0
EN

Blog o marketingu internetowym

Czym jest digital innowacja dla nas w Socjomanii?

Coraz częściej spotykam się z tym, że hasło „innowacja" jest odmieniane przez wszystkie przypadki, ale niekoniecznie jej definicja i rola w strategii firmy, jest dla wszystkich zrozumiała. Dlatego w tym artykule przedstawię Ci naszą definicję - czym jest innowacja dla Socjomanii i jak może realnie wpłynąć na (jeszcze) lepsze działanie Twoje i Twojej organizacji.

Innowacja  innovatio  odnowa

Innovatio z łaciny to odnowa. Jest to dla mnie najlepszy punkt wyjścia do poszukiwania najbardziej konkretnego znaczenia terminu innowacja. Z innowacjami spotykamy się o wiele częściej niż nam się to wydaje - w sposobie podejścia do tworzenia czy sprzedawania naszych produktów i usług, w modelu pracy w naszym zespole czy w sposobie budowania relacji z naszymi klientami.

Nie istnieje tylko jeden prawidłowy opis innowacji, ale warto zwrócić uwagę, że wszystkie definicje, stworzone przez ekspertów akademickich czy też biznesowych, mają w sobie każdy z sześciu elementów zidentyfikowanych przez Baregheha i in. (2009). Jakie są to elementy?

Kluczowe elementy innowacji:

  • główny cel (na przykład: wyróżnienie się na rynku, dostarczenie wartości klientom lub po prostu zwiększenie zysku naszej firmy),
  • obszar innowacji (czyli jaki obszar w firmie/projekcie zmienia - produkt? model biznesowy? proces obsługi klienta? współpracę w zespole?)
  • etapy rozwoju innowacji (od zidentyfikowania szans, aż po wdrożenie zmiany),
  • interesariuszy (zarówno tych wewnętrznych - pracowników, partnerów, kontrahentów; jak i zewnętrznych - klientów, potencjalnych klientów, konkurentów, ale też - wykonawców, agencje, konsultantów)
  • środki i narzędzia (czyli wszystko, co pomaga innowacji powstać - od technologii, aż po techniki kreatywne),
  • charakter (zmiana lub udoskonalenie lub unowocześnienie).

Ten ostatni element bywa najtrudniejszy do zidentyfikowania - bo czy innowacja to zawsze tylko to, co nowe, wyróżniające się, efektowne?

Powołując się na słowa ekonomisty Schumpetera, innowacja zawsze powinna prowadzić do stworzenia czegoś nowego, poprawy i zmiany obecnego statusu quo (Pavie i Carthy, 2015). Dla niektórych z nas może to być pozornie niewielka zmiana w sposobie komunikacji między członkami naszego zespołu, wprowadzenie nowego komunikatora lub wdrożenie nowej zasady współpracy. Dla innych - nowe taktyki komunikacyjne, które nasz dział marketingu będzie wykorzystywać, by zmienić i ulepszyć sposób budowania relacji z naszym klientem. 

Czym jest dla nas innowacja w Socjomanii?

Innowacja dla nas w Socjomanii to takie rozwiązanie, które usprawni i/lub zmodernizuje istniejące usługi / produkty / procesy / biznes.

Łącząc doradztwo biznesowe, nasz digital mindset i wiedzę, jak wykorzystać technologię, a także kompetencje do projektowania (wszystkiego - od modeli biznesowych po ścieżki klienta) możemy realnie pomóc zidentyfikować szansę na innowację, ale i poszukać wspólnie z Twoim zespołem innowacyjnych rozwiązań, które pomogą osiągnąć cele biznesowe. Kiedy HR czy marketing jest dedykowany najczęściej wybranym obszarom w firmie, innowacje są spoiwem - rozwiązują problemy multidziałowe, przekrojowe i/lub biznesowe.

Skąd biorą się innowacje?

Stworzenie czegoś zupełnie nowego jest często mylnie rozumiane jako jedno wydarzenie, magiczne „Eureka!” - ten moment, kiedy nasze neurony po raz pierwszy łączą się w określony sposób w mózgu, a my wpadamy na coś kompletnie rewolucyjnego na rynku.

I istotnie, chodzi o wykorzystanie naszego nowego pomysłu do przeprojektowania, ulepszenia lub wniesienia czegoś zupełnie nowego w coś, co już zostało wymyślone (przez nas lub naszych konkurentów). Najważniejsze jednak, by innowacje były napędzane intencjami i celami strategicznymi (np. stworzenie nowej kategorii produktowej, poprawa wydajności naszych procesów lub dotarcie do zupełnie nowego segmentu klienta).

