Digitalizacja biznesu od podstaw
W minionym roku zastanawialiśmy się w Socjomanii, jak wyskalować naszą działalność. Wnioski i przemyślenia z tego procesu możecie odnaleźć na moim LinkedIn w trzech artykułach (1, 2 i 3). Wbrew pozorom przeniesienie tradycyjnej działalności do internetu nie jest takie proste. Zwróciliśmy uwagę, że w światowej gospodarce, opartej na sektorze usługowym, wiele podmiotów stanie przed takim wyzwaniem – jak zdigitalizować przedmiot naszej działalności?
Trzy lata temu podjęliśmy decyzję, że właśnie taki kierunek rozwoju będzie najlepszy dla Socjomanii – połączenie naszej wiedzy o digitalu (marketingu, strategii, rozwiązaniach) z projektowaniem usług (ang. Service Design). W tamtym okresie Kasia wybrała się na kurs Design Thinkers Academy, zaangażowała w kilka projektów promujących design thinking w Polsce, a aktualnie jest na etapie rekrutacji na prestiżowe studia w Laurea University of Applied Sciences na kierunku Service innovation and design. Powoli, małymi krokami, cały czas zdobywając nowe digitalowe doświadczenia, pozyskujemy wiedzę z drugiej dziedziny. Oczywiście pierwsze spotkanie z service designem zaczynaliśmy od książek – biblią tej dziedziny jest pozycja This Is Service Design Thinking.
Biblia
Każda osoba rozpoczynająca przygodę z nowym obszarem zainteresowań powinna taką biblię zakupić. Te wielkie tomiska, które rzadko czyta się od „deski do deski”, pozwalają sensownie zaplanować rozwój w danym zakresie, ułatwiają poznanie go i dobrze ukierunkowują na najważniejsze kwestie. Pozwalają spojrzeć na daną dziedzinę „z góry” i wybrać to co nas najbardziej interesuje.
Popularne pytanie
Często na szkoleniach spotykamy się z pytaniem – a jaką książkę o digital marketingu polecacie? Osobiście zwykle odpowiadam, że najlepiej uczyć się tej tematyki z sieci. Uważam, że zdolność wyszukiwania i oceny przydatności informacji w internecie jest jedną z kluczowych umiejętności w naszych czasach. Szczególnie jeżeli mówimy o wiedzy specjalistycznej z marketingu, która potrafi się zmieniać z dnia na dzień. Nieco inaczej ma się rzecz z wiedzą o charakterze strategicznym. Tutaj można polecić przynajmniej kilka dobrych pozycji. Tą ostatnią, która wpadła w moje ręce jest pozycja „Digital Business i E-commerce Management” autorstwa Dave’a Chaffey.
Dr Chaffey to znana postać w digitalu. Gdy konsultowałem ze znajomymi nasz pomysł na wyskalowanie biznesu w Socjomanii, jeden z nich, zaproponował abyśmy poszli drogą serwisu Smart Insights, który wykorzystując jeden z głównych trendów w digitalu – Membership Economy (podlinkowana jest wartościowa książka, a nie definicja) – edukuje marketingowców na całym świecie. Kto, jak kto, ale Chaffey dokładnie wie, jak napisać pozycję na styku digitalu i marketingu, która pozwoli osobom wchodzącym w temat lepiej zrozumieć specjalistów, a całym organizacjom przejść na nowe, digitalowe tory.
Digital Business i E-commerce Management
Jak przystało na biblię tematu książka Digital Business i E-commerce Management pokrywa swoim zakresem cały proces digitalizacji organizacji – od wprowadzenia w temat e-biznesu, poprzez przedstawienie różnych strategii digitalowych, a skończywszy na sposobach wdrożenia, które z punktu widzenia naszych doświadczeń są kluczowe. Zakres wiedzy, który można zdobyć jest porównywalny z przynajmniej częścią polskich studiów podyplomowych z marketingu internetowego. Także jeżeli nie chcecie wydawać od 4 do 8 tys. zł za roczne studia można swoją przygodę z digitalem zacząć od tej pozycji, a uzupełnić na praktycznych kursach, gdy już wybierzecie jaki temat jest dla Was najbardziej interesujący.
Lekturę polecam przede wszystkim osobom, które już pracują i zdobytą wiedzę będą mogły wykorzystać w praktyce. Mam tutaj na myśli szczególnie osoby na stanowiskach menadżerskich, które mają realny wpływ na strategię digitalową organizacji.
Zdjęcie tytułowe: Flickr | opensource.com | CC BY-SA 2.0