Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

24 lutego 2016 Marcin Niewęgłowski

Przykłady działań content marketingowych w branżach, które są mało sexy

Tematyka marek jako wydawców, platform informacyjnych istnieje w marketingu od dobrych kilkunastu lat. Dopiero jednak rozwój mediów internetowych oraz spadająca skuteczność dotychczasowych działań “push” w reklamie doprowadziło do tego, że content marketing zyskał na znaczeniu.

Za udane przykłady działań w sferze content marketingu uznaje się to, co robią takie marki jak Red Bull, American Express, Intel, GE czy Coca Cola. I to jest niestety zmora tej sfery. Content marketing nie może rozwijać się w obszarze małych i średnich firm, ponieważ znalazł się w zaklętym kręgu. Brak case’ów ze sfery MŚP wynika z tego, iż firmy się tym nie chwalą lub też króluje przeświadczenie, że jest to przyporządkowane wyłącznie do dużych marek.

A wcale tak nie jest. To jeden wielki mit. Działania content marketingowe mogą realizować nie tylko mniejsze podmioty, ale także takie, których branża nie należy do najbardziej popularnych. Wszystko zależy m.in. od znalezienia niszy swojego przepisu na sukces. Aby udowodnić moją tezę postanowiłem zebrać kilkadziesiąt przykładów z różnych branż. Mają one zainspirować MŚP w zakresie nieco bardziej optymistycznego podejścia do content marketingu.

Produkcja

Z uwagi na rozbudzenie oczekiwań muszę rozpocząć z grubej rury. The Pen Warehouse to jedna z największych w Europie fabryk, która produkuje reklamowe długopisy. Jak ich biznesową działalność można dopasować do content marketingu? Poprzez przygotowanie infografiki, która wyjaśnia… psychologiczne aspekty odręcznego pisania. Jest to oczywiście materiał edukacyjny, za którym stoi wysoka kompetencja samej firmy.
Czytaj więcej

Ale infografika to nie jedyne rozwiązanie z tej półki. Z uwagi na wielką popularność wizualnych mediów społecznościowych, warto niekonwencjonalne możliwości przyborów biurowych pokazywać, inspirować na … Instagramie. Robi to Sharpie - producent markerów. Jej treści odpowiadają na psychologiczne zapotrzebowania odbiorców - kipią kreatywnością. Mają do siebie przyciągać.
Zobacz profil

Szkocka firma McDade udowadnia, że content marketing może być naturalnym rozwiązaniem dla firm, które produkują i projektują ubrania firmowe oraz dodatki do strojów (krawaty, szaliki). Za jego pomocą można ukazać, jak wygląda odbiór osoby, która ma założony żółty lub też niebieski krawat}}. Tego typu treść jest jak najbardziej użyteczna dla potencjalnego odbiorcy, ponieważ umożliwia mu dopasowanie się do różnych sytuacji biznesowych. A nie ma co ukrywać, że w targecie McDade znajdują się managerowie firm.
Zobacz

Software i IT

Social Media?Zapisz się na szkolenie

Ciekawie zapowiadającym projektem był “The Open Standard” autorstwa firmy Mozilla. Miał być internetowym magazynem, na którego łamach upowszechniano rozwiązania oprogramowania open source w edukacji, nauce, technologii czy też zarządzaniu miastem. Używam czasu przeszłego nie bez powodu. Otóż na początku tego roku Mozilla, po kilku miesiącach działania, postanowiła zamknąć ten projekt z uwagi na … konflikt interesów. Oczywiście mógłbym pominąć ten przykład i nie podawać go w ogóle. Ale postanowiłem to zrobić, aby pokazać, iż content marketing nie jest łatwą materią. Na pewno nie polega na zleceniu x tekstów na dany temat jakiemuś freelancerowi czy stażyście. Content marketing nie jest także “innowacyjną” formą autopromocji (chwaleniem się na lewo czy prawo jacy jesteśmy ekstra) ani też … natywną reklamą, z czym często się spotykam.

