0
EN

Blog o marketingu internetowym

19 września 2018 | Marta Telus

Jak budować i angażować społeczność na Facebooku?

Budowanie społeczności wokół marki to bardzo ważny aspekt i element strategii komunikacji w mediach społecznościowych. Bez odpowiedniej społeczności działalność w social media będzie mało skuteczna. Jak budować i angażować społeczność na Facebooku? Zapraszam do lektury!

Raport „Digital in 2018 Global Overview" od Hootsuite i We Are Social wskazuje, że 78% populacji w Polsce korzysta z Internetu, z czego 45% jest aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych (17 milionów). Z kolei jak wynika z danych Statista z samego Facebooka korzysta ponad 2 miliardy osób miesięcznie (dane za 2018 rok).

Tak duży potencjał grupy docelowej powoduje, że obecność na Facebooku jest bardzo ważna dla wielu firm. Właśnie tam promują one i sprzedają swoje produkty lub usługi. Wiele firm czerpie wymierne korzyści z obecności na Facebooku, a także posiadania zaangażowanej społeczności, gdyż może otrzymywać od nich informacje zwrotne oraz insighty odnośnie oferowanych produktów oraz usług. 

Facebook dominuje media społecznościowe - Statista 2018

 

Jak budować i angażować społeczność na Facebooku? 

Lojalna społeczność na Facebooku ma większą świadomość marki, a co za tym idzie produktów i oferty. Klienci, którzy czują się docenieni są potężnym narzędziem dla marek. Bardzo aktywny użytkownik może stać się ambasadorem, a nawet ewangelistą marki. Dotarcie do tych osób z kolejnymi komunikatami będzie niezwykle efektywne (i tanie). Jak to zrobić? Poniżej znajdziecie kilka SocjoWskazówek.

 

#SocjoWskazówka 1 - User generated content

User generated content jest definiowany jako dowolny rodzaj treści, która została stworzona i udostępniona przez użytkownika. Może odnosić się do zdjęć, wideo, opinii, postów na blogu i wszystkiego pomiędzy. Innymi słowy to materiały, które sprawiają, że komunikacja marki jest autentyczna, bo współtworzona przez samych konsumentów. 

Jakie są kluczowe korzyści stosowania UGC? To między innymi wzrost zaufania klientów, silniejsze przywiązanie do marki i zaangażowanie, więcej wzmianek o firmie w sieci oraz skuteczniejsze pozycjonowanie (SEO). 

Jak wynika z badań, aż 70% konsumentów ufa rekomendacjom i recenzjom innych użytkowników. Jakie ma to konsekwencje dla firm? Nadszedł czas dialogu, partnerstwa i współpracy z konsumentami. 

 

#SocjoWskazówka 2 - Wideo 

Zmiana zachowań konsumenckich i postęp technologiczny w dostarczaniu treści zaowocowały nowym krajobrazem medialnym, w którym granice między telewizją, a wideo są coraz bardziej zatarte. Wideo ma różne możliwości dotarcia i angażowania fanów w zależności od stosowanych form. 

Z całością raportu na temat wideo możecie zapoznać się na stronie IAB.

Według Digital Marketing Institute wideo to jeden z najcenniejszych formatów dla marek. Wideo wywołuje większe zaangażowanie odbiorców oraz generuje więcej polubień, udostępnień i komentarzy - zwłaszcza na Facebooku. 

Dzięki różnym formatom wideo, istnieje możliwość jego integracji ze strategią komunikacji w mediach społecznościowych. Powiązanie contentu pisanego (blogi, ebooki, case studies) z wideo, stwarza możliwość synergii działań i dopasowuje sposób konsumpcji treści do preferencji poszczególnych użytkowników. 

 

#SocjoWskazówka 3 - Stories  

Wśród trendów w komunikacji marketingowej Infuture Hatalska Forsight Institute wyróżnia krótkie wideo, które dobrze sprawdza się jako treść efemeryczna (na przykład Stories). Treści efemeryczne to treści krótkotrwałe, które znikają zaraz po obejrzeniu przez odbiorcę lub po 24 godzinach. W konsekwencji użytkownicy w obawie przed FOMO (fear of missing out) - czyli przegapieniem ich, szybciej podejmują działania i częściej je odtwarzają. 

