0
EN

Blog o marketingu internetowym

Jak czytać statystyki w social media?

W Polsce z samego tylko Facebooka korzysta ok 14 mln osób¹, prawie 2 mln z LinkedIn² i ok 1,7 mln z Instagrama³. Dla firm to bardzo ważne miejsce do promocji i sprzedaży swoich produktów i usług oraz do rozmowy nad ich kształtem czy użytecznością.

Jak interpretować statystyki?

Media społecznościowe umożliwiają nam tworzenie społeczności wokół naszej firmy. Każdy Wasz post może dotrzeć do kilku tysięcy osób oraz wygenerować zaangażowanie w postaci „lubię to”/poleceń/gwiazdek, komentarzy czy udostępnień.

Ale czy wiecie, jak interpretować statystyki z największych serwisów społecznościowych? Z jakiego zaangażowania powinniście się cieszyć, jakie KPI wyznaczyć, gdzie sprawdzić statystyki Waszych aktywności w danych kanałach społecznościowych?

6 najczęstszych scenariuszy, jakie obserwuję, będąc doradcą w zakresie tworzenia strategii social media to:

Firmy:



  • Nie przeanalizowały tego, gdzie i jak mówi się o nich w Internecie

  • Nie sprawdziły tego, gdzie aktywna jest ich konkurencja

  • Nie ustaliły sobie mierzalnych celów obecności w mediach społecznościowych

  • Nie wiedzą jakie cele mogą osiągnąć, jak optymalizować prowadzone przez siebie działania

  • Nie sprawdzają branżowych serwisów, w których można dowiedzieć się o zmianach w najpopularniejszych serwisach społecznościowych i wykorzystać je do rozwoju swoich działań

  • I co najważniejsze: nie mają strategii social media

Dlaczego nie tylko Facebook jest ważny?

Wiele firm utożsamia działania w mediach społecznościowych z obecnością wyłącznie w serwisie Facebook. Po kilku tygodniach, w czasie których próbowali angażować grupę docelową - dodawali posty, zdjęcia, linki, notatki - okazuje się, że treści, które tam publikują nie interesują osób, które polubiły ich profil. Dlaczego? Bo dodawane były w nieodpowiednim czasie, bez użytecznych treści i nie zwrócili uwagi, że preferowanym przez facebooka formatem jest teraz video.

Konsekwencją jest to, że algorytm Edge Rank (mechanizm stworzony przez Zuckerberga, który wpływa na to, co pojawia się na naszej tablicy) nie pokazuje osobom, które polubiły Waszą stronę kolejnych wpisów.

Nasza firma w mediach społecznościowych

Potrzebujesz strategii?Zamów usługę

Rozmawiając z przedstawicielami firm, które często mają problemy z działaniem w mediach społecznościowych dowiaduję się, że oni tak naprawdę nie są przekonani do społeczności, ale
usłyszeli, że teraz „wszyscy tam są” i „jak nie masz strony na Facebooku to nie istniejesz”. Nie orientują się w zmianach, jakie dokonują się na wybranych przez siebie serwisach i nie optymalizują swoich działań pod te zmiany, tak, by osiągnąć spodziewany przez siebie sukces = sprzedaż.

Optymalizacja (tzn. wyznaczanie lepszego rozwiązania bazując na doświadczeniu i efektach z przeprowadzonej kampanii) strategii, celów, które sobie obieramy na początku naszej drogi, jest najważniejsza.

Można to osiągnąć na kilka sposobów. Skupię się na jednym z nich i wyjaśnię jak do tego celu wykorzystać statystyki udostępniane przez popularne serwisy społecznościowe. To właśnie dzięki nim możemy stwierdzić czy publikowane treści są efektywne, czy angażują, czy generują ruch na stronie/sklepie - słowem, czy realizują cel, jaki się im stawia.

W tym artykule pokażę jakie możliwości oferują najpopularniejsze serwisy i jakie statystyki udostępniają, oraz najważniejsze, wskażę jak wykorzystać statystyki do podejmowania trafnych decyzji. Wspomnę też o narzędziach, które pomagają Wam w działaniu w świecie social media (Brand24, SentiOne, Sotrender).

Lokalizowanie grupy docelowej

Zacznijmy od sprawdzenia gdzie i co mówi się o temacie, który Was dotyczy, o Waszej branży, firmie, konkurencji, produktach oraz który serwis społecznościowy generuje najwięcej wzmianek. Dzięki temu otrzymacie dowód, gdzie warto działać: na Facebooku, LinkedIn a może na Instagramie?

Popularnymi i skutecznymi narzędziami do monitoringu Internetu i wyszukiwania ciekawych dyskusji na Wasz temat są Brand24 i Sentione.

Narzędzia te pokażą miejsca, w których podejmuje się dyskusje na zadane tematy (serwisy społecznościowe, fora internetowe), pomogą zlokalizować influencerów, którzy piszą o Was. Wygenerują także raport czy infografikę obrazującą analizowany miesiąc.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że na ten moment wydatek wiążący się z wykupieniem podstawowej wersji tych programów nie przekracza 100 zł. Koniecznie przetestujcie dostępne rozwiązania (np. korzystając z 2-tygodniowej, bezpłatnej wersji systemu) i przekonajcie się w jakich miejscach w Internecie pojawia się nazwa firmy (lub konkurencji), czy produktu.

