifer Clinehens).
Tym, co powtarza się w każdej przytoczonej wyżej definicji, jest cel CJ, jakim jest odtworzenie aktywności (interakcji, zadań) i doświadczeń (emocji, wrażeń, problemów), które towarzyszą klientowi podczas całego procesu.
Customer Journey a Customer Experience
Zdarza się, że Customer Journey jest mylone z Customer Experience. Tymczasem są to dwa różne pojęcia.
Customer Experience (CX) to wypadkowa doświadczeń klienta w relacji z Twoją firmą. Składają się na nie wszystkie emocje, problemy, szanse i wyzwania, które towarzyszą mu na każdym z etapów korzystania z produktu/usługi. Na CX wpływa więc wiele czynników - np. jakość obsługi klienta, design strony czy charakter komunikacji marketingowej.
Zastosowania Customer Journey Map (podróży klienta)
Możemy pokusić się o stwierdzenie, że analiza ścieżki zakupowej to jedno z najbardziej uniwersalnych narzędzi w biznesie. W swojej organizacji możesz stworzyć mapę podróży klientów w celu:
-
Optymalizacji aktualnie dostarczanych produktów lub usług.
-
Zaprojektowania wielokanałowej komunikacji z klientami.
-
Opracowania lejka sprzedażowego.
-
Zaprojektowania nowych punktów styku klientów z Twoją marką.
-
Identyfikacji luk w dostarczanym rozwiązaniu.
-
Zbudowania przewagi konkurencyjnej Twojej marki.
-
Poprawy strategii sprzedaży czy marketingu.
-
Optymalizacji doświadczenia pracowników.
-
Zwiększenia efektywności procesów rekrutacyjnych.
-
Poprawy działań z zakresu onboardingu i offbordingu.
W razie jakichkolwiek pytań związanych ze ścieżką klienta czy Customer Experience Management zachęcamy do kontaktu!