15 najlepszych narzędzi Social Media
Jakie narzędzia przydają się w pracy Social Media Managera? Jak ulepszyć swój fanpage, konto na Instagramie lub Twitterze? Właśnie na te pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule!
Mamy dla Was zbiór 15 najlepszych narzędzi social media, z których możecie zacząć korzystać już teraz i sprawić, że Wasza praca będzie bardziej efektywna, a komunikacja bardziej angażująca. Wyszukiwanie informacji, tworzenie treści, analiza i optymalizacja - w tych kategoriach pomogą Wam omawiane narzędzia.

Narzędzia social media
Facebook Audience Insights - baza wiedzy o użytkownikach Facebooka
W mediach społecznościowych mamy 3 interesariuszy - użytkowników, którzy chcą mieć serwis za darmo, serwis, który chce zarabiać oraz reklamodawców, którzy chcą dotrzeć do użytkowników serwisu. Aby firmy mogły dobrze targetować reklamę serwis zbiera o użytkownikach wiele informacji (co lubią, czym się interesują, o czym rozmawiają) i daje możliwość firmom targetować reklamy na te zainteresowania.
Facebook Audience Insights to najlepsze narzędzie social media, za pomocą którego dowiemy się wielu informacji o naszej grupie docelowej. Facebook dzięki niemu podpowiada m.in. jak duża jest Wasza grupa docelowa na Facebooku, jak się zachowuje (ile ma polubionych stron, ile razy w miesiącu klika „Lubię to”, komentuje czy udostępnia) oraz jakie strony lubi. Jest to niesamowita baza wiedzy, z której warto skorzystać aby następnie tworzyć treści idealnie skrojone do Waszej grupy docelowej.
Sotrender - czyli łatwiejsza optymalizacja działań w mediach społecznościowych
Sotrender - najlepsze na rynku narzędzie social media, które umożliwi Wam analizę działań na Facebooku, Twitterze, YouTube oraz Instagramie i zarządzanie social media. Podpowie Wam co można poprawić, żeby zaangażowanie w tych kanałach było wyższe.
W bardzo prosty sposób możecie dodać swój profil do Sotrendera i po kilku chwilach otrzymacie takie informacje jak m.in. ilość użytkowników, aktywności wykonane przez administratora, najbardziej popularne treści, godziny aktywności oraz rodzaje aktywności użytkowników (komentarze, polubienia, udostępnienia). Takie same dane możecie otrzymać analizując swoją konkurencję!
Ink361, Squarelovin - sprawdzaj wyniki swoich działań na Instagramie
Wybraliśmy dla Was także 2 najlepsze narzędzia social media do analizy Instagrama - przydadzą się zarówno do konta prywatnego, jak i do zarządzania profilem firmowym.
Ink361 oraz Squarelovin to aplikacje, dzięki którym możecie przez przeglądarkę sprawdzić Wasze wyniki na Instagramie. Wystarczy zalogować się do narzędzia i przejść do statystyk. Zobaczycie tam liczbę otrzymanych serduszek (odpowiednik “Lubię to” na Facebooku), komentarzy, obserwujących i obserwowanych.
Możemy też sprawdzić statystyki dotyczące zaangażowania, czyli ile osób lubi i komentuje nasze zdjęcia, jakie godziny publikacji są dla nas optymalne, dodawanie jakich filtrów generuje większe zaangażowanie, a także jakie są najpopularniejsze na świecie hashtagi i czy ich używamy.
Jeżeli jesteście zainteresowani innymi ciekawymi narzędziami, które można wykorzystać do komunikacji na Instagramie, zapraszamy do artykułu Marcina.
Tweetdeck - narzędzie do optymalizacji działań na Twitterze
Tweetdeck to aplikacja, która porządkuje Wasz twitterowy stream. Dzięki niej możecie w wygodny sposób obserwować listy, aktywności czy tweety z wybranymi frazami lub hashtagami, bez konieczności korzystania z przeglądarki.
Możecie też zarządzać kilkoma kontami jednocześnie (dodajcie je w “Ustawieniach”), a także ustawiać harmonogram tweetów tak, aby opublikowały się za kilka minut, godzin czy dni.