Zostawiając jednak doświadczenia Mozilli z content marketingiem, warto podać udane przykłady. Foxit Software to amerykańska firma, która oferuje wachlarz różnych rozwiązań związanych z przechowywaniem dokumentów w formacie PDF. Niby temat trudny, bo niszowy. A jednak można podejść do niego w atrakcyjny sposób. Ekipa Foxit Software postawiła na infografiki, w których zawarła interesujące tematy związane z formatem PDF.

Sporo dobrego w zakresie projektowania doświadczeń (user experience) robi rodzimy startup UXPin. Na łamach swojej strony jego ekipa dzieli się swoją wiedzą na temat wszystkich aspektów związanych z projektowaniem stron internetowych. Wszystko to przyjmuje formę darmowych e-booków, które obecnie tworzą niezłą biblioteczkę, bo w sumie jest ich 30 (sic!).
Dowiedz się więcej

(E)Commerce

Ten obszar jest niezwykle bogaty w rozwiązania content marketingowe. Jak za ich pomocą wypromować e-biznes będący agregatorem miejsc dla fanów festiwali muzycznych? Przygotować dla entuzjastów rocka interaktywną infografikę, która pokazuje 100 lat rocka - jak to zrobiło ConcertHotels.com (link). A co w przypadku, kiedy e-biznes oferuje tanie loty? Przede wszystkim należy zainteresować tym tematem różnych odbiorców. Jedną z tych grup mogą być ludzie, którzy są zaintrygowani sceną startupową np. w Nowym Jorku (link). W innym wypadku działania content marketingowe można kierować w stronę fanów kulinariów z różnych stron świata (link).

Content marketing może być sexy nawet w przypadku lokalnego sklepu, który sprzedaje sprzęt fanom gier komputerowych. O ile aspekt dystrybucyjny (facebookowego fanpage'a) jest dyskusyjny, o tyle tworzenie infografik na tematy związane z elektroniczną rozrywką wydaje się dobrym pomysłem dla tego podmiotu. Prowadzisz biznes związany z tworzeniem nadruków na różne powierzchnie? Podejdź do tego nieco z zewnątrz. Pomyśl, które branże nie są jeszcze wyeksplorowane pod tym kątem i połącz to z uniwersalnymi znakami. Wynik? Wirusowy wpis na blogu, który w sposób organiczny wpisuje się w tematykę prowadzonego biznesu (nadruki + legendarne marki jako marki piw).
Czytaj więcej

Czasami żart jest dobrym sposobem na budowanie rozrywkowych treści, które zaangażują odbiorców, na których nam zależy. Pewien brytyjski e-sklep, który zajmują się sprzedażą urządzeń mobilnych, postanowił stworzyć interaktywny przewodnik po… negatywnych, podanych w ironiczny sposób, zachowaniach użytkowników smartfonów.
Czytaj więcej

Content marketing to nie tylko blogi oraz infografiki: te bardziej i mniej statyczne. W obliczu nadejścia ery treści wideo, nabierają one coraz większego znaczenia. Amerykański sklep muzyczny Chicago Music Exchange tworzy na swoim kanale na YouTube bardzo wartościowe treści, np. zestaw najważniejszych riffów w historii rock’n’rolla, covery znanych nagrań. Z kolei ixigo - portal podróżniczy z Indii - skupił się na tzw. lifehackingu w turystyce (link).

A co może poczynić lokalny sklep RTV, który nie może sobie pozwolić na działanie pokroju Chicago House Exchange? Może pójść śladem Superfi z Nottingham. Ten sklep stworzył interaktywną mapę muzyczno-filmowych atrakcji swojego miasta.
Zobacz

Wielkim sprytem w zakresie content marketingu wykazała się platforma Shutterstock. Znana jest ona z bycia bankiem zdjęć oraz muzyki. Na podstawie swoich zasobów powstał firm, który z jednej strony jest hołdem dla znanych reżyserów (Tarantino, Anderson, Fincher), z drugiej zaś organiczną autopromocją możliwości, jakie oferuje Shutterstock.


