0
EN

Blog o marketingu internetowym

26 kwietnia 2013 | Justyna Kwiecień

Jak zorganizować spotkanie na żywo w Internecie? Google Hangouts – krótki tutorial

„Rozmowa staje się ciekawsza, gdy wszyscy mogą się nawzajem zobaczyć” – otóż to. Bardzo ciekawą usługę do przeprowadzania „rozmów na żywo” udostępnia nam Google – Google Hangouts. Zarówno dla tych, którzy chcą w wygodny i prosty sposób porozumieć się ze swoimi znajomymi, jak i dla tych, którzy chcą stworzyć fajną akcję poprzez możliwość „spotkania na żywo” i dodatkowo nadawania tego online.

Dlaczego o tym piszę? Otóż 2 tygodnie temu w ramach akcji „Pierwszy Hangout Socjomanii” mieliśmy okazję „spotkać się na żywo” z siatkarzami PGE Skry Bełchatów – Mariuszem Wlazlym i Karolem Kłosem, oraz marketing managerem – Tomaszem Koprowskim. Warto zaznaczyć, iż był to pierwszy tego typu (jeśli idzie o środowisko sportowe) Google Hangout w Polsce. Goście nie byli przypadkowi! Chcieliśmy połączyć świat miediów społecznościowych i sportu i dowiedzieć się co nieco o prowadzonych przez wspomnianych przeze mnie gościach działaniach na Facebooku, które znacznie wyróżniają się na tle innych sportowców z Polski. Wystarczy spojrzeć na fanpage: „Trafiła kosa na Kłosa, Karola Kłosa” oraz „Mariusz Wlazły – official” żeby zobaczyć w jaki sposób dbają oni o swoich fanów.

Jak założyć Google Hangouts – proste kroki

1. Zakładam konto na Google+ - zarówno ja, jak i osoby, które chcę zaprosić do videorozmowy. Ponadto uczestnicy Google Hangout muszą dodać moje konto do kręgów.

dodawanie do kręgów G+

2. W prawym górnym rogu (lub lewym dolnym, rozwijając opcje „więcej”) uruchamiamy „otwórz hangout”, gdzie po chwili ukaże nam się nowe okno przeglądarki.

Google Hangouts

I teraz kwestia najważniejsza: zapraszamy uczestników Google Hangout. Wybieramy ich albo z listy naszych kręgów (możemy też zaprosić cały krąg, dlatego też wygodnie przed videorozmową stworzyć osobny i dodać do niego wcześniej wszystkie osoby, które chcemy zaprosić), albo poprzez adres e-mail (tutaj ważne, aby osoba miała konto na G+ i miała nas w kręgach!).

Google Hangouts

3. Hangouts on Air - czyli nadajemy na żywo. Jak widać na obrazku powyżej, mamy opcję „Włącz Hangouty nadawane na żywo”. Spokojnie, po jej zaznaczeniu nie trafimy od razu na youtube, ale w trakcie rozmowy będziemy mieli taką opcję, więc będzie można zrobić „odliczanie” ;) Należy pamiętać, że film będzie nadawany zarówno w strumieniach Google+ jak i na kanale Youtube. Transmisję „na żywo” będzie można w każdym momencie zakończyć – nie zamykając samej videokonferencji. Warto również utworzyć wydarzenie na tablicy Google+ na naszym koncie firmowym (lub prywatnym). Nasi fani otrzymają wówczs stosowne powiadomienie, a i wizualnie nieźle to wygląda:

Wydarzenie G+

4. Jak poinformować innych o Google Hangouts on Air? Jest kilka sposobów. W czasie trwania videorozmowy w górnym pasku pojawi nam się opcja „umieść link”, gdzie otrzymamy bezpośredni link do youtube:

Google Hangouts

Wcześniej możemy też poprosić o dodanie do subskrybcji naszego kanału na Youtube. Wówczas wchodząc na kanał, otrzymamy powiadomienie o pojawieniu się nadawanego na żywo Google Hangout:

Google Hangouts

5. Dodatki, czyli czatowanie z uczestnikami Hangouta, wspólne oglądanie filmów na youtube, udostępnianie swojego ekranu, dorabianie sobie rogów, lub wąsów, poprzez „Google Effects”, czy też „Capture”, do robienia screenshotów w czasie trawnia Google Hangout:

