0
EN

Blog o marketingu internetowym

13 sierpnia 2021 | Martyna Żądło

10 wskazówek, jak zwiększyć zasięg na Facebooku

Media społecznościowe to jedno z najpotężniejszych narzędzi epoki cyfrowej, dlatego dobrze jest starannie opracować kampanię mającą zwiększyć zasięgi na Facebooku, żeby móc docierać do coraz szerszego grona odbiorców. Ale nie zawsze wiadomo, od czego zacząć taką kampanię, tym bardziej jeśli podobnie jak wiele innych osób tajniki mediów społecznościowych poznawaliście samodzielnie.

Ale są też dobre wieści: istnieje wiele sposobów na zwiększenie zasięgu postów na Facebooku. Niektóre z tych metod skupiają się na doborze odpowiednich treści lub ich właściwym zróżnicowaniu, inne proponują wykorzystanie postów i komentarzy do pokazania ludzkiej twarzy waszego biznesu lub do budowania bezpośredniego zaangażowania odbiorców. W ten sposób można też tworzyć relacje i zwiększać rozpoznawalność branży wśród nowych odbiorców.

Oto 10 przydatnych wskazówek, które pomogą wam skutecznie zwiększyć zasięg postów na Facebooku.

1. Treści muszą nadawać się do udostępnienia

Pierwsza zasada publikowania treści na Facebooku: wybieraj odpowiednie, ciekawe i angażujące treści, które odbiorcy będą chcieli udostępniać dalej. Udostępnianie postów to jedna z najważniejszych funkcji Facebooka, ponieważ dzięki niej informacje podróżują w zawrotnym tempie, docierając nawet w najdalsze zakątki ziemi.

Jeśli jesteś w stanie projektować treści, które są wciągające i inspirujące, wówczas odbiorcy zaczną przekazywać je dalej i rozsyłać wśród swoich znajomych, którzy również puszczą je w świat. W ten sposób tworzy się zasięgi. 

Za każdym razem, kiedy ktoś udostępnia Twój post, docierasz do nowych ludzi i pojawiają się nowe możliwości. Dzięki temu masz szansę zyskać nowych obserwujących i więcej polubień. Dobrze jest pamiętać, że nowsze algorytmy są opracowane tak, by nagradzać i promować podmioty, które zamieszczają treści angażujące odbiorców, a to pozwoli Ci uzyskać jeszcze większy zasięg.

2. Pokaż ludzką twarz

Poszczególne media społecznościowe mają różne zalety i oferują inne korzyści. Z każdej platformy korzystamy z innych powodów. Skoro mowa o Facebooku, jego celem jest budowanie relacji. To tutaj Twoja firma ma szansę pokazać się z innej strony. Jeśli zdecydujesz się pokazać na tej platformie ludzką Twarz swojej organizacji, pomoże Ci to zwiększyć zasięg.

Twoi klienci wiedzą już, czym zajmujecie się jako firma, a jeśli zechcą dowiedzieć się więcej o waszej ofercie, prawdopodobnie zajrzą na waszą stronę internetową. Ale kiedy wyszukują was na Facebooku, to chcieliby dowiedzieć się więcej o ludziach, którzy u was pracują. Dlatego właśnie Facebook jest doskonałym medium, w którym można pokazać firmę od kulis. To tutaj można zamieszczać profile pracowników, ciekawostki z życia firmy i całego sektora oraz inne posty, które pozwolą obserwującym dowiedzieć się, kim jesteście.

Wskazówka: Nie bój się zamieszczać zabawnych, oryginalnych, a nawet trochę zwariowanych postów na Facebooku. 

3. Facebook Insights czyli Statystyki

Facebook ma wbudowane narzędzie do monitorowania aktywności, znane jako Facebook Insights lub Statystyki. To bezcenne źródło informacji, dzięki któremu można lepiej zrozumieć odbiorców i dowiedzieć się, jak reagują na waszą stronę i zamieszczane na niej posty.

Jak korzystać ze Statystyk: Zaloguj się na swoje konto Facebookowe i przejdź na swoją stronę. Na stronie kliknij 'Statystyki', a następnie wybierz ‘Zasięg’, by dowiedzieć się, do ilu osób docierają Twoje posty. W ten sposób możesz określić, jaki rodzaj treści przyciąga najwięcej odbiorców. Wówczas możesz tworzyć kolejne posty modelując je na tych, które dotychczas miały największe zasięgi.

4. Zróżnicuj publikowane treści

Istnieje wiele rodzajów treści, które możesz publikować. Dobrze jest zadbać w tej kwestii o pewne zróżnicowanie. Najważniejsze jest to, by nie wszystkie posty były natury promocyjnej.

Właściwie tylko 20% wszystkich postów może skupiać się na promowaniu marki - pozostałe powinny być czysto społecznościowe. Mamy dla Ciebie parę pomysłów na treści, które możesz publikować:

- natywne nagrania wideo

- wysokiej jakości obrazy

- transmisja na żywo - live

- wpisy tekstowe z podlinkowaniem do bloga, ebooka i innych treści

5. Sprawdzaj, testuj, poprawiaj i wyciągaj wnioski

Testy A/B to jeden z najlepszych sposobów na określenie, monitorowanie i zdobywanie informacji na temat skuteczności zamieszczanych wpisów. Testując dwie podobne wersje tego samego wpisu, od razu dowiesz się, która byłaby lepsza, więc możesz od razu wprowadzić niezbędne zmiany i zamieścić poprawioną wersję na wszystkich kanałach, by zwiększyć zasięg.

6. Wykorzystaj inne strony

Być może instynkt podpowiada Ci, że Facebook to środowisko, w którym panuje prawo dżungli i każdy dba tylko o siebie, ale czasami można, a nawet warto wspominać lub promować inne firmy, a nawet linkować ich strony u siebie. Dlaczego? Kiedy oznaczasz w swoich postach inną firmę, taki wpis pojawi się nie tylko na Twojej stronie, ale także na profilu oznaczonej firmy, a to oznacza, że już na dzień dobry masz podwójne zasięgi. 

Nie należy jednak oznaczać innych firm tylko po to, żeby poprawić zasięg. Musisz mieć dobry powód, dla którego wspominasz taką firmę lub zamieszczasz link do jej strony. Poza tym kiedy decydujesz się na taki krok, możesz też liczyć na to, że druga strona w rewanżu oznaczy Twoją firmę. Ta metoda może być początkiem swego rodzaju współpracy z innymi podmiotami z Twojego sektora.

7. Komentarze i pytania - zaproś odbiorców do rozmowy

Wspominaliśmy już, że Facebook służy do budowania relacji, a ten proces w znacznej mierze odbywa się poprzez rozmowy, zadawanie pytań oraz odpowiadanie, a także komentowanie własnych postów oraz wpisów innych ludzi i firm. 

To również cenne ćwiczenie z budowania rozpoznawalności marki, ponieważ wzmożona aktywność w rozmowach i komentarzach sprawi, że coraz więcej ludzi zobaczy nazwę Twojej firmy.

Kolejnym dobrym sposobem na zaangażowanie odbiorców jest zadawanie pytań i samodzielne inicjowanie rozmów. W ten sposób wywołuje się dyskusję, w trakcie której możesz pokazać rozmówcom, kim jesteś i z jakimi wartościami powinni Cię kojarzyć.

8. Daj się zweryfikować

Z pewnością wpadł Ci w oko niebieski znaczek widoczny przy nazwach niektórych firm lub nazwisk influencerów na Facebooku? To potwierdzenie, że dana strona została zweryfikowana i że jest autentycznym fanpagem danej osoby lub firmy.

Taka weryfikacja stanowi gwarancję, że jesteś tym, za kogo się podajesz, a jednocześnie zapewni Ci wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Krótko mówiąc, odbiorcy znacznie łatwiej Cię wtedy znajdą. Niebieski znaczek jest zarezerwowany dla dużych firm; dla mniejszych jest przeznaczony szary, który wiąże się z tym samym poziomem weryfikacji.

9. Korzystaj z reklam na Facebooku

Reklamy na Facebooku to element większej kampanii marketingowej w mediach społecznościowych. To na przykład reklamy PPC (pay per click), które mogą stanowić istotną część działań marketingowych - nie należy się ograniczać jedynie do nich, ale mogą pomóc Ci osiągnąć krótkoterminowe rezultaty jako element szerzej zakrojonej, długofalowej strategii.

Reklamy na Facebooku mają jedną istotną zaletę: w tym przypadku masz niemalże gwarancję dotarcia do wybranej przez siebie grupy odbiorców. Oto jak można wykorzystać reklamy i posty promowane, by dotrzeć do konkretnego segmentu odbiorców:

- wg wieku

- wg płci

- wg zachowania

- wg preferencji i polubień

- wg lokalizacji geograficznej

- wg osób, które odwiedziły Twoją stronę internetową

Możesz nawet określić cechy najlepszych klientów, a wtedy Facebook pokaże Twoją reklamę lub będzie promował wpis określonym grupom użytkowników. 

10. Nie bój się repostowania

Każdy z nas słyszał, że należy tworzyć treści, które będą zawsze aktualne. Robi się tak między innymi dlatego, że wtedy można repostować starsze treści, nie ryzykując, że po upływie czasu będą wydawały się pozbawione sensu. Kiedy ponownie zamieszczasz dawne wpisy, staraj się wybierać posty, które w przeszłości miały spore zasięgi. Wtedy masz pewność, że uda Ci się zaangażować odbiorców, którzy docenią wartość publikowanych treści. Jeśli trzeba, możesz wprowadzić drobne zmiany w repostowanym wpisie, żeby lepiej pasował do obecnej rzeczywistości.

Uwaga: Ponadczasowe treści to takie, które nie wskazują na konkretną datę, a dzięki temu nie tracą nic ze swej aktualności. Artykuł świąteczny nie jest ponadczasowy, bo ma odniesienie tylko w konkretnym okresie.

Wnioski

Kiedy stawiasz sobie za cel zwiększenie zasięgu na Facebooku, pamiętaj, że rodzaj treści, które  publikujesz, jest w tym wypadku najważniejszy. Ludzie nie wchodzą na Facebooka po to, żeby różne firmy mogły sprzedawać im swoje produkty - ten portal służy do utrzymywania kontaktów, pielęgnowania więzi i udostępniania wartościowych treści.

Jeśli skupisz się na doborze właściwych treści, które mogą być dalej udostępniane, wtedy Twoi odbiorcy odpowiedzą odpowiednim zaangażowaniem: zechcą komentować Twoje wpisy i posyłać je dalej w świat. I to jest najlepszy sposób na zwiększenie zasięgu.

Wśród innych istotnych elementów warto wspomnieć tworzenie i publikowanie ponadczasowych treści, do których będzie można wrócić w przyszłości, a także odpowiadanie na pytania, publikowanie komentarzy oraz strategiczne, przemyślane wykorzystanie reklam opcji reklam na Facebooku. Połączenie tych rozwiązań przynosi wymierne korzyści.

 

Interesują cię szkolenia z tematyki Facebooka?
Zobacz, jak możemy Ci pomóc: szkolenie Facebook dla biznesu oraz szkolenie FB & Instagram.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?