0
EN

Blog o marketingu internetowym

4 lipca 2017 | Anna Żurek

Najważniejsze zasady obecności firmy na Facebooku - regulamin i zasady

Facebook się zmienia, ewoluuje. Powstają nowe formaty, funkcje, usługi, uaktualnienia algorytmu, narzędzia analityczne (np. Facebook Spaces, Camera Effects Platform, FB Analytics). Podobnie takiej zmianie ulega także regulamin serwisu oraz zasady określające nasze działania w tym kanale. Przyjrzyjmy się tym najważniejszym.

Zasady ogólne

Od czego rozpoczynamy naszą firmową przygodę z Facebookiem? Od założenia strony. Warto wiedzieć, że już na tym etapie obowiązują nas pewne zasady.

Wybrana przez nas nazwa nie może wprowadzać użytkowników w błąd, składać się wyłącznie z wielkich liter (chyba że mamy do czynienia ze skrótowcem), być długim opisem (Facebook sugeruje, że miejscem, które powinno zawierać opis strony jest sekcja Informacje).

Jednocześnie nie może być to ogólne sformułowanie czy nazwa geograficzna, ale już organizacja reprezentująca dany region jak najbardziej. Jeśli nie jesteśmy oficjalnym przedstawicielem marki / podmiotu / osoby / organizacji, musimy to jasno zaznaczyć.

Jeśli chodzi o cover photo, dawniej Facebook stosował wiele ograniczeń odnośnie zdjęcia w tle na profilach firmowych, obecnie musimy pamiętać tylko, by treści tam zamieszczone nie wprowadzały użytkowników w błąd oraz by nie były to produkty, marki czy sponsorzy zewnętrzni. Dotyczy to także najnowszej funkcji - filmowego cover photo.

Regulamin usługi Strony porusza także kwestię stron dozwolonych wyłącznie w wybranych krajach (promocja hazardu, gier zręcznościowych, loterii) oraz stron promujących apteki internetowe. W obu przypadkach jest to możliwe po uzyskaniu wcześniejszej zgody od Facebooka.

Zamierzasz zbierać dane od użytkowników na swojej facebookowej stronie? Pamiętaj, by poinformować ich, że gromadzi i przetwarza je administrator strony, a nie Facebook. Nie zapomnij także uzyskać zgody fanów na dalsze wykorzystywanie danych, które Ci przesyłają. Poinformuj ich także, w jakim celu to robisz.

 

Konkursy na tablicy

Organizowanie konkursów przez administratorów stron firmowych to jeden z najprostszych sposobów na zwiększenie zaangażowania na profilu, klientów, wypromowania wybranej usługi czy produktu. Powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę, że konkursy ułatwiają aktywizację obecnych fanów, ale nie powinny być środkiem do pozyskania nowych (zazwyczaj przyciągają tzw. „konkursowiczów”).

Teraz organizowanie konkursów jest jeszcze łatwiejsze, odkąd Facebook zniósł konieczność przeprowadzania ich w aplikacji. Możemy zatem, i chętnie korzystamy, z opcji promocji w postach, zapominając lub świadomie łamiąc inne ograniczenia narzucone przez regulamin Facebooka. Jest ich niewiele, jednak są bardzo dokładnie sprecyzowane.

Zabronione jest wykorzystywanie prywatnych osi czasu i połączeń ze znajomymi, a więc i zapisów typu:

  • udostępnij na swojej osi czasu,
  • udostępnij na osi czasu znajomego
  • oznacz w poście znajomych, aby wziąć udział w konkursie.

Wymóg ten jest notorycznie łamany, nawet przez duże firmy, gdyż pozwala na uzyskanie dodatkowego zasięgu opublikowanej promocji. Jeden z wielu przykładów - poniżej:

Konkursy na Facebooku regulamin

Regulacje zawarte w rozporządzeniu Facebooka zobowiązują nas także do stworzenia regulaminu dla każdej promocji oraz by była ona zgodna z przepisami kraju, obowiązującymi na terenie jej przeprowadzenia. W tym miejscu należy nadmienić, że gry losowe (a także jakiekolwiek czynniki związane z losowością) wymagają zgłoszenia do Izby Celnej, która dopiero wydaje pozwolenie na realizację tego typu promocji.

Ostatnią kwestią jest zamieszczenie informacji o pełnym zwolnieniu serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego użytkownika, a także, że konkurs nie jest w żaden sposób sponsorowany, popierany, związany czy przeprowadzany przez serwis Facebook.

Poniższa tabela zawiera podsumowanie tego, co możesz, a co jest zabronione w zakresie organizowania konkursów na Facebooku:

Konkursy na Facebooku regulamin zasady

 

Reklamy

Reklama na Facebooku to zróżnicowane formaty, nieograniczone niemal możliwości targetowania i analizy podejmowanych działań