Na prowadzonych przez nas szkoleniach poświęconych budowaniu strategii, za pomocą tych narzędzi wspólnie z uczestnikami analizujemy wyniki prezentowane przez wspomniane narzędzia. Sprawdzamy, czy w ciągu ostatnich miesięcy pojawiły się wzmianki o nich, kto mówił, gdzie oraz jaki zasięg miały te treści.

Jak czytać statystyki Facebooka?

Dostępne na Facebooku statystyki podsumowują kondycję profilu - ilość polubień, ilość ukryć i cofnięć polubień, zasięg postów, ilość odwiedzin poszczególnych kart, ilość i długość odtworzeń video. Do tego możecie poznać dokładne zaangażowanie pod każdym pojedynczym postem, sprawdzić, czy zyskał zasięg wirusowy czy może odwrotnie - nie spodobał się fanom i ukryli go na swojej osi. Możecie ocenić jakość zaangażowania (więcej „lubię to” czy może udostępnień?), ilość kliknięć (CTR) i konwersję (zakup, wypełnienie formularza na stronie).

Typy postówTypy postów

Aby odnaleźć te informacje musicie wejść w zakładkę „Statystyki”, do której dostęp ma każdy administrator strony. Bardzo ważną zakładką jest ta, prezentująca podsumowanie wszystkich postów. To tutaj widzimy który dzień i która godzina najbardziej odpowiada naszym fanom. Na tej podstawie powinniśmy planować pory publikacji.

Podzakładka „Typy postów” powie nam jakiego rodzaju posty cieszą się największym zasięgiem i największym zaangażowaniem - to informacja dla nas, co publikować w kolejnym harmonogramie wpisów. Facebook aktualnie promuje treści zawierające format video, z tym że tylko te, które wgrywane są bezpośrednio do serwisu, a nie są linkiem do YouTube. W statystykach możemy sprawdzić jak takie treści się sprawdzają. Widzimy tam: średni czas odtwarzania, odsetek zaangażowanych i odsetek utrzymania uwagi. Są to ważne dane, które pozwolą nam zoptymalizować nasze kolejne video. Dowiemy się z nich czy nasze treści angażują widzów, jak długo skupiają oni na naszym video uwagę i pomogą nam zoptymalizować przyszłe produkcje.

Statystyki videoStatystyki video

Ze swojego doświadczenia mogę podpowiedzieć, że sprawdzają się materiały trwające ok 15-20 sek, dynamiczne. Jeżeli macie video trwające powyżej 1 minuty lepiej podzielić je na dwie części.

Aby Wasze działania na Facebooku były jeszcze bardziej efektywne warto skorzystać z Sotrendera - to narzędzie, które przeanalizuje dokładnie Waszą stronę i pokaże, co warto zmienić i poprawić. W bardziej przystępny niż statystyki na Facebooku sposób pokaże, w jakie dni w jakich godzinach angażują się Wasi fani, które treści generują największą ilość polubień, a które komentarzy, jaki jest Wasz czas odpowiedzi na zadane na tablicy pytanie, kto jest Waszym najbardziej zagorzałym fanem.

Dzięki temu za pomocą dwóch kliknięć dowiecie się w jakiej formie dobrać przekaz, żeby jak najlepiej zadziałał, żeby zainteresowanie było jak największe a także, żeby przełożyło się ono np. na zakup.

Na Facebooku mamy wiele danych, które sami musimy analizować, Sotrender ułatwia wyciągnąć z tych danych wnioski. Narzędzie posiada zakładkę „Nasze wskazówki”, w której mamy kilkadziesiąt informacji na temat tego, jak zoptymalizować Waszą stronę na Facebooku. Warto skorzystać z zawartych w niej porad, szczególnie będąc początkującym administratorem fanpage.

SorenderSorender

Jak czytać statystyki Twittera?

Komunikacja za pomocą 140 znaków także wymaga optymalizacji. Twitter kilkanaście miesięcy temu wyszedł naprzeciw naszym potrzebom i udostępnił moduł statystyczny w swoim serwisie. Konta z mniejszą aktywnością mogą nie mieć tej opcji dostępnej od razu, ale już teraz można je poznać wchodząc na stronę Analytics.

W statystykach dostępne jest podsumowanie aktywności z okresu ostatnich 28 dni: ilość tweetów, ilość wyświetleń, ilość wizyt naszego profilu przez innych użytkowników, ilość wzmianek oraz ilość obserwujących. Poniżej przykładowy widok podsumowania za poprzednie miesiące.

Analytics TwitterAnalytics Twitter

Nie dla wszystkich jest to widoczne na pierwszy rzut oka, ale u góry karty ze statystykami dostępne są kolejne zakładki. Poza Home może nas interesować również: Tweets oraz Followers.

