0
EN

Blog o marketingu internetowym

23 września 2019 | Łukasz Dębski

Employer Branding w firmach: największe wyzwania

Employer Branding staje coraz bardziej popularny w firmach. W proces tworzenia takiej strategii zaangażowane są działy HR, PR i marketingu. Z jakimi wyzwaniami muszą się zmierzyć? 

Employer Branding: strategia i narzędzia

W Socjomanii zawsze staramy się zaproponować naszym Klientom szkolenia, które będą odpowiadały na ich potrzeby czy ewentualne problemy. Jednym z ostatnio wprowadzonych do naszej oferty szkoleń jest Narzędzia Digital Employer Branding i Employee Advocacy, podczas którego przedstawiamy narzędzia, serwisy czy aplikacje, które mogą pomóc firmie poradzić sobie z wyzwaniami na rynku pracy.

No właśnie, a z jakimi wyzwaniami w Employer Branding i Employee Advocacy mierzą się firmy? Szkolenie, które miałem przyjemność prowadzić, research i rozmowy z uczestniczkami podpowiedziały mi takie:

Budowanie marki pracodawcy: największe wyzwania 

Wyzwanie 1: bycie obecnym w tych kanałach, w których jest nasza grupa docelowa

Pracodawca powinien być obecny nie tylko w serwisie pracuj.pl czy LinkedIn, warto, by wykorzystywał również HR-owe możliwości Facebooka, Instagrama czy Pinteresta.

Jak robią to inni? W temacie Instagrama wejdźcie do serwisu i wpiszcie w wyszukiwarce słowo „kariera”. Waszym oczom ukażą się dedykowane profile, które z bliska pokazują pracę w firmie - drużyna biegowa, szkolenia wewnętrzne, praca z młodzieżą. Za pomocą takich działań firmy chcą pokazać “backstage”, swoją “ludzką twarz” i zachęcić do aplikowania do “normalnej firmy”.

 

 

Przed uruchomieniem działań Employer Branding warto przeprowadzić dokładny research (z wykorzystaniem Brand24 czy Sentione) i określić miejsce aktywności (popularne lub mniej portale społecznościowe, a może fora internetowe?)

Wyzwanie 2: bardziej spersonalizowany onboarding

Przychodzisz do nowej pracy, otrzymujesz 100-stronicowy e-book, w którym masz zawarte informacje o firmie, pracownikach, hierarchii, dokumentach do wypełnienia, danych czy benefitach. Przyznajmy - nie każdy może i chce przeczytać ten dokument. 

Firmy coraz częściej prowadzą bardziej spersonalizowany onboarding polegający na przydzieleniu nowemu pracownikowi dedykowanej osoby, która podpowie osobiście, jak wygląda praca, co można a co nie, gdzie się udać, aby załatwić daną sprawę. 

Do onboardingu mogą być wykorzystywane również chatboty (tu kilka słów w ich temacie), które w każdym momencie przypomną o dokumentach do wypełnienia, podpowiedzą, jak to odpowiednio zrobić, odpowiedzą na najbardziej nurtujące pytania w zakresie pracy, pracowników, zespołu - po prostu usprawnią komunikację, a na końcu zbiorą feedback.

Wyzwanie 3: różnorodne formy zatrudnienia

Czy każdego dnia musimy być w biurze? A może jest opcja na to,  aby 1-2 dni w tygodniu pracować z domu? Coraz częściej firmy skłaniają się ku takiemu rozwiązaniu i proponują pracę zdalną. Dlaczego to się opłaca? Nie tracimy  czasu na dojazdy, oszczędzamy pieniądze, nasze godziny pracy są elastyczne, spędzamy więcej czasu z rodziną lub wykorzystujemy go na trening - work-life balance jak znalazł!

Mój przypadek - 5 lat pracy zdalnej - to potwierdza.

Wyzwanie 4: szerokie wykorzystanie technologii, ciekawych tematycznych serwisów i aplikacji, które mogą usprawnić naszą pracę

  • komunikacja (Slack, Workplace for Facebook czy Trello)

To aplikacje, które pomogą Ci w rozmowie z pracownikami, w byciu na bieżąco z sytuacją w firmie czy w zorganizowaniu zbiórki na prezent dla kogoś z zespołu. Komunikatory najczęściej są płatne, ale miewają wersję bezpłatną, testową. Przed wyborem konkretnego warto sprawdzić więcej niż jeden. W Socjomanii od kilku lat wykorzystujemy Slacka.

  • narzędzia do motywowania (Carrotspot, Motivizer)

Motywowanie zamienione w grywalizację? Oto dwa serwisy, które sprawią, że pracownikom będzie pracowało się lepiej i za swoje działania dostaną tokeny, które wymienią na prezenty takie, jak się im podobają, a nie takie, jakie zamówiła firma. 

