0
EN

Blog o marketingu internetowym

18 czerwca 2013 | Wpisy gościnne

Instagram: obraz rośnie w siłę. Czy jesteśmy w trakcie rewolucji wizualnej?

“Poczekaj, nie jedz, najpierw zdjęcie na Instagram”. Jeśli często słyszycie to od swoich znajomych podczas obiadu w restauracji i myślicie, że Instagram służy tylko do robienia zdjęć jedzeniu i oznaczania ich #milonem #tagów (uwaga, jak to piszę tagi są już nawet na Facebooku!), to jesteście w błędzie i ten artykuł został napisany właśnie dla was.

“Jesteś opóźniony jak Instagram na Androidzie”

Instagram powstał w 2010 roku. Na świecie używa go dziś ponad 100 milionów osób, w Polsce - 700 tysięcy. Działa na zasadzie: robię kwadratowe zdjęcie, dodaję filtr, opisuję, udostępniam, czekam na polubienia i nowych followersów. Początkowo działał tylko na sprzęcie Apple, 3 kwietnia 2012 roku powstała wersja na Androida i tego dnia zanotowała ponad milion ściągnięć ze sklepu Google'a.

Popolarność serwisów społecznościowych w PolscePopolarność serwisów społecznościowych w Polsce

Fuzja z Facebookiem z 2012 była warta 300 milionów dolarów w gotówce i 23 miliony w akcjach. Swoje profile mają tam największe brandy, celebryci, a narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych oferują raporty z działań marki właśnie na tym portalu społecznościowym. Brand24 zapowiedział kilka dni temu wprowadzenie monitoringu Instagramu podczas festiwalu Woodstock, łącząc się w projekcie z WOŚP.

Zastanawiając sie nad fenomenem Instagramu, można rozważyć też w tym kontekście przyszłość fotografii. Dyskusja na ten temat rozgorzała w marcu, po tym jak na okładce niedzielnego wydania The New York Times pojawiło się zdjęcie zrobione iPhone’m i przerobione w Instagramie. “Kiedyś trzeba było umieć pracować w ciemni, żeby zdjęcia wyglądały wspaniale, potem trzeba było umieć obsługiwać Photoshopa, teraz Instagram zrobi za was wszystko” pisała Megan Rose Dickey, dziennikarka Business Insider, podsumowując burzę wywołaną tym zdjęciem.

Okładka The New York TimesOkładka The New York Times

Podobna sprawa miała też miejsce kilka dni temu, kiedy to gazeta Chicago Sun-Times zwolniła 28 pracowników działu foto, w tym Johna H. White’a, laureata nagrody Pulitzera z 1982 roku. Dzień później zaczęła szkolić pozostałych dziennikarzy z robienia dobrych zdjęć iPhonem. Ostatnio temat żywotności mediów tradycyjnych był poruszany w artykule Socjomanii w kontekście serialu “House of Cards”, który można przeczytać TUTAJ.

Wypowiedź Roberta Federa na FacebookuWypowiedź Roberta Federa na Facebooku

Everything looks better with Instagram

Instagram wykorzystywany jest coraz częściej przez marki, jako popularne narzędzie marketingowe.

Oreo

Marka najpopularniejszych ciastek na świecie, zrobiła bardzo dobry ruch podczas bloku reklamowego Super Bowl, corocznej amerykańskiej imprezy. Oreo przygotowało video, w którym ludzie spierają się nad wyższością kremu nad ciastkiem (creme vs. cookie), a na koniec kierowała na swój profil na Instagramie. Liczba followersów brandu zwiększyła się z 2 do 15 tysięcy, zaledwie w kilka sekund. Wystarczyło zrobić zdjęcie dowolnej rzeczy, dodać hashtag #cremethis albo #cookiethis, Oreo wybierało najlepsze zdjęcia, a zatrudnieni przez nich artyści rzeźbili kształty fanów w ciastku albo w kremie.