Narzędzia od Google
Google oferuje bardzo wiele ciekawych narzędzi, które są idealne w działaniach social media marketingowych. Od samego początku, procesu zbierania informacji (narzędzie do monitoringu Internetu - Alerts, wirtualny Dysk Google, Keep do zapisywania ważnych informacji, kalendarz do wpisywania terminarzy i Trends do sprawdzania statystyk wyszukiwania w Google) poprzez tworzenie treści (pełny pakiet biurowy), aż po komunikację z klientem czy zespołem (Gmail - mail, Hangout - rozmowy video).
Google Analytics - analizuj ruch na swojej stronie internetowej
Google Analytics to znane wielu użytkownikom internetu narzędzie, które umożliwia Wam monitoring ruchu na stronie internetowej. Tutaj sprawdzacie ilu unikalnych użytkowników ma Wasza strona, czy są to osoby powracające do Was, jak długo przeglądają oni stronę, jakiego sprzętu używają, z jakich serwisów społecznościowych do Was trafiają. Dane te pomogą Wam w optymalizacji treści a także ogólnie, strony internetowej.
Jest to jedne z najważniejszych narzędzi w social media marketingu! Jeśli chcecie poznać jego możliwości zapraszamy na szkolenie z Google Analytics.
Monitoring internetu
Brand24 oraz Sentione - monitoring social media i internetu
Brand24 oraz Sentione to dwa narzędzia do monitoringu social media jak również szeroko pojętego Internetu (portale, serwisy). Narzędzia te poinformują Was czy (i gdzie) użytkownicy internetu rozmawiają na temat Waszej marki.
Wyniki wyszukiwania pokażą ilość wzmianek, miejsce publikowania wzmianek (np. podział na kanały jak Facebook, Twitter, Instagram, a także linki do forów internetowych) oraz szczegółowe linki do opinii. Te narzędzia do monitoringu social media pomogą Wam w identyfikacji miejsc, w których powinniście się pojawić i odpowiedzieć na nurtujące internautów pytania.
BuzzSumo - jak znaleźć popularne treści i influencerów
Jest to aplikacja, która umożliwi Wam bycie na bieżąco z tematami, o których aktualnie „mówi Sieć”. Buzzsumo monitoruje internet pod względem ilości udostępnień danego artykułu przez czytelników - im więcej udostępnień na Facebooku, LinkedIn, Twitterze czy Pinterest, tym artykuł jest wyżej w zestawieniu. Możecie monitorować treści wpisując słowa kluczowe, które Was interesują i na te słowa kluczowe otrzymacie odpowiednie wyniki.
Narzędzie umożliwia również znalezienie influencerów, którzy piszą na interesujące Was tematy oraz posiada funkcje monitorowania internetu (słowa kluczowe, konkurencja).
Buzzsumo umożliwia Wam wykonanie kilku bezpłatnych wyszukiwań treści dziennie (do 10 wyników na liście).
Feedly - aplikacja do monitoringu wybranych serwisów www
Jeżeli macie swoje ulubione serwisy, które otwieracie każdego dnia, aby sprawdzić aktualności, Feedly jest dla Was idealnym rozwiązaniem!
Feedly to nic innego jak czytnik RSS - wprowadzacie do niego adres www ulubionego serwisu i każdego dnia czytnik sprawdza czy pojawiło się na nim coś ciekawego. Wszystkie wiadomości otrzymujecie w jednej zakładce w przeglądarce, więc nie musicie otwierać kilku, kilkunastu serwisów. Zaoszczędzi Wam to czas oraz ułatwi monitorowanie ciekawych stron.
Feedly w podstawowej wersji jest bezpłatne ale daje możliwość rozszerzenia swoich opcji za ok 5$ miesięcznie (np. szybsze otrzymywanie wiadomości, integracja z innymi aplikacjami, wsparcie).
Tworzenie treści w mediach społecznościowych, czyli Content Marketing
Pixlr - darmowe narzędzie do tworzenia i obróbki grafik
Pixlr to narzędzie do zaawansowanej obróbki grafik, co wcale nie oznacza, że jest bardzo skomplikowane. Dzięki edytorze Pixlr, możecie tworzyć warstwy, maski, dodawać filtry, tekst i różne elementy do Waszych grafik.