Warto obejrzeć film instruktażowy Carrotspot i mieć w pamięci, że współzałożycielką platformy jest była minister cyfryzacji Anna Streżyńska

Na jakie wyzwania w komunikacji Employer Brandongowej zwracają uwagę uczestnicy naszych szkoleń?

Daria Siwka z BardzoHR o empatii i umiejętności przyjmowania perspektywy tych, których się zatrudnia:

Od ponad 10 lat projektuję strategie Employer Branding. Przez cały ten czas, gdy przychodzi do zakomunikowania zarządowi wyników projektu, spotykam się z tym samym: zdziwieniem tzw. dojrzalszych pokoleń na temat tego, co sądzi tzw. młodsze względem nich pokolenie. 

Bez różnicy, czy dotyczy to przedstawicieli pokolenia X, czy Y, zdecydowana większość sprawujących funkcje w zarządzie przechodzi trzy etapy oswajania się z opinią pracowników:

Etap 1.: zdziwienie dużą liczbą nieistotnych w opinii starszego pokolenia kwestii. Przykład: XY zaskoczeni są ilością benefitów, których potrzebowałyby Y-eki. Z kolei Y-eki próbują zrozumieć, dlaczego młodsi przedstawiciele ich własnego pokolenia oraz Zetki (w przypadku firm zatrudniających pełnoletnich, ale jeszcze bardzo młodych ludzi) chcieliby więcej elastyczności w wykonywaniu zadań.

Etap 2.: zaprzeczanie i umniejszanie znaczenia zgłaszanych przez pracowników postulatów. Padają wtedy tak znamienne zdania, jak: „Za moich czasów...”, "Ech, ci dzisiejsi pracownicy...”, „Teraz to właściwie nikt nie chce pracować...”.

Etap 3.: Konsensus i zgoda. Duża część potrzeb zostaje wysłuchana, a zmiany wdrożone. Oczywiście nie jest możliwe, by była to liczba 100%, ale koniec końców - najważniejsze cele strategii Employer Brandingowej zaczynają być realizowane.

Trochę z przymrużeniem oka opisałam etapy wzajemnego poznawania się różnych pokoleń w jednej organizacji, chcąc podkreślić jak wielkie znaczenie w kształtowaniu kultury organizacyjnej ma postawa zarządu. Jednym z jej fundamentów powinna być empatia i umiejętność przyjmowania perspektywy tych, których się zatrudnia. Różnice pokoleniowe potrafią wzbogacić kulturę, wartości organizacji, ale też często przekreślić możliwości, jakie może wnieść najmłodsze pokolenie pracowników. Tam, gdzie aspekt ludzki gra dużą rolę (dotyczy to m.in. zarządzania ludźmi), tam zawsze pojawiać się będą wyzwania.

Employee Advocacy: jak budować zaangażowanie pracowników

Employer Adwocacy ma na celu zachęcenie pracowników do tego, aby byli bardziej aktywni w mediach społecznościowych i dzięki swoim działaniom przyczynili się do wzrostu zasięgu i zaangażowania pod postami firmowymi.

Pierwszym problematycznym elementem jest oczywiście zachęcenie pracowników do założenia profilu na LinkedIn, a następnie - do aktywności. Rozwiązanie?

Krótkie szkolenie ukazujące benefity płynące z obecności w mediach społecznościowych i to, co możemy dzięki temu zyskać my oraz firma. Oczywiście nie każdy z pracowników musi być aktywny na LinkedIn. Program jest tylko dla chętnych.

Po drugie, otwarci na taką współpracę pracownicy wspierają w ten sposób także swój personal branding, pokazując się jako ekspert w danym obszarze.

W tym kontekście wyzwaniem Employer Advocacy może okazać się  niepewność, czy dzięki większej aktywności pracownik nie otrzyma oferty z konkurencji i nie odejdzie.

Rozwiązanie?

Tutaj trzeba odwołać się do lojalności pracownika i upewnić się, że spełniamy jego wymagania, a on sam jest  zadowolony z pracy. Po prostu!

Jeżeli będziemy chcieli stworzyć program Employer Advocacy, to z pomocą  przyjdą nam coraz popularniejsze na rynku aplikacje, takie jak: LinkedIn Elevate, smarp czy Sharebee.

Serwisy te pomagają w dystrybucji ciekawych treści związanych z pracą oraz pracownikami i ich osiągnięciami. Content manager może przez nie dzielić się  ważnymi wpisami, które chce wypromować na zewnątrz. Po jednym kliknięciu treść pojawia się na naszym profilu, np. na Facebooku czy LinkedIn oraz na tablicach naszych znajomych. 

Warto je przetestować i spróbować zaangażować pracowników do promocji swoich umiejętności oraz firmy!

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy na szkolenie Narzędzia Digital Employer Branding i Employee Advocacy do Socjomanii!

 

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?