Zakładka Tweets
Podsumowuje wszystkie tweety oraz ich statystyki - ilość wyświetleń, zaangażowanie (lajki, udostępnienia) oraz wskaźnik ER. Możecie sprawdzić które tweety wygenerowały największe zaangażowanie. Informacje te mogą się Wam przydać przy tworzeniu kolejnych tweetów, przy zastanawianiu się nad tematami, które chcecie podejmować albo nad osobami, które warto obserwować.

Na udostępnionym powyżej przykładzie widać, że najwięcej tweetów i największe zasięgi osiągnąłem, gdy jako uczestnik relacjonowałem konferencję Tweetup PL. Polecam więc wykorzystywanie Twittera szczególnie podczas różnego rodzaju wydarzeń.

Zakładka Followers
Podsumowuje dane o followersach: płeć, zainteresowania, miejsce pochodzenia, język, wykorzystywana platforma: mobile czy desktop.
Wszystkie te informacje warto wykorzystać w strategii angażowania Waszych odbiorców - ponieważ wiedząc jakie tematy ich interesują publikujmy merytorycznie podobne treści, dzięki czemu otrzymacie większe zaangażowanie i Wasze konto będzie bardziej popularne.

FollowersiFollowersi

O wszystkich omawianych przy Twitterze działaniach więcej mówimy na naszym szkoleniu, na którym szczegółowo zajmujemy się markami/produktami naszych klientów. Omawiamy także inne narzędzia do analizy i optymalizacji działań na tym mikroblogu jak Followerwonk, Tweetdeck, Hashtagify, Tweriod czy Keyhole.

Pamiętajcie też, że od kilku miesięcy mamy możliwość samodzielnego tworzenia reklam na Twitterze. Promocja konta, promocja tweeta, promocja trendu, promocja linków kierujących do strony www na pewno będzie łatwa do zmierzenia w zakładce ze statystykami.

Jak czytać statystyki LinkedIn?

Każda strona stworzona na LinkedIn ma statystyki. Po wejściu na naszą Company Page i kliknięciu w zakładkę Analytics mamy dostęp do następujących danych:

  • zaangażowanie pod postami,
  • zasięg wygenerowany przez nasze działania oraz zaangażowanie,
  • ilość obserwujących, poziom zaangażowania,
  • porównanie z konkurencją.

Statystyki LinkedinStatystyki Linkedin

Podobnie, jak na Facebooku możecie dzięki temu wywnioskować, które treści podobają się najbardziej, czy warto targetować wpisy, czy dodawać linki, zdjęcia i w końcu czy i kiedy promować publikowaną treść.

W przypadku profilu osobowego LinkedIn stworzył interesujący miernik - Social Selling Index. Zestawienie to pokazuje jak prowadzicie swoje konto osobowe na podstawie 4 filarów. Dodatkowo ocenia Wasze poczynania i porównuje z branżą oraz ze znajomymi, których posiadacie. Widzicie dokładnie w której części jesteście słabsi i zachęca Was do tego, żeby popracować nad rozwojem danej części.

Mój Social Selling Index

Social Selling IndexSocial Selling Index
>> Sprawdź swój Social Selling Index na LinkedIn.

Jak czytać statystyki na Instagramie?

Serwis Instagram nie oferuje wglądu do statystyk, ale od ponad 4 lat można je poznać dzięki Iconosquare. Niestety serwis w ostatnich tygodniach postanowił się spieniężyć i obecnie macie dostęp do tygodniowego okresu próbnego a następnie za dostęp trzeba zapłacić. Nie są to wysokie kwoty, więc warto zastanowić się nad skorzystaniem z narzędzia, gdy Instagram jest jednym z naszych ważniejszych kanałów komunikacji.

IconosquareIconosquare

Dzięki Iconosquare widzicie najlepszy czas na publikację zdjęć, wiecie który filtr angażuje najbardziej, jaka jest ilość otrzymanych serduszek, ilość dodanych zdjęć, jaki hashtag dodać, żeby angażować jeszcze lepiej.

Dodatkowo w zakładce „Contest” macie dostęp do ciekawych konkursów, jakie firmy organizują na Instagramie. Jest więc łatwy dostęp do inspiracji i best practise.

FiltryFiltry

Podsumowanie

Nie masz strategii? Zamów usługęzbudujemy strategię marketingową i nauczymy jak się nią posłużyć

Jak możecie zauważyć, prawie każdy popularny serwis społecznościowy oferuje statystyki analizujące osiągnięcia profilu. Możecie z nich wyciągnąć interesujące informacje do optymalizacji.
Działania w mediach społecznościowych powinny być działaniami strategicznymi. W ramach prowadzonych przez nas kursów razem z uczestnikami planujemy komunikację wykorzystując m.in. omówione tu mierniki. Chcesz dowiedzieć się więcej? Serdecznie zapraszam!

Źródło:
1. dane wg panelu reklamowego Facebook, 01.2016, Polska, ALL, 13+
2. dane wg panelu reklamowego LinkedIn, 01.2016, j. angielski, targetowanie: Polska, ALL, 13+
3. dane wg badania NapoleonCat.com, 11.2015, Polska, ALL, 13+

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?