0
EN

Blog o marketingu internetowym

Trendy 2020 w Employer brandingu

Polskie i zagraniczne firmy coraz częściej sięgają po Employer Branding. Na jakie trendy w tym zakresie warto zwrócić szczególną uwagę?

Aktualnie na rynku mamy mnóstwo aplikacji i narzędzi, z których możemy skorzystać w prawie każdej sytuacji.

Co zrobić, aby to nasza firma jawiła mu się jako ta, w której warto pracować? Na pewno w tych działaniach pomoże nam odpowiednio skrojony program Employer Branding!

Temat EB od kilku lat prężnie się rozwija i jeżeli chcesz wiedzieć, co będzie się działo w następnym roku w temacie Employer Brandingu i na co się przygotować, przeczytaj te 6 punktów artykułu!

1: Edukacja pracowników na temat EVP - Employer Value Proposition (EVP)

Dlaczego pracujemy w tej a nie innej firmie? Na pewno wielu z Was przekonały korzyści, nie tylko płacowe. I tu pojawia się EVP - z jednej strony to korzyści racjonalne (stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju) ale także emocjonalne (pozytywna atmosfera w pracy, relacje z pracownikami, prestiż, działania CSR). 

W 2020 roku firmy powinny nie tylko posiadać EVP (wiem, że na pewno posiadacie) ale korzyści pracy w naszej firmie powinny być znane przez każdego pracownika, nie tylko przez dział HR.

Jeżeli nasi pracownicy będą świadomi korzyści, które oferuje firma, to będą mogli wpływać na to, jak pracodawca jest odbierany przez kandydatów. I przekonywać innych do tego,  że warto złożyć do danej firmy dokumenty.

2: Aplikacje mobilne i narzędzia digital

Aktualnie na rynku mamy chyba aplikacje lub narzędzia do wszystkiego. Nie inaczej jest w branży Employer Branding. Powstają bardzo ciekawe aplikacje, które ułatwiają nam działania EB. Przyjrzyjmy się kilku z nich:

  • EBNavi - narzędzie, które pomoże określić kierunek strategiczny w zakresie działań EB. Na podstawie wypełnionego kwestionariusza firma otrzymuje raport z diagnozy swojej marki oraz konkretne wskazówki do podjęcia działań. Na konferencji HR Camp pojawiło się kilka case studies z wdrożenia ciekawych pomysłów w firmach o różnej wielkości (pomysły na podstawie ankiety EBNavi).

  • Carrotspot - narzędzie stworzone przez firmę, której CEO jest była minister cyfryzacji, Anna Steżyńska. Pomaga ona w zwiększeniu motywacji pracowników, ich zaangażowaniu, a za konkretne działania przyznaje ciekawe, zdefiniowane przez nas nagrody.

  • Workable - narzędzie, które może pomóc nam w temacie Candidate Experience! Tworzysz ofertę pracy? Chcesz skorzystać z ponad 700 szablonów? Chcesz za jednym kliknięciem dodać ofertę do ponad 200 stron z ofertami? Sprawdź koniecznie tę platformę!

3: Media społecznościowe w użyciu

Liczba użytkowników social media ciągle rośnie. Spójrzcie na aktualne statystyki największych serwisów na świecie:

W których serwisach komunikować się na temat Employer Brandingu? Profile firmowe relacjonujące to, co robi firma, jakie są jej wartości, kim są pracownicy i co robią najczęściej można znaleźć na Facebooku. Serwis ten zrzesza w Polsce aktualnie ponad 18 mln internautów i jest bardzo dobrym miejscem do tworzenia komunikacji na temat tego, dlaczego warto pracować w naszej firmie. Rozbudowane narzędzia reklamowe, pixel Facebooka, Custom Audiences i Lookalike Audiences pomagają także w dotarciu do osób, które były zainteresowane pracą w naszej firmie.

Drugim serwisem, który wykorzystywany jest przez dział HR czy speców odpowiedzialnych za Employer Branding, jest LinkedIn. Serwis ten liczy aktualnie 3,6 mln użytkowników i ok 60 tys Company Page. 5X mniej niż na Facebooku, ale pamiętajmy, że to na LinkedIn użytkownicy dodają informacje gdzie pracują, co robią i jakie mają umiejętności!

Na tym serwisie coraz częściej można spotkać treści związane z EB, zachęcające do pracy w firmie, pokazujące benefity. Jednym z ciekawych przykładów jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Sprawdźcie za pomocą jakich różnorodnych formatów się komunikują:

Coraz częściej w komunikacji Employer Brandingowej wykorzystywany jest Instagram. Serwis ten aktualnie w Polsce posiada 6,7 mln użytkowników. 87% z nich to osoby w wieku 18-34, czyli idealnie tacy, którzy mogą być zainteresowani nowa pracą lub zmianą aktualnej. Firmy za pomocą zdjęć, filmów i Instagram Stories skracają dystans z ewentualnym kandydatem, pokazują jak wygląda praca, jakie inicjatywy podejmowane są przez firmę i pracowników itp. Zobaczcie sami, jak robią to wybrane firmy:

Ekipa KFC

Na tym kanale to pracownicy KFC mają głos! Przedstawiają oni ekipy z konkretnych miast, pokazują podejmowane działania CSR, pokazują zza kulis jak wygląda nagrywanie kampanii reklamowej czy jak wygląda konkurs Colonel’s Kitchen. Sprawdźcie koniecznie! (Ich case opisywałem szerzej w artykule na temat HR CAMP 2019).

