10 prostych rad jak wykorzystać potencjał Facebook Timeline dla fan page
🔎 [Artykuł archiwalny]
Wydaje się, że wszyscy już oswoili się z osią czasu, jednak przeglądając wiele stron ma się wrażenie, że administratorzy nie do końca potrafią wykorzystać potencjał timeline. Oto krótki poradnik. Polecam lekturę zarówno początkującym, jak i starym wyjadaczom.
Zdjęcia, zdjęcia, zdjęcia
Mimo tego, że mówi się o zwiększeniu roli rozmowy z fanami, przede wszystkim zwiększa się rola grafiki. Duży cover photo (851x315, minimum 720 px), zdjęcie profilowe (160x160), grafiki aplikacji (111x 74) oraz wykorzystanie zdjęć przy kamieniach milowych, czy innych typach postów – to wszystko przestrzeń, którą należy zagospodarować graficznie. Warto przygotować bazę zdjęć dobrej jakości. Przykładów fajnego wykorzystania cover photo znajdziecie dużo – oto jeden z nich.
Nie zapominaj o tym, że kamienie milowe służą opowiedzeniu historii firmy. Fajnie wykorzystuje to Virgin Mobile Polska, które stara się zaznajomić fanów ze swoją marką, która istnieje od lat '70.
Reklamy na Facebooku
Facebook wyraźnie kieruje swoje działania w stronę zachęcania marketingowców, by kupowali reklamy – szczególnie historie sponsorowane.
Ponieważ nie funkcjonuje już landing page (zakładka docelowa), aby skierować swoich fanów do aplikacji najłatwiej przekierować ich właśnie dzięki reklamie. Warto więc wykorzystać ten potencjał i za niewielkie pieniądze dotrzeć do bardzo stargetowanej grupy docelowej.
Pod każdym postem mamy propozycję promowania – już za kilkadziesiąt złotych można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Dodatkowo, reklamy umożliwiają informowanie fanów, kto z ich znajomych polubił dany fan page – co w znaczący sposób zwiększa liczbę reakcji.
Angażuj użytkowników
Najprostszą z technik jest angażowanie naszych fanów poprzez zadawanie pytań oraz rozwijanie wspólnej dyskusji pod konkretnym postem.
Innym, ostatnio coraz popularniejszym, zabiegiem jest tworzenie luk w tekście. W ten sposób pozwalamy naszym fanom wyrazić swoje zdanie. Bardzo dobrze sprawdza się także organizowanie dnia tematycznego. Ustala się, że w dany dzień np. piątek pojawi się nowa sonda. Dzięki temu ludzie wiedzą, czego się spodziewać i chętniej wracają na fan page.
Posty reagujące na aktualne wydarzenia (np. święta) angażują zwykle kilkadziesiąt procent więcej osób niż zwykłe posty. Oczywiście więcej „lubię to” zbierają także zdjęcia (80% więcej zaangażowania) i filmy. Komunikuj jak często będziesz wrzucać treści – dobierz częstotliwość stosowną dla swojej marki. Warto postować przynajmniej raz dziennie.
Angażuj ludzi pytając ich o zdanie, zachęcaj do dzielenia się ich radami i pomysłami. Nie bój się eksperymentować – nawet, jeśli jakaś taktyka się nie sprawdzi – przetestuj ją za jakiś czas. Na zaangażowanie wpływa tak wiele czynników, że warto wypróbować pomysł kilka razy, zanim oceni się jego skuteczność. Dziel się radami i pomysłami. Posty tego typu są interesujące dla Twoich fanów i bardzo często przekazywane dalej.
Bądź źródłem informacji! O nowych trendach, badaniach, czy ciekawostkach. Dzięki temu fani będą wracać na Twoją stronę. Doceniaj fanów – dziękuj im za obecność, twórz grafiki z ich zdjęciami i ich taguj, by mogli poczuć się wyróżnieni i docenieni.