Directors' Cuts: A Stock Footage Tribute to the Visual Styles of Modern Directors from Shutterstock on Vimeo.


Czy działania content marketingowe mogą tylko dotyczyć biznesu działającego w internecie? Wcale nie. Może być mocnym wsparciem do budowy wizerunku i zachowań prosprzedażowych w offline. Przykładem tego jest projekt Przegląd Warszawski. Jest to e-magazyn zajmujący się przeglądem mody, której ciuchy można kupić w galerii handlowej Wars Sawa Junior w Warszawie.
Dowiedz się więcej

A jak za pomocą content marketingu można pozycjonować biznes zajmujący się sprzedażą drzwi do mieszkań i domów? Za pomocą zestawu designerskich rozwiązań (link), które mogą posłużyć za inspirację dla potencjalnych klientów.

W przypadku innych biznesów (mniej lub bardziej internetowych) dobrym rozwiązaniem może być content marketing bazujący na treści muzycznej. SSENCE - butik odzieżowy z Montrealu - postanowił skupić się na działaniach w obrębie SoundClouda. Zapewne wynika z tego, iż fani muzyki (głównie klubowej) często interesują się modą. Na czym polegają  content marketingowe działania SSENCE na SoundCloudzie? Zaproszeni muzycy tworzą dla wspomnianej kanadyjskiej marki djskie sety. Trwa to od ponad 2 lat.
Dowiedz się więcej

Design

Niby temat designu sam w sobie był ciekawym tematem, ale zawsze najgorzej jest postawić ten pierwszy krok. Znaleźć punkt zaczepienia. Dla Canva - aplikacji do tworzenia grafik online - punkt wyjścia jest wielowymiarowy. Wynika od z faktu, iż odbiorcami tych usług mogą być marketerzy, graficy, jak i osoby dbające o swój wizerunek w sieci. W związku z czym powstał projekt Canva Design School - połączenia bloga z rozwiązaniami e-learningowymi.
Dowiedz się więcej

Narzędzia social media Zapisz sięna szkolenie z najpopularniejszych serwisów społecznościowych

Charakter działań content marketingowych może być różny. W jednym przypadku może to być edukacja rynku, w innym przypadku - szukanie nowych odbiorców. Mogą także posłużyć jako narzędzie do poszerzenia dotychczasowego modelu biznesowego. Izraelska agencja kreatywna nuSchool postanowiła przygotować krótki i prosty w obsłudze interaktywny formularz, za pomocą którego designerzy - freelancerzy mogą obliczyć, ile powinny wziąć za realizację danego projektu. Po jego wypełnieniu na dole pojawia się zaproszenie do odpłatnych szkoleń z zakresu relacji z klientami.
Zobacz

Do dalszej inspiracji

Biznes fotograficzny może być modny, kiedy pokażemy go przez pryzmat współczesnych trendów (np. ilości zdjęć wrzucanych na Instagrama z perspektywy kosmosu, link). W przypadku wytwórni muzycznej, może być to wideo przewodnik po tym, jak powstają nagrania (na przykładzie tego, co robi RAM Records (link).

Oczywiście spora część przywołanych przeze mnie przykładów to potraktowanie content marketingu z perspektywy narzędzia (akcji), a nie gruntownie przygotowanej strategii. I tak w istocie miało być, bo w przeciwnym wypadku ten tekst byłby nudny niczym flaki z olejem ;) Najważniejsze, aby zapamiętać jeden aspekt. Podobnie jak to jest w przypadku mediów społecznościowych, działanie content marketingowe powinno zostać poprzedzone dokładną analizą wyjścia, a nie działaniem na oślep. Bo jeżeli firma ma ograniczone zasoby finansowe i kadrowe, to lepiej dla niej będzie ograniczyć się do jednego rozwiązania, aniżeli rozpraszanie swojej mocy na kilka, bo z tego nic finalnie dobrego nie wyniknie.

Podziel się opinią