Innowacje rodzą się tam, gdzie:

  • pracujemy interdyscyplinarnie - z osobami o różnych doświadczeniach, wiedzy i kompetencjach,
  • wykorzystujemy nowe techniki i sposoby współpracy, by odkryć to, co do tej pory było dla nas nieznane, 
  • jeśli jesteśmy świadomi i umiemy zidentyfikować, na jaki problem nasza zmiana miałaby odpowiedzieć.

W tych wszystkich trzech sytuacjach nasz zespół Socjomanii wspiera zespoły klienta - projektujemy warsztaty i procesy, które zachęcają zespoły do pracy w inny sposób, na nowych narzędziach i danych, które dostarczamy dzięki naszemu badawczemu podejściu i koncentrowaniu się na udoskonaleniu doświadczeń klienta.

 

Innowacja, a digital

W naszym zespole spotkasz Digital Innovation Lead - jak rozumiemy tę rolę? Naturalnym środowiskiem dla zespołu Socjomanii jest digital - świat wirtualny, multikanałowy, hybrydowy. To tutaj czujemy się jak ryby w wodzie i pomagamy poczuć to samo naszym klientom - wyposażając ich w niezbędne kompetencje, wiedzę, sposoby pracy i działania.

Dlatego też w naszej pracy skupiamy się na innowacjach skoncentrowanych na wykorzystaniu nowych technologii i nowych kompetencji, które nie są tylko fizycznymi produktami lub stacjonarnymi usługami, ale kompleksowo wykorzystują ideę multikanałowości i budowania relacji z klientem / pracownikiem / partnerem wszędzie tam, gdzie to dla niego ważne. 

Innowacje digital odpowiadają właśnie na tę potrzebę - to rozwiązania, które są osadzone zarówno w świecie dookoła nas, jak i tym, który codziennie nam towarzyszy - wirtualnych platformach, mediach społecznościowcyh, aplikacjach mobilnych i nie tylko. Innowacja digital to dla nas multichannelowe ścieżki klienta, które pozwalają Ci na zmodernizowanie Twojego sposobu budowania relacji z klientem. Zaprojektowana społeczność dla klientów, która pomaga Ci szybciej i lepiej współtworzyć nowe produkty razem z grupą docelową. Nowy model współpracy zwinnej w organizacji, który pozwala Ci szybciej, przyjemniej i efektywniej osiągać zamierzone KPI. Program rozwojowy, który dostarczy wiedzę i kompetencje Twoim pracownikom z zakresu projektowania nowych usług i optymalizowania obecnych procesów w firmie. Wszystko to, co pozwoli Ci się wyróżnić od konkurencji i wykorzystać pełen potencjał możliwości Twojej firmy.

Kto może stworzyć innowację?

Czy wiesz, że badania Dyera, Gregersena i Christensena (2011) dekodują tak zwane „DNA Innowatora"? Co ważne, stwierdzili oni, że tylko 30% naszych cech odpowiedzialnych za innowacyjność ma pochodzenie genetyczne - pozostałe są możliwe do wyuczenia i wytrenowania. Na jakie kompetencje powinieneś zwrócić uwagę?

1. Associating - budowanie sieci skojarzeń,

2. Questioning - zadawanie prowokacyjnych pytań,

3. Observing - uważne obserwowanie otoczenia,

4. Networking - utrzymywanie kontaktów z osobami o różnych doświadczeniach, stanowiskach i pasjach,

5. Experimenting - odważne eksperymentowanie.

Powyższe cechy wchodzą w skład tzw. „digital mindset", czyli sposobu myślenia w cyfrowej epoce. Digital mindset, czyli orientacja na technologię i trendy, nowe modele współpracy, zwinność i eksperymentowanie, to coś, czego Ty i Twój zespół możecie się nauczyć i co można rozwijać.

 

Co możemy razem zrobić?

Proaktywność i nastawienie na ustawiczną naukę jest jednak kluczowym elementem - jeśli chcesz na to przygotować swój zespół i wyposażyć go też w te niezbędne cechy, a także wiedzę, jak identyfikować, tworzyć i rozwijać innowację lub po prostu wynająć zespół Socjomanii w tym celu - napisz do mnie, a opowiem Ci o możliwościach współpracy :)

 

Poczytaj więcej...

Jeśli czujesz niedosyt, zerknij do mojego artykułu, który napisałam studiując na Hyper Island moduł „Innowacje" - What is an innovation? Towards a multidisciplinary definition of innovation. Znajdziesz tam sporo dodatkowych lektur i interesujących artykułów w bibliografii ;)

 

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?