Case Oreo podczas Super BowlCase Oreo podczas Super Bowl

Ford

Ford wymyślił akcję na Instagramie związaną z high-tech w samochodzie, o nazwie #Fiestagram. Każdego tygodnia podawał nowy hashtag, którym fani mieli oznaczać zdjęcia związane z technologiami. Najlepsze zdjęcia ukazały się w galeriach i na bilboardach, a nagrodą główną był Ford Fiesta.

Comodo Menu

Nowojorska restauracja Comodo zobaczyła, że ich klienci wrzucają mnóstwo zdjęć potraw właśnie na Instagram. Do swojego analogowego, papierowego menu dodała hashtag #comodomenu, dzięki któremu można było znaleźć w swoim smartfonie, jak wygląda konkretna potrawa przez złożeniem zamówienia.

Aldo

Aldo, marka butów, przeprowadziła akcję ambientową na deptaku w Tel-Avivie, gdzie położyła wycieraczkę i specjalną maszynę z dzwonkiem. Trzeba było stanąć na wycieraczce, zrobić zdjęcie swoim “starym” butom, wrzucić na Instagram, dodać hashtag #aldo i swój numer buta, a na koniec nacisnąć dzwonek. Po 120 sekundach przyjeżdżał prezent, para nowych butów. Bilans akcji był następujący: ponad 500 nowych zdjęć i tyle samo rozdanych par butów. Padały też komentarze, że hashtag był zbyt ogólny, wśród zdjęć konkursowych pojawiły się inne.

#Polskie #brandy

Snapchat, Instagrami aplikacje millenialsówZapisz sięna szkolenie z wykorzystania potencjału najnowszych aplikacji (Snapchat, Instagram, Vine, Tinder, Periscope i inne!)

Polskich przykładów dobrych akcji marek na Instagramie jest niewiele. Ostatnio słynny sklep z butami w Warszawie, Chmielna 20, przeprowadził konkurs na najlepsze zdjęcie w Airmaxach. Trzeba było dodać hashtag #shootyourogs.

W Polsce istnieją profile Instagrammersów, pasjonatów Instagramu w różnych miastach. Najlepiej radzi sobie Gdańsk, który przy okazji wrzuca zdjęcia z wydarzeń branżowych, takich jak Blog Forum Gdańsk, czy InfoShare.

Instagramers w PolsceInstagramers w Polsce

Dodatki

Używając Instagramu, warto korzystać też z różnych dodatków, które mogą umilić robienie zdjęć, albo ich oglądanie. Na pewno polecam Instadruk, polską firmę, która wywołuje zdjęcia z Instagramu. Niestety, ceny są wysokie.

Instaplace i Instaweather sprawiają, że zwykłe zdjęcie będzie wyglądało ładniej - pokaże, gdzie aktualnie się znajdujesz, albo jaka jest w tym miejscu pogoda.

Statigram pozwala wyszukiwać zdjęcia (i pobierać) i użytkowników na Instagramie z poziomu komputera, na co nie pozwala sam Instagram.

Instasham to narzędzie do oszukiwania swoich followersów. Z kategorii takich jak plaża, podróże, przyjaciele i tym podobne można wybierać zdjęcia i wrzucać na swojego Instagrama. Hasło przewodnie Instashama to: “if you can’t make it, fake it”.

Postagram - pozwala stworzyć pocztówki ze swoich zdjęć z Instagramu, które przychodzą do prawdziwej skrzynki pocztowej. Tej analogowej!

Na zakończenie, najczęściej używane filtry: dowiedz się, jakim typem użytkownika jesteś. And wait for your perfect Instagram moment!

Jakim typem użytkownika Instagramu jesteśJakim typem użytkownika Instagramu jesteś

Autorką powyższego gościnnego wpisu jest Katarzyna Ostrowska, studentka zarządzania firmą na Uniwersytecie Jagiellońskim, prowadząca bloga jestemhipsterem.pl oraz oficjalny fanpage Marii Peszek.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?