Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

facebook tutorial
18 września 2012 Monika Czaplicka

10 prostych rad jak wykorzystać potencjał Facebook Timeline dla fan page

Wydaje się, że wszyscy już oswoili się z osią czasu, jednak przeglądając wiele stron ma się wrażenie, że administratorzy nie do końca potrafią wykorzystać potencjał timeline. Oto krótki poradnik. Polecam lekturę zarówno początkującym, jak i starym wyjadaczom.

Zdjęcia, zdjęcia, zdjęcia

Mimo tego, że mówi się o zwiększeniu roli rozmowy z fanami, przede wszystkim zwiększa się rola grafiki. Duży cover photo (851x315, minimum 720 px), zdjęcie profilowe (160x160), grafiki aplikacji (111x 74) oraz wykorzystanie zdjęć przy kamieniach milowych, czy innych typach postów – to wszystko przestrzeń, którą należy zagospodarować graficznie. Warto przygotować bazę zdjęć dobrej jakości. Przykładów fajnego wykorzystania cover photo znajdziecie dużo – oto jeden z nich.

Nie zapominaj o tym, że kamienie milowe służą opowiedzeniu historii firmy. Fajnie wykorzystuje to Virgin Mobile Polska, które stara się zaznajomić fanów ze swoją marką, która istnieje od lat '70.

przykładowy kamień milowyprzykładowy kamień milowy

Reklamy na Facebooku

Facebook wyraźnie kieruje swoje działania w stronę zachęcania marketingowców, by wykupywali reklamy na Facebooku – szczególnie historie sponsorowane. Ponieważ nie funkcjonuje już landing page (zakładka docelowa), aby skierować swoich fanów do aplikacji najłatwiej przekierować ich właśnie dzięki reklamie. Warto więc wykorzystać ten potencjał i za niewielkie pieniądze dotrzeć do bardzo stargetowanej grupy docelowej. Jak stworzyć dobrą reklamę na Facebooku możecie przeczytać w artykule Reklama na Facebooku. Teraz pod każdym postem mamy propozycję promowania – już za kilkadziesiąt centów można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Dodatkowo, reklamy umożliwiają informowanie fanów, kto z ich znajomych polubił dany fan page – co w znaczący sposób zwiększa liczbę reakcji.

Rozkład reklamRozkład reklam

Angażuj użytkowników

Reklama na Facebooku Zapisz sięna szkolenie z reklamy na Facebooku

Najprostszą z technik jest angażowanie naszych fanów po przez zadawanie pytań oraz rozwijanie wspólnej dyskusji pod konkretnym postem. Innym, ostatnio coraz popularniejszym, zabiegiem jest tworzenie luk w tekście. W ten sposób pozwalamy naszym fanom wyrazić swoje zdanie. Bardzo dobrze sprawdza się także organizowanie dnia tematycznego. Ustala się, że w dany dzień np. piątek pojawi się nowa sonda. Dzięki temu ludzie wiedzą, czego się spodziewać i chętniej wracają na fan page.

Zaangażowanie fanów zależne od publikowanych treściZaangażowanie fanów zależne od publikowanych treści

Posty reagujące na aktualne wydarzenia (np. święta) angażują zwykle kilkadziesiąt procent więcej osób niż zwykłe posty. Oczywiście więcej „lubię to” zbierają także zdjęcia (80% więcej zaangażowania) i filmy. Komunikuj jak często będziesz wrzucać treści – dobierz częstotliwość stosowną dla swojej marki. Warto postować przynajmniej raz dziennie. Angażuj ludzi pytając ich o zdanie, zachęcaj do dzielenia się ich radami i pomysłami. Nie bój się eksperymentować – nawet, jeśli jakaś taktyka się nie sprawdzi – przetestuj ją za jakiś czas. Na zaangażowanie wpływa tak wiele czynników, że warto wypróbować pomysł kilka razy, zanim oceni się jego skuteczność. Dziel się radami i pomysłami. Posty tego typu są interesujące dla Twoich fanów i bardzo często przekazywane dalej.

Bądź źródłem informacji! O nowych trendach, badaniach, czy ciekawostkach. Dzięki temu fani będą wracać na Twoją stronę. Doceniaj fanów – dziękuj im za obecność, twórz grafiki z ich zdjęciami i ich taguj, by mogli poczuć się wyróżnieni i docenieni.

Twórz zaangażowanie na bieżąco. Uczestnicz w dyskusjach, odpisuj najszybciej jak się da. Pamiętaj, że im więcej komentarzy w krótkim czasie, tym większa szansa, że dany post pojawi się u innych w aktualnościach – i większa szansa, że włączą się do dyskusji.

Wpływ osi czasu na zaangażowanie fanówWpływ osi czasu na zaangażowanie fanów

Stwórz listę zainteresowań

Warto przygotować kilka neutralnych tematów do postów (w końcu czasem jest sezon ogórkowy, nie ma żadnych wydarzeń, a w naszej firmie nie dzieje nic spektakularnego). Pomoże temu stworzenie listy zainteresowań, do której możemy dodawać wybrane fan page, czy osoby. W ten sposób w jednym miejscu można zobaczyć o czym pisze konkurencja, nasi partnerzy, czy inne interesujące źródła. Analizuj co jest teraz na topie, a o czym nikt nie pisze i co może stać się Twoją niszą. Pamiętaj, że listy zainteresowań są publiczne – każdy może się do niej zapisać.