Budimex

Na Instagramie Budimex przybliża to, jak wygląda praca w firmie, jak wygląda rekrutacja, jakie działania CSR podejmuje firma, ale też jak wygląda ich nowe biuro, jak wyglądają budynki przez nich zbudowane. Warto spojrzeć w zapisane Instagram Stories!

Coty

Na Instagramie Coty pokazuje swoje biuro, przedstawia pracowników i to, czym się zajmują, przybliża atmosferę (np jak pracownicy świętowali Halloween). Dodatkowo oczywiście pojawiają się oferty pracy i stażów.

4: Employee Hospitality Leader

Jedną z ważniejszych pozycji, które wprowadzą lub rozwiną firmy w 2020 roku będzie osoba, której zadaniem będzie zajmować się nowymi pracownikami w firmie. Będzie ona mogła odpowiedzieć na pytania, rozwiązać problematyczne kwestie, podpowiedzieć gdzie i do kogo się udać w konkretnych kwestiach itp. 

Sam wiem, że pierwsze dni w firmie, a jeżeli to jest duża firma to jeszcze mocniej, wpływają na postrzeganie pracodawcy, stosunek do wykonywanej pracy. Ważny jest odpowiedni onboarding ale jeszcze lepiej, żeby pracownik miał dedykowaną osobę, która poprowadzi go podczas tych kilku pierwszych dni w nowej pracy.

5: Chatboty

Nowe technologie odsłona 2 - jeżeli nie Employee Hospitality Leader to może odpowiednio skonstruowany chatbot, który odpowie na wszystkie pytania nowego pracownika i podeśle mu wymagane dokumenty? Myślę, że to może się sprawdzić, ale pod warunkiem, że zostanie on skonstruowany na podstawie konsultacji z nowymi pracownikami w firmie (na podstawie kwestii, które dla nich były problematyczne) a nie stworzony przez osoby, którym „wydaje się, że nowi pracownicy o to zapytają”. Temat chatbotów jest już poruszany mocniej przez branżę bankową, Emplocity i ich emploboty dla PKO, mBanku czy Santender działają już na Facebooku / aplikacji Messenger i pomagają osobom z działu HR sprawniej przeprowadzić proces zatrudnienia.

6: Employee Advocacy

Temat, który przez ciągły rozwój serwisów społecznościowych, a szczególnie LinkedIn, będzie nadal wykorzystywany w 2020 roku to EA. Wg badań LinkedIn pracownicy firmy mają często 10x więcej znajomych niż Company Page ma obserwujących. 

Zasięg organiczny na LI wynosi ok 40 - 100% i firmy chętnie będą angażować pracowników, żeby kliknęli, skomentowali czy udostępnili treść związaną z firmą - po prostu, dzięki temu zyskają oni kilka tysięcy dodatkowych wyświetleń wśród użytkowników LinkedIn. A może któryś z nich będzie chciał pracować w naszej firmie?

Do działań EA niektóre firmy wykorzystują dedykowane narzędzia oparte na grywalizacji - im chętniej będziesz klikał, angażował się pod wpisami firmowymi, tym więcej punktów zdobędziesz i tym lepsze nagrody możesz zdobyć. Ciekawa opcja, choć trzeba pamiętać, że nie każdy będzie chciał wziąć w tym udział. 

W Polsce w celu zachęcenia pracowników do aktywności można skorzystać z aplikacji Sharebee, dodatkowo mamy LinkedIn Elevate, oraz smarp. Warto sprawdzić.

Podsumowanie:

Mam nadzieję, że opisane przeze mnie trendy się sprawdzą, że coraz więcej uwagi firmy będą przykuwać do tych tematów i proces rekrutacji będzie dla nich łatwiejszy, a kandydat od czasu poszukiwania oferty, poprzez proces rekrutacji aż do zatrudnienia będzie bardziej zadowolony

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy na szkolenie Narzędzia Digital Employer Branding i Employee Advocacy do Socjomanii!


ŹRÓDŁA:

https://www.business2community.com/branding/5-employer-branding-trends-to-watch-out-in-2020-02235020

https://ebinstitute.com/blog/premium-employer-brand-2/

https://www.pulshr.pl/employer-branding/oto-najbardziej-pozadani-pracodawcy-wedlug-rankingu-firmy-antal,54834.html

https://www.socialtalent.com/blog/recruitment/2020-outlook-the-future-of-employer-branding-infographic

https://bluivygroup.com/employer-branding-trends-2019/

 

 

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?