Stories może być także dobrym rozwiązaniem dla firm działających na rynku lokalnym. Możecie codziennie pokazywać co dzieje się w Waszej firmie i zachęcać do odwiedzin. Zaletą Stories jest także budowanie społeczności i angażowanie fanów (np. poprzez udostępnienie użytkownikom ankiet lub zadawanie pytań).

Facebook społeczność - Stories Facebook społeczność - przykład użycia stories

Ciekawym przykładem wykorzystania wideo w formacie pionowym jest kampania przygotowana przez sklep Lowe, która wykorzystała Stories ale Instagramowe (taki pomysł możecie wykorzystać także na Facebook Stories:)). Kampania składała się z 64 filmów pokazujących jak przekształcić mały nieużywany pokój w użyteczną przestrzeń. 

Wykorzystując poszczególne elementy dostępne na filmach, użytkownik mógł zobaczyć efekt przed i po transformacji. 

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o prowadzeniu skutecznych działań na Instagramie zobaczcie prezentację Instagram: 9 skutecznych działań komercyjnych oraz zapoznajcie się z artykułami, które opisują Jak zdobyć więcej followersów na instagramie cz. 1 oraz cz. 2.

 

#SocjoWskazówka 4 - Reklama natywna (native advertising)

Dla wielu firm reklamy natywne - stosowane na platformach społecznościowych - stały się podstawowym elementem w internetowym menu reklamowym.

Umiejętność kierowania do użytkownika reklamy natywnej sprawia, że jest on idealnym towarzyszem treści związanych z marką, które współgrają z etapem cyklu sprzedaży, na którym znajduje się dany użytkownik. 

Dobrze zaprojektowana reklama natywna może być znacznie bardziej skuteczna niż tradycyjna reklama. Jeśli reklama natywna nie będzie wyglądała jak integralna część strony zostanie zignorowana przez użytkownika.

Native advertising może realizować różne cele. Jednakże najczęściej o jej zaletach mówi się w kontekście budowania zasięgu, rozpoznawalności marki, budowania i angażowania społeczności, generowania intencji zakupowej, budowania świadomości i buzz’u oraz pobudzania marketingu szeptanego. 

Skąd wziął się native advertising oraz o czym należy pamiętać tworząc reklamy natywne przeczytacie w artykule Native Advertising, czyli reklama natywna, jako czarny koń reklamy online.

W kontekście ekosystemu Facebooka reklamę natywną możesz wyświetlać:

1. w partnerskich aplikacjach i witrynach internetowych Facebooka - Audience Network. Reklamę w Audience Network możecie utworzyć w panelu reklamowym Facebook Ads.

jak budować i angażować społeczność na facebooku

Native Advertising - Przykłady - Facebook Audience Network

2. w News Feedach np. na Facebooku lub Instagramie

Reklama natywna w feedzie Facebook - przykłady

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o reklamie natywnej koniecznie zapoznajcie się z raportem IAB - Przewodnik po reklamie natywnej. 

 

#SocjoWskazówka 5 - Grupy na Facebooku  

Facebook skupia się na budowaniu społeczności, a grupy są naturalnymi narzędziami pomagającymi tworzyć nowe rodzaje połączeń. Już miliard osób należy do grup na Facebooku. Połączenia między klientami i fanami są ważniejsze niż kiedykolwiek. Barometr zaufania Edelmana 2017 pokazuje, że ludzie są bardziej skłonni zaufać komuś takiemu jak oni (60%), jeśli chodzi o informacje o firmie, niż na przykład CEO (37%).

Grupy pozwalają angażować użytkowników w dyskusje oraz poruszać kwestie związane z tematyką fanpage’a. Ale co najważniejsze, mogą przyczynić się do uzyskania ważnych insightów od użytkowników. 

Prowadząc grupę możecie dowiedzieć się miedzy innymi skąd pochodzą użytkownicy, jakie mieli wcześniejsze doświadczenia (związane z użytkowaniem lub zakupem podobnego produktu/usługi) lub jakie mają obawy. Takie informacje o użytkowniku (potencjalnym konsumencie) pozwolą Wam lepiej rozpoznać oczekiwania grupy docelowej, a co za tym idzie lepiej zaprojektować produkt bądź usługę.