Twórz zaangażowanie na bieżąco. Uczestnicz w dyskusjach, odpisuj najszybciej jak się da. Pamiętaj, że im więcej komentarzy w krótkim czasie, tym większa szansa, że dany post pojawi się u innych w aktualnościach – i większa szansa, że włączą się do dyskusji.
Reklamuj partnerów, twórz koalicje
Kolejnym pomysłem na wykorzystanie timeline jest tworzenie koalicji i reklamowanie swoich partnerów i zaprzyjaźnionych strony. Jeśli Twoja firma jest lokalnym oddziałem korporacji - reklamuj swoją firmę matkę. Twój fan page może również promować w ten sposób reklamodawców ze strony www.
Przypinaj i powiększaj, targetuj
Wykorzystuj możliwość przypięcia postu na górę osi – dzięki temu jest to pierwsza informacja, którą dotrze do użytkownika. Kolejna możliwość to chowanie postów z osi czasu (klikamy na ołówek w prawym górnym rogu).
Jedną z najnowszych funkcjonalności timeline będzie targetowanie postów. Już niedługo możliwe będzie dotarcie do grup spełniających określone kryteria takie jak wiek, płeć, zainteresowania, status związku, język, edukacja, miejsce pracy, czy też lokalizacja.
Posty targetowane będą widoczne dla wszystkich na stronie (w odróżnieniu od dotychczas dostępnej opcji określania lokalizacji i języka odbiorców). Od ustawień zależeć będzie wyświetlanie postów w aktualnościach użytkowników (news feed). Oznacza to jeszcze więcej zaangażowanych użytkowników i lepsze docieranie do naszej grupy docelowej bez ograniczania dostępu do treści dla pozostałych osób.
Wykorzystaj pole opisu
Poza zdjęciem głównym jednym z ważniejszych miejsc, przykuwających uwagę fanów, jest pole opisu Twojej strony. Co więcej, teraz Twoi fani mogą sugerować czego brakuje w Twoim opisie. Powiadom ich o istotnych informacjach: godzinach otwarcia, misji Twojej firmy, czy po prostu w kilku słowach napisz, co firma może im zaoferować.
Śledź najlepszych
Łatwo się zorientować, kto w naszej branży jest najbardziej interesujący. Dzięki publicznym statystykom możemy nie tylko zobaczyć ile dany fan page ma fanów, ale również ile osób o nim mówi, w jakich grupach wiekowych, a nawet ile osób na raz się otagowało w danym miejscu.
Najlepsi są nimi dlatego, że stosują odpowiednie metody prowadzenia fan page. Pamiętajmy, że nawet najlepsza marka musi umiejętnie współpracować z fanami i dbać o statystyki. Dlatego też sama liczba fanów niewiele nam mówi – martwe dusze nic nie znaczą. Liczy się zaangażowanie. Przypatruj się konkurencji i wykorzystuj to. Zobacz jakie taktyki są skuteczne dla Twojej branży. Ucz się na błędach popełnianych przez innych.
Zmieniaj uprawnienia administratorów
Od niedawna Facebook udostępnił nam możliwość korzystania z kilku różnych poziomów administracyjnych. Koniec z problemami, że ktoś „ukradnie” nasz dorobek. Do wyboru mamy (od roli z największą władzą) managera, twórcę treści, moderatora, reklamodawcę i analityka statystyk. Przy okazji warto zastanowić się, czy nie warto komunikować fanom, że stronę prowadzi kilka osób - podpisując się przy postach.
Fandvocacy
Któż zna lepiej Twoich fanów niż… Twoi fani? Poproś ich o pomoc. Niech wymyślają nowy smak Twoich produktów, tworzą Twoje reklamy, a na dodatek prowadzą Twój fan page.
Dzięki możliwości wyboru uprawnień administratorów zaproś do współpracy zaangażowanych użytkowników, którzy chętnie będą dla Ciebie generować treści. Wykorzystaj siłę ambasadorów marki! Zapraszaj ludzi do tworzenia treści – sami wiedzą co ich najbardziej kręci. Więcej o fandvocacy poczytaj w artykule Kasi: Fan advocacy znaczy: władza w rękach fanów