Wgrywając do edytora szablon grafiki (np. taki jak nasz z SocjoTips), możecie dodawać tekst, zmieniać tło i dodawać inne elementy, których potrzebujecie. Jeśli więc na Facebooku tworzycie różne serie tematyczne w kilku gotowych formatkach, to narzędzie będzie dla Was bardzo pomocne.
Aplikacja mobilna umożliwia na szybkie tworzenie kolaży z kilku zdjęć oraz dodawanie do nich wymyślnych filtrów.
Canva - program do tworzenia grafik, infografik, postów
Canva to bardzo proste, a jednocześnie jedno z najlepszych narzędzi social media do edycji grafik. Z jego pomocą zaprojektujecie cover photo, zrobicie kolaż zdjęciowy lub prostą infografikę. Możecie też stworzyć swoje wizytówki, szablon dokumentu czy plakat.
W tym narzędziu mamy dostęp do różnych szablonów grafik, które możemy wykorzystać w serwisach społecznościowych. Co najważniejsze, są one w odpowiednich wymiarach dla danego serwisu, np. post graficzny na Facebooku, Instagramie, coverphoto na YouTube, Twitterze czy grafika w odpowiednich wymiarach pod wydarzenie na Facebooku.
Darmowa wersja narzędzia umożliwia dostęp do wielu bezpłatnych zdjęć, które również możecie wykorzystać na Wasze potrzeby. Możecie wybrać sobie także różnego rodzaju szablony, czcionki, tła obrazków, kształty, ilustracje, ikony, wykresy.
Jeśli nie wiecie, jak zabrać się za tworzenie grafik, Canva to program, który udostępnia ciekawe tutoriale, dzięki którym krok po kroku przejdziecie przez ten proces.
Poniżej przykładowa grafika zrobiona w Canvie.
Banki zdjęć - znajdź idealne zdjęcie do posta
Jeżeli nie posiadacie własnych profesjonalnych fotografii z pomocą przyjdą Wam banki zdjęć. Shutterstock oraz Adobe Stock posiadają w bazie niezliczoną ilość zdjęć, którą w łatwy sposób wyszukacie za pomocą wewnętrznej wyszukiwarki. Oba serwisy są płatne, więc trzeba ewentualnie w Waszym budżecie założyć kilkadziesiąt złotych na dostępy.
Jeżeli nie macie budżetu na banki zdjęć, możecie skorzystać z ciekawych fotografii, które zostały opublikowane w Sieci na licencji Creative common. Znaczy to, że każdy z zainteresowanych może z nich skorzystać i edytować według swoich potrzeb. Do wyszukiwania bezpłatnych zdjęć polecam serwis Site Builder Report, gdzie znajduje się wyszukiwarka ponad 13 tys. zdjęć zamieszczonych w 27 serwisach z darmowymi zdjęciami!
Xmind - narzędzie do tworzenia mapy myśli
Tworzycie strategię? Zarządzacie projektem i chcecie podzielić pracę? A może tworzycie cykle tematyczne na bloga czy profil na Facebooku? Z pomocą przychodzi Wam Xmind.net, czyli narzędzie do tworzenia map myśli. Korzystając z niego, możecie tworzyć diagramy, które uporządkują Wasze pomysły. Stworzoną mapą możecie podzielić się z innymi czy udostępnić na swojej stronie. Nie ma prostszego i bardziej intuicyjnego narzędzia do pracy kreatywnej :)
Podsumowanie
Dobry Social Media Manager nie tylko tworzy ciekawe posty, ale też obserwuje trendy i stara się wdrażać je w życie. To również osoba, która potrafi tak wykorzystać dostępne narzędzia, aby ułatwić pracę sobie i przy okazji pozostałym członkom zespołu.
Mamy nadzieję, że przetestujecie przedstawione przez nas narzędzia i wybierzecie coś dla siebie. Jeżeli chcecie poznać je bliżej, zapraszam też na nasze szkolenie z serwisów społecznościowych, gdzie mówię o wszystkich tych narzędziach i o tym, jak ich odpowiednio użyć. Powodzenia!