Tworzenie listy subskrybcjiTworzenie listy subskrybcji

Reklamuj partnerów, twórz koalicje

W osi czasu strony lubiane przez nasz fan page z lewego dolnego rogu zostały przeniesione do prawej części strony. Dzięki temu można tworzyć koalicje i reklamować swoich partnerów i zaprzyjaźnione strony dużo łatwiej niż kiedyś. Oczywiście my liczymy na to samo.

Twoja firma jest lokalnym oddziałem korporacji? Reklamuj swoją firmę matkę. Twój fan page może również promować w ten sposób reklamodawców ze strony www. Oczywiście można to okienko usunąć, ale radzimy je skutecznie wykorzystać.

Płeć a lubienie stronPłeć a lubienie stron

Przypinaj i powiększaj, targetuj

Facebook w biznesieZapisz sięna szkolenie z efektywnego wykorzystania potencjału tego serwisu

Wykorzystuj możliwość przypięcia postu na górę osi, na 7 dni (automatycznie potem zostaje odpięty) – dzięki temu jest to pierwsza informacja, którą dotrze do użytkownika. Drugim sposobem zwracania uwagi na treści jest opcja gwiazdki, czyli wyróżnienia. Post zostaje poszerzony na całą szerokość osi czasu. Warto pamiętać, że oczywiście powoduje to graficzne rozbicie osi – mogą się pojawić puste przestrzenie ze względu na długość wcześniejszych postów. Trzecim narzędziem jest możliwość chowania postów z osi czasu (klikamy na ołówek w prawym górnym rogu).

Jedną z najnowszych funkcjonalności timeline będzie targetowanie postów. Już niedługo możliwe będzie dotarcie do grup spełniających określone kryteria takie jak wiek, płeć, zainteresowania, status związku, język, edukacja, miejsce pracy, czy też lokalizacja. Posty targetowane będą widoczne dla wszystkich na stronie (w odróżnieniu od dotychczas dostępnej opcji określania lokalizacji i języka odbiorców). Od ustawień zależeć będzie wyświetlanie postów w aktualnościach użytkowników (news feed). Oznacza to jeszcze więcej zaangażowanych użytkowników i lepsze docieranie do naszej grupy docelowej bez ograniczania dostępu do treści dla pozostałych osób. Więcej informacji znajdziecie tutaj.

Targetowanie postówTargetowanie postów

Wykorzystaj pole opisu

Poza zdjęciem głównym jednym z ważniejszych miejsc, przykuwających uwagę fanów, jest pole opisu Twojej strony. Co więcej, teraz Twoi fani mogą sugerować czego brakuje w Twoim opisie. Powiadom ich o istotnych informacjach: godzinach otwarcia, misji Twojej firmy, czy po prostu w kilku słowach napisz, co firma może im zaoferować.

Badanie eye tracking na osi czasu, czerwony - długi czas wpatrywania się, niebieski - krótki czasBadanie eye tracking na osi czasu, czerwony - długi czas wpatrywania się, niebieski - krótki czas

Śledź najlepszych

Łatwo się zorientować, kto w naszej branży jest najbardziej interesujący. Dzięki publicznym statystykom możemy nie tylko zobaczyć ile dany fan page ma fanów, ale również ile osób o nim mówi, w jakich grupach wiekowych, a nawet ile osób na raz się otagowało w danym miejscu. Najlepsi są nimi dlatego, że stosują odpowiednie metody prowadzenia fan page. Pamiętajmy, że nawet najlepsza marka musi umiejętnie współpracować z fanami i dbać o statystyki. Dlatego też sama liczba fanów niewiele nam mówi – martwe dusze nic nie znaczą. Liczy się zaangażowanie. Przypatruj się konkurencji i wykorzystuj to. Zobacz jakie taktyki są skuteczne dla Twojej branży. Ucz się na błędach popełnianych przez innych.

Powody odklikania Powody odklikania „lubię to” na fan page

Zmieniaj uprawnienia administratorów

Od niedawna Facebook udostępnił nam możliwość korzystania z kilku różnych poziomów administracyjnych. Koniec z problemami, że ktoś „ukradnie” nasz dorobek. Do wyboru mamy (od roli z największą władzą) managera, twórcę treści, moderatora, reklamodawcę i analityka statystyk. Przy okazji warto zastanowić się, czy nie warto komunikować fanom, że stronę prowadzi kilka osób - podpisując się przy postach.

Tabela uprawnień administratorówTabela uprawnień administratorów

Fandvocacy

Któż zna lepiej Twoich fanów niż… Twoi fani? Poproś ich o pomoc. Niech wymyślają nowy smak Twoich produktów, tworzą Twoje reklamy, a na dodatek prowadzą Twój fan page. Dzięki możliwości wyboru uprawnień administratorów zaproś do współpracy zaangażowanych użytkowników, którzy chętnie będą dla Ciebie generować treści. Wykorzystaj siłę ambasadorów marki! Zapraszaj ludzi do tworzenia treści – sami wiedzą co ich najbardziej kręci. Więcej o fandvocacy poczytaj w artykule Kasi: Fan advocacy znaczy: władza w rękach fanów

Wpływ fan page na zakupyWpływ fan page na zakupy

Podziel się opinią