Zanim zaczniecie budować swoją grupę na Facebooku, musicie zdecydować w jaki sposób będziecie korzystać z tej grupy. Oto trzy przykładowe sposoby.

  1. Stwórzcie społeczność wokół produktu: Wiele grup jest tworzonych przez firmy jako bonus. Tworzenie społeczności wokół produktów i usług, które sprzedajecie, sprawia, że członkowie czują się bardziej elitarnie i mają zapewniony obszar, w którym mogą uzyskać dodatkową pomoc.

  2. Ustanowienie autorytetu: Możecie również utworzyć grupę dla subskrybentów poczty e-mail, tak aby jeszcze bardziej zainspirować i edukować Waszych klientów za pomocą przydatnych postów i podpowiedzi. Dzielcie się przydatnymi artykułami, poradami, sztuczkami, a nawet samouczkami, aby poprawić działalność grupy i jej członków. 

  3. Utwórzcie społeczność skoncentrowaną na temacie: zamiast używać nazwy firmy do identyfikacji grupy, nadajcie jej nazwę odzwierciedlającą konkretny temat, w którym jesteście ekspertem; na przykład Social Media dla opieki zdrowotnej. To przyciągnie ludzi, którzy są zainteresowani tym tematem.

Przykładem grupy skoncentrowanej na temacie jest grupa Towarzystwa Miłośników Kuchni Tradycyjnej stworzona przez Handelka, krakowski lokal śniadankowy. W grupie uczestnicy mogą dzielić się tradycyjnymi przepisami, poznawać tradycyjne składniki i staropolskie inspiracje oraz wzajemnie inspirować ciekawymi przepisami, informacjami o lokalnych składnikach czy ciekawostkach.

jak budować i angażować społeczność na facebooku - przykład grupy

 

#SocjoWskazówka 6 - Messenger 

Rozwój komunikacji mobilnej w połączeniu z nasyceniem innych mediów prowadzi do migracji zarówno konsumentów, jak i sprzedawców do aplikacji tekstowych.

Zmieniły one sposób, w jaki kupujący oczekują interakcji z firmami. Według raportu badawczego HubSpot, 71% osób, korzysta z aplikacji do obsługi wiadomości ponieważ chcą szybko rozwiązać problem. Z kolei jak wynika z badania Nielsen, 67% użytkowników aplikacji do obsługi wiadomości twierdzi, że w ciągu najbliższych dwóch lat (badanie z 2016 r.) będzie używało tych aplikacji do częstszej komunikacji z firmami.

Kanałem, w którym także warto prowadzić działania marketingowe jest Facebook Messenger. Bez względu na to, czy kontaktujecie się z lojalnym klientem, czy z kimś zupełnie nowym, Messenger jest wszechstronnym kanałem komunikacji. 

Messenger marketing może wykorzystywać boty, dzięki którym całe doświadczenie komunikacji staje się bardziej naturalne i interesujące dla użytkownika. Chatboty stosowane w aplikacjach dały firmom nowe możliwości kontaktowania się z potencjalnymi klientami i odpowiadania na ich potrzeby. Boty powoli przejmują rolę obsługi klienta robiąc to w bardzo przyjazny sposób, przy tym automatyzując pewne procesy.

Według danych DMI obecnie istnieje około 100 000 aktywnych botów na Messengerze, a ponad dwa miliardy wiadomości są wymieniane pomiędzy markami i użytkownikami każdego miesiąca. 

Bot CNN w oparciu o słowa kluczowe dostarcza adekwatną treść dla wybranego konsumenta (content curation), ale jednocześnie dowiaduje się więcej o użytkowniku przy każdej interakcji. Dzięki temu bot może oferować coraz lepsze rekomendacje treści.

budowanie i angażowanie społeczności na facebooku - messenger 

 

Jak budować i angażowac społeczność na Facebooku - podsumowanie

Budowanie i angażowanie społeczności na Facebooku to długi i wymagający proces. Jednak konsekwencja w działaniu, odpowiednie podejście oraz przemyślana strategia pomogą Wam zbudować zaangażowaną społeczność.

Zapraszam Was do dyskusji lub podzielenia się własnymi doświadczeniami w temacie budowania i angażowania społeczności w ekosystemie Facebooka. Macie dodatkowe pytania? Napiszcie do mnie, chętnie na nie odpowiem - [email protected]

 

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?