Google Hangouts

6. Kilka dodatkowych, acz ważnych kwestii:

  • Do Hangouta można zaprosić maksymalnie 10 osób
  • Nadawanie na żywo musi odbywać się na tym samym koncie, na którym mamy zalożony G+. Jeśli organizujemy Hangout na koncie firmowym, które nie jest połączone z youtube – należy założyć konto osobowe na G+, które byłoby połączone z youtube (z tego samego adresu e-mail) i nadać mu uprawnienia admina naszej strony firmowej.
  • W Hangoucie nadawanym na żywo (oraz publicznym) nie mogą brać udziału osoby, które nie ukończyły 18 roku życia. Tu decyduje data urodzenia wpisana przez użytkownika z G+.
  • W czasie nadawania na żywo na YT, istnieje opcja dodawania komentarzy w czasie rzeczywistym. Osoby, które nie mogły wziąć udziału w Hangoucie, spokojnie zatem mogą zadać pytanie poprzez komentarz.
  • Naturalnie trzeba posiadać kamerkę internetową oraz mikrofon (te wbudowane w laptop – wystarczą)
  • W trakcie trwania Google Hangout, jego założyciel może w każdym momencie wyprosić innych użytkowników, wyłączyć im mikrofon lub też nadawanie obrazu (w razie gdyby zaczęli się rozbierać:). Twórca videorozmowy może również decydować kto pojawia się na ekranie głównym - wystarczy kliknąć w obraz nadawany przez uczestnika. Aplikacja sama też rozpoznaje kto w danym momencie mówi i automatycznie pojawia się na ekranie głównym:

Google Hangouts

  • Google Hangouts udostępnia również harmonogram najciekawszych videorozmów, tak aby móc zapisać je do swojego kalendarza:

Google Hangouts - harmonogram

Ciekawe przykłady wykorzystania Google Hangouts w Polsce i na świecie

1.“Biskie ZETknięcia III - go stopnia” Radia Zet – tutaj mamy do czynienia z cyklem spotkań z gwiazdami. Dotychczas pojawili się m.in.: Bajm, Myslovitz, Justyna Steczkowska, T. Love. Aktywność i kreatywność użytkowników jest spora, co można zobaczyć w archiwalnych odcinkach:

Biskie ZETknięcia III - go stopnia

2. WOŚP również wykorzystała potencjał Google Hangouts i zorganizowała spotkania na żywo m.in. z Dodą, Kamilem Bednarkiem, zespołem Enej – z ich fanami! Warunkiem było zadanie najciekawszego pytania – czyli standardowo :)

3. Hangout z Owenem Wilsonem + trailer filmu “Intership”

4. PGE Skra Bełchatów&Socjomania

Tak jak wspominałam na początku, również Socjomania miała „przygodę” z Google Hangouts. Zaczęło się od siatkarzy PGE Skry Bełchatów – Mariusza Wlazłego oraz Karola Kłosa, wraz z ich marketing menadżerem – Tomaszem Koprowskim. W hangoucie wzięli również udział Adrian Serafin oraz Jakub Prószyński (bardziej znany jako Pijaru Koksu Blog) z Carrot Digital Agency. Widzowie mogli na żywo w komentarzach zadawać pytania siatkarzom (zadali ich ponad 900!). Warto zaznaczyć, że Skra Bełchatów będzie kontynuować cykl spotkań dla fanów!

5. Weszło i komentarz nadawany na żywo podczas meczu Polska – Mołdawia (również przy okazji innych). Co prawda tutaj nie brali udziału inni użytkownicy, ale była to fajna alternatywa dla wszystkich, którzy nie chcieli słuchać komentarza Dariusza Szpakowskiego na TVP1. Prawie 2000 komentarzy w czasie trwania „transmisji” to niezły wynik, a sama akcja miała swoje powtórki i cieszyła się sporym zainteresowaniem.

6. Bruno Mars również wpadł na pomysł spotkania z fanami – połączonego z mini koncertem! Jak widać, bawili się nieźle ;)

Google Hangouts - Bruno Mars

7. Barrack Obama w Hangoucie na żywo, podczas którego odpowiadał na pytania swoich wyborców i… fanów! :) Specjaliści od PR prezydenta USA zawsze robią wszystko na najwyższym poziomie (Obama vs polscy politycy 1:0), a użycie Google Hangouts to kolejny dobry krok.

Jak widać odpowiednie użycie Google Hangouts może okazać się strzałem w dziesiątkę. Samo narzędzie daje nam pole do popisu jeżeli chodzi o kreatywne marketingowe akcje. Co ważne: organizacja wcale nie jest trudna. Druga sprawa i potwierdzamy to na podstawie własnego doświadczenia - to również świetna zabawa, którą możemy podzielić się ze wszystkimi.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?