0
EN

Blog o marketingu internetowym

czwartek, 6 lutego 2014 | Marzena Żeber

Jak angażować fanów na Facebooku? Porady i najlepsze praktyki

Jak angażować fanów na Facebooku? Jak skutecznie walczyć ze spadkami zasięgu i zmianami w Edge Ranku? Te pytania spędzają sen z powiek niemal każdemu administratorowi fanpage'a. Niektórzy starają się z tym walczyć stosując lub testując różne sztuczki i tricki. Poznajcie najlepsze praktyki w tym zakresie.

Od czego zacząć? Żeby w ogóle myśleć o skutecznych (angażujących) działaniach na Facebooku, trzeba najpierw stanąć po tej „drugiej stronie”.

Analiza grupy docelowej

Największy błąd, jaki możemy popełnić to wdrażanie podobnych rozwiązań dla różnych kategorii stron na Facebooku. Social Media Manager powinien jednak wykrzesać z siebie nieco więcej… W pierwszej kolejności, warto dokonać analizy grupy docelowej i poznać bliżej jej reprezentantów. Pomogą nam w tym statystyki na Facebooku i narzędzia do analizy zachowań fanów (np. Sotrender), gdzie możemy sprawdzić np. które treści najbardziej angażują fanów lub o jakich porach najlepiej publikować posty.

Tworzenie person

Na podstawie zdefiniowanych grup odbiorców, do których chcemy kierować treści na naszym fanpage, możemy pokusić się o stworzenie „person”. Kim jest taka persona? To archetyp użytkownika danego produktu, usługi i jego relacji z produktem/usługą, a także sposób komunikowania się z marką. Owa persona jest przedstawiana w postaci perswazyjnego, „uczłowieczonego” opisu cech, umiejętności, potrzeb i celów. Charakterystyki użytkowników bardzo różnią się od siebie, jednak możemy wyróżnić najważniejsze elementy:

➡ dane: imię, nazwisko, wiek, zawód,
➡ zdjęcie,
➡ informacje tzw. „uczłowieczające”: biografia, rodzina, hobby, cele, potrzeby,
➡ umiejętności techniczne: korzystanie z internetu, aplikacji mobilnych, stosunek do mediów społecznościowych, częstotliwość korzystania z nich,
➡ kontekst: nawyki w zakresie korzystania z produktu, przywiązana do danej marki.

Kontekst jest bardzo ważny!

Kreując personę należy opisywać ją szczególnie w odniesieniu do konkretnego projektu. Raczej nie będziemy mieć problemu z wyobrażeniem sobie osoby, która jest miłośnikiem podróży i lubi korzystać z Facebooka. Ale zupełnie inaczej będzie się przedstawiała persona użytkownika serwisu społecznościowego, a inaczej odbiorcy serwisu podróżniczego, nawet, jeśli w rzeczywistości jest to ten sam użytkownik. Za każdym razem kontekst działania jest inny, inne są motywacje, cele i realizowane potrzeby (nawet w przypadku, gdy na Facebooku nasz użytkownik ma zdjęcia z podróży).

Ostatecznie dane zbieramy w jednym spójnym dokumencie (mogą być mniej lub bardziej rozbudowane).

Przykładowe persony, źródło: GreenHatPrzykładowe persony, źródło: GreenHat

Tworząc wzorce do person zawsze trzeba pamiętać o dostosowaniu ich do kontekstu konkretnego projektu. W naszym przypadku powinniśmy się skupić na korzystaniu z mediów społecznościowych, częstotliwości, kanałach oraz pewnych schematach zachowań.

Przykład persony, źródło: uxbite.comPrzykład persony, źródło: uxbite.com

Jeśli wiemy już, z kim mamy lub chcemy mieć do czynienia planując działania w social media, musimy pamiętać, że wśród naszych grup odbiorców mogą pojawić się różne persony, które będą mieć różne potrzeby komunikacyjne i jednocześnie różne oczekiwania.

Jak angażować fanów i o czym pamiętać?

Każdemu administratorowi zależy na tym, aby docierać z przekazem do jak największej liczby osób, a fani się angażowali. Co kilka miesięcy Facebook informuje nas o kolejnych zmianach, bardzo często związanych z Edge Rankiem. Ostatnie wieści także nie były dobre… Wpisy tekstowe cieszą się sporym zasięgiem wśród fanów stron, ale już niebawem staną w szeregu z postami zdjęciowymi. Za to posty z linkiem i większą grafiką mają osiągnąć większy zasięg organiczny i w związku z tym przynieść większe zaangażowanie. Możemy to zatem wykorzystać i tworzyć dedykowane grafiki pod posty z linkiem, w których sprytnie przemycimy pytanie lub inne formy angażowania fanów.

  1. 1 Posty z linkiem i grafiką

Zadbaj o dobrą grafikę w odpowiednim rozmiarze - najlepiej sprawdzi się 1200×627px. W opisie linku nie zapomnij o call to action (np. „Przeczytaj”, „Dowiedz się więcej”, „Zobacz” itp.). W tekście dobrze sprawdzają się wypunktowania (np. jeśli linkujemy do tekstu, warto w punktach wymienić najważniejsze zagadnienia) i oczywiście pytania, które zachęcają fanów do dyskusji.

Post z linkiem i większą grafikąPost z linkiem i większą grafiką

  1. 2 Personalizacja treści

Tu świetnie posłuży Ci analiza grupy docelowej i szkielet person. Warto zastanowić się nad tym, na jakie informacje liczą nasi fani i dobierać treści tak, abyśmy nie musieli się martwić o wskaźnik: „Liczby anulowań znacznika lubię to” (czyli liczbę osób, które „odlubiły” stronę pod wpływem konkretnego postu). Kategoria strony i tematyka powinny być spójne.

