Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

digital strategy social media
5 lipca 2012 Katarzyna Młynarczyk

Moda i Social Media - para idealna?

Tym jak wyglądasz, co nosisz, dzielisz się z innymi. To twój wizerunek, który pokazujesz na zewnątrz. Jesteś obserwowany, oceniany, komentowany. Pokazujesz to, co sobą reprezentujesz, wyrażasz siebie. Dlatego social media to najbardziej efektowny i efektywny “wybieg” dla branży modowej.

W ciągu 5 lat zasięg wśród internautów zainteresowanych branżą modową wzrósł z 7% do 35% (Megapanel/Gemius). To znaczy, że na witryny na temat mody zagląda obecnie co trzeci internauta. Dlaczego są tak popularne? Można wyznaczyć przynajmniej kilka czynników:

  • Przyjemny, “lekki” temat
  • Kontent wizualny, który najbardziej sprawdza się na Facebooku i w blogosferze (współczynnik zaangażowaniai wynosi 60-70% więcej niż status tekstowy czy też post z video; badanie TrackSocial)
  • Prezentują trendy - Social Media jak kolorowe magazyny mody
  • Stanowią inspirację
  • Często produkty możemy kupić online - wtedy liczy się pierwsze wrażenie a później szybka decyzja i szybki zakup
  • Możliwość dyskusji, wyrażenia swojej opinii na temat konkretnego stylu, produktu

Wszystkie te czynniki sprawiają, że w odróżnieniu od tradycyjnych form prezentowania mody (magazyny, katalogi, nawet eventy - pokazy mody) social media pozwalają branży modowej na bezpośredni kontakt z odbiorcą - potencjalnym konsumentem, głównie ze względu na możliwość interakcji z marką. Teraz to już nie tylko wiadomość o produkcie/projektancie opublikowana w mediach, ale też możliwość dialogu - oceny, sugestii co do upodobań konsumentów, ich stylu, powodów decyzji zakupowej. Klienci stają się prawdziwymi klientami - dzięki social media sami wyrażają za pomocą komentarzy, ocen marce/ projektantowi co lubią, a czego nie lubią, co im się podoba, co chcą nosić, a czego nie i przygotowują grunt pod to jak marka powinna podchodzić nie tylko do codziennej komunikacji, ale też budowania portfolio produktów. Przychodzi na myśl słowo trend - tak popularne w środowisku modowym - i tak często używane w mediach społecznościowych (to właśnie one kreują trendy!) .

Branża modowa najszybciej rozwijającą się branżą w Polsce

Kolejną kwestią jest rozwój branży modowej w Polsce. To najszybciej rozwijająca się branża na rynku, notująca największe dochody (wg raportu Deloitte 2011- dynamika na poziomie 15%). Wiąże się to również z ekspansją marek zagranicznych na polskim rynku i poszerzaniem horyzontów i dostępności towarów dla polskiego grona konsumentów. W 2011 roku weszły do Polski tak popularne sieci handlowe jak marka mody damskiej z Wielkiej Brytanii Dorothy Perkins (Złote Tarasy w Warszawie), brytyjska marka oferująca niedrogie ubrania F&F (Blue City w Warszawie), amerykańska marka GAP oferująca ubrania i akcesoria (Arkadia w Warszawie). Pojawiają się kolejne. Inna ciekawostka to fakt, że nasz kraj został wskazany jako kierunek ekspansji przez 33% respondentów ankiety przeprowadzonej przez CBRE dotyczącej intencji i kierunków rozwoju wśród międzynarodowych sieci handlowych. Jak radzą sobie w social media i które z nich są najpopularniejsze? Poniżej można zobaczyć ostatni ranking polskich marek odzieżowych na Facebooku (Sotrender):

Ranking pod względem liczby fanówRanking pod względem liczby fanów Ranking pod względem aktywnościRanking pod względem aktywności

Social Media są fashion

Jak wykorzystać potencjał świetnego tematu i bardzo efektywnego nośnika informacji? Od kilku lat robią to już czołowe światowe marki i projektanci. Nie tylko na Faceboooku! Levi’s wykorzystuje do promocji Instagram, dzieląc się produktami, których premiera dopiero nadejdzie, budując tym samym zaciekawienie marką. Drugą bardzo aktywną marką na Instagram jest Yves Saint Laurent (ponad 100 tys obserwujących). Marc Jacobs działa prężnie integrując swoją stronę z kanałami social media takimi jak Foursquare. Jego akcję doceniło 90 tys. osób, które miały okazję otrzymać specjalną odznakę Fashion Victim i wygrać wejściówki na Fashion Week w Nowym Jorku.

Marc Jacobs FoursquareMarc Jacobs Foursquare Levi's InstagramLevi's Instagram

Według WWD tylko 3 marki z kategorii luksusowych radzą sobie świetnie pod względem zasięgu: Burberry, Gucci i Dior (po kilka milionów fanów każda). Pod względem zaangażowania jednak najlepiej wypadają Asos, Zara i TopShop. Zagraniczne marki często wybierają również komunikację na Tumblrze (tutaj króluje Oscar de la Renta, Aleksander MCQueen czy Juicy Couture) i Twitterze - Jimmy Choo zanotował dzięki działaniom na tym ostatnim - prawie 30% wzrostu sprzedaży nowych modeli (może pamiętacie słynną akcję Jimmy Choo z polowaniem na buty na Foursquare? To było już w 2010 roku!)

Blog, blog, fashion baby

Blogosfera modowa rozwija się w bardzo szybkim tempie. Ostatni rok jednak to czas wzmożonego wysiłku dla blogerów, który przynosi efekty w świecie realnym. Blogerzy są zapraszani na pokazy, imprezy, marki cenią ich zdanie przy komentowaniu nowych kolekcji, projektanci tacy jak Karl Lagerfeld regularnie się z nimi spotykają. Stali się prosumentami czyli kimś, kto ma znaczący wpływ na jakoś usług i produktów określonych marek, i staje się istotnym elementem mentalnego procesu zakupu.

Kilka postaci ze świata polskiej blogosfery traktujemy już jak celebrytów. Pojawiają się w telewizji (Fashionellkę widzieliśmy nie raz w TVN), w magazynach wciąż czytamy o nich nowe wywiady, a rzesza ich czytelników rośnie z każdą kolejną notką. Marce La Mania pomogła nie tylko postać Joanny Przetakiewicz i jej znajomości m.in. z Lagerfeldem ale również komunikacja w social media, rozprzestrzenianie informacji o wyjątkowym i wyrafinowanym stylu. Brytyjski „Vogue” zamieścił w majowym numerze ranking najbardziej modowych miast świata - Fashion Cities. Warszawa znalazła się na trzecim miejscu, za Shanghajem i Sao Paolo. Blog marki Reserved jest doceniany przez takie światowe marki jak Givenchy - które wysyłają zdjęcia z ostatnich pokazów jako. Jesteśmy trendy i pokazujemy to w sieci. Nie dziwią nikogo więc takie przypadki jak stylizacja MAFFASHION - jednej z czołowych blogerek, której duet Marcin Paprocki i Mariusz Brzozowski przyznał tytuł „Modowy Blog Roku 2011” (organizator konkursu: portal MilionKobiet.pl) identyczna do tej, którą praktycznie w tym samym czasie umieszcza na swoim profilu Rihanna:

Rihanna i MaffashionRihanna i Maffashion Blog MaffashionBlog Maffashion

Buduje to wiarygodność blogerki, inicjuje falę pozytywnych komentarzy i opinii na temat każdej stylizacji. Na blogach Maffashion, Jessy Mercedes, Charlize Mystery, Fashionelki czy AlicePoint fani szybko znajdą informacje, gdzie mogą kupić wybraną rzecz, która olśniła ich na zdjęciu. Światowe statystyki oceniają opiniotwórczość blogów modowych na 43%. Dla przykładu podają dwa autorytety – face hunter i The Sartorialist (blog istnieje od 2005 roku) jako markę bardziej opiniotwórczą od Anny Wintour – redaktor naczelnej miesięcznika „Vogue”. Poniżej najświeższy ranking najbardziej opiniotwórczych światowych blogów:

Najbardziej opiniotwórcze blogi Najbardziej opiniotwórcze blogi

Ostatnie fashion - social trendy

Social Media są wybiegiem dla mody - dosłownie. Nie musisz wychodzić z domu, jeśli nie masz funduszy czy możliwości wybrać się na pokaz ulubionego projektanta, coraz częściej wystarczy po prostu wygodnie rozsiąść się w fotelu przed komputerem. Fashion TV i ich kanał YouTube oraz relacje live na Facebooku są już znane od dawna. Pierwszy fashion show na Facebooku zaprezentowany został przez markę Louis Vitton w 2009 roku. Warto wspomnieć o inicjatywie Fashion Philosophy Fashion Week Poland i otwarciu na grupę docelową dzięki kanałom social media. Jak oni to robią? Fani na Facebooku podczas ostatnich edycji mogli bezpośrednio z zakładki Livestream na Facebooku oglądać pokazy takich projektantów jak Paprocki i Brzozowski, MMC, BOHOBOCO, Jeremy Scott czy Dawid Tomaszewski. Dodając do tego aplikacje mobilne z planem pokazów i materiałami photo-video oraz aplikacje na Facebooku m.in. z poprzedniej edycji przy współpracy z magazynem Elle - Stwórz z Fashion Philosophy Fashion Week Poland swoją okładkę ELLE oraz relacje z pokazów na blogu Fashion Week wraz z eventami offline - tworzymy obraz zintegrowanej kampanii, która od momentu rozpoczęcia zyskała efekt m.in. w postaci prawie 24 tys. fanów. Stała relacja podczas eventów Fashion Philosophy Fashion Week Poland pozwala na bycie na bieżąco z trendami, poznanie postaci projektantów i celebrytów uczestniczących w imprezie.

Livestream z pokazów na Fashion Week Poland Livestream z pokazów na Fashion Week Poland

To nie jedyny przykład zintegrowanych działań w branży modowej. Przykładem marki wykorzystującej działania video w formie offline i live jest najbardziej znany magazyn modowy w Polsce K MAG (plebiscyt „Modne Kreacje” organizowany przez portal Sophisti.pl). Dzięki livestreamowi z 3 urodzin magazynu, fani mieli możliwość uczestniczenia w pokazie Krzysztofa Stróżyny oraz części imprezy, a nawet wzięcia udziału w konkursie w aplikacji i złożenia live życzeń ulubionemu pismu. Kolejnym krokiem naprzód jest idea Social TV. Niedawno powstała inicjatywa K MAG TV, którą możecie znaleźć na facebooku:

K MAG TV to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wysokiej jakości content video i naturalne rozwinięcie działań magazynu K MAG, który pełni rolę coolhuntera i pozycjonuje treści z obszaru mody, kultury i lifestyle'u. Interesują nas zarówno imprezy odbywające się „za zamkniętymi drzwiami”, ekskluzywne eventy i pokazy mody, jak również wydarzenia bliższe przeciętnemu internaucie; w planach są również wywiady z interesującymi postaciami świata kultury i sztuki oraz cykl materiałów nt. młodych polskich brandów. Inspirują nas produkcje video najlepszych światowych marek modowych oraz analogiczne internetowe telewizje takie jak Nylon TV (Nylon Magazine) czy Dazed TV (Dazed & Confused) - uczymy się od najlepszych - mówi Michał Michalski, PR & Event Manager K MAG

K MAG promuje ostatnio również aplikację na iPada. Jeżeli chodzi o trendy mobile za granicą, od jakiegoś czasu powstają nawet aplikacje, które przedstawiają wirtualną przebieralnię (dobrodziejstwa Augmented Reality), czy też propozycje stroju na każdą pogodę .

Aplikacja K MAG na iPadaAplikacja K MAG na iPada

Moda i e-commerce

Ostatnia kwestia to social commerce - był czas kiedy mówiliśmy o f-commerce czyli sprzedaży przez Facebooka, niestety nie wiele polskich marek do tej pory się na to zdecydowało (to po prostu nie działa?). Wprowadzają raczej rozwiązania w postaci zakładek zintegrowanych ze stroną e-sklepu (ewentualnie umieszczoną w iframe na Facebooku), kupony rabatowe do pobrania jako tzw. exclusive content dla fanów (często wykorzystywane przez Mohito czy Cropp) i aplikacje w których jesteśmy zmuszeni wchodzić na stronę sklepu. Większość marek próbuje uzyskać leady za pomocą newslettera, jednak nie każda ma na to konkretny pomysł. Na uwagę zasługują działania Answear.com (sklep oferujący produkty topowych marki, również te luksusowe w atrakcyjnych cenach) - które kilka miesięcy temu przeprowadziło kampanię Zapisy na Melissy, generując tym samym ruch wśród zaciekawionych promocją fanów, zostawiających swoje dane w celu uzyskania informacji zaraz po otwarciu akcji. W kwestii social commerce warto brać przykład z marki Zappos, która od ponad 2 lat skutecznie integruje działania social media z platformą swojego e-sklepu. Na koniec pojawia się również temat Pinterest, którego warto śledzić ze względu na jego rozwój i potencjał, jednak mimo ponad 250 tys. użytkowników, nie zaobserwowaliśmy w Polsce żadnej naprawdę efektownej i… skutecznej kampanii. Wiele jeszcze przed nami!

Zapisy na Melissy - Answear.comZapisy na Melissy - Answear.com

Jak widać social media jest jak wybieg dla projektantów, marek. Wszystkim markom modowym, projektantom i blogerom życzymy takiego dotarcia do odbiorców, aby jak mówi Paprocki i Brzozowski - chciało się do nich wracać, dzięki pozytywnemu uzależnieniu.

Podziel się opinią