Tematyka postów na przykładzie Lubelli i ZiajiTematyka postów na przykładzie Lubelli i Ziaji

  1. 3 Długość postów ma znacznie

Pisz krótko i konkretnie - najlepiej do 240 znaków. Jeśli jednak prowadzisz działania na mocno eksperckim profilu, gdzie fani chętnie dzielą się opiniami i oczekują szczegółowych informacji, mocno edukujących, śmiało możecie pozwolić sobie na więcej treści. Jednak w takim wypadku dobrze jest oddzielić poszczególne sekcje tekstu specjalnymi znakami.

Długość tekstu w postach na FB - Durex vs Gazeta WyborczaDługość tekstu w postach na FB - Durex vs Gazeta Wyborcza

  1. 4 Doceniaj fanów

Jeśli Twoi fani poza komentarzami pod postami publikują także swoje zdjęcia lub zapytania na tablicy - wykorzystaj ten potencjał. Po pierwsze: poczują się wyróżnieni, po drugie: zyskasz unikatowy kontent, a po trzecie: jest spora szansa, że inni też będą chcieli się zaangażować.

Publikacja zdjęć nadesłanych przez fanów, na przykładzie FB: Mazury Cud Natury, Masuria – The Wonder Of NaturePublikacja zdjęć nadesłanych przez fanów, na przykładzie FB: Mazury Cud Natury, Masuria – The Wonder Of Nature

  1. 5 Rozmawiaj z fanami

Odpowiadaj na komentarze, dopytuj, dziękuj i staraj się podtrzymywać rozmowę. Responsywność jest bardzo istotna w komunikacji z fanami, staraj się odpowiadać jak najszybciej! Nie tylko klikając „lubię to”.
Jeśli Twój post wyjątkowo dobrze angażuje, możesz dodatkowo wypromować go wśród odpowiednio stargetowanej grupy przez Facebook Ads.

Dialog na Facebooku, FB: PerłaDialog na Facebooku, FB: Perła

  1. 6 Daj im wybór

Łącz produkty, pokazuj ich zalety, zestawiaj i różnicuj - dzięki temu poznasz też lepiej swoich fanów i zobaczysz, do jakich produktów są najbardziej przywiązani. Zyskasz pewnie niejeden pomysł na kolejny wpis :)

Angażowanie przez pytaniaAngażowanie przez pytania

  1. 7 Ciągnij za język

Jak najlepiej zawalczyć o komentarze, czyli aktywności bardziej wartościowe niż zwykłe polubienia? Najlepiej dobrym pytaniem, dzięki któremu fani będą mogli wykazać się wiedzą, kreatywnością czy po prostu humorem :) Oczywiście przy takich pytaniach, warto uważać na ich formę, aby zadać je w sposób jednoznaczny i tak, aby fani nie mieli możliwości go przekręcić.

Statusy na FacebookuStatusy na Facebooku

  1. 8 Zgraj się w czasie

Sprawdź, kiedy Twoi fani są online i jaka pora na post poranny/wieczorny będzie najlepsza. Staraj się prowadzić regularne działania, nie omijaj weekendów, bo być może właśnie wtedy Twoi fani mają czas na aktywność na Facebooku? Często właśnie aktywności w weekendy wywołują największe zaangażowanie - wszystko oczywiście zależy od tematyki profilu i grupy docelowej.

Kiedy Twoi fani są online

  1. 9 Zasada dwóch zdjęć

Całkiem niedawno okazało się, że posty z 2 lub 3 zdjęciami generują dużo większy zasięg organiczny niż posty z 1 zdjęciem. Facebook traktuje takie posty jak statusy, które z reguły osiągają lepszy zasięg niż inne rodzaje treści. Wykorzystaj to!

Posty z 2 lub 3 zdjęciamiPosty z 2 lub 3 zdjęciami

  1. 10 Call to action

„Call to action” jest uzależnione od przekazu i tego co chcemy uzyskać. Inaczej będzie to wyglądało w sytuacji zachęcania do zakupu, inaczej jeśli chcemy poprosić o komentarz itp. Cała filozofia tkwi w konstrukcji, więc wyrażaj się jasno: „dodaj komentarz”, „udostępnij”, „zobacz więcej” lub użyj znaków specjalnych typu: ➡, ▶, ↪.

Call to action, ShowroomCall to action, Showroom

Facebook na pewno co jakiś czas będzie dostarczał nam nowych wrażeń związanych z Edge Rankiem czy zmianami w zasięgu postów. Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko przyzwyczaić się do tej sytuacji, ale jednocześnie mieć rękę na pulsie. Co jakiś czas powinniśmy zmieniać strategię komunikacji i spróbować omijać spadki zasięgów. Na pewno kilka metod jest już wypracowanych, a nawet sprawdzonych na wielu przykładach i szczerze polecam z nich skorzystać. Jednak pewne jest, że za kilka miesięcy będziemy musieli znów wypracować nowe sposoby. W moim przekonaniu, najważniejsze jest konstruktywne podejście do grupy docelowej i dostosowanie treści do naszych fanów. Nie zawsze musimy śledzić konkurencję i powielać schematy, ale dobrze mieć na nią oku ;).

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, na temat angażowania fanów na Facebooku, może zainteresuje Cię nasze szkolenie. Sprawdź program szkolenia z Facebook lub skontaktuj się z Michałem: michal[małpa]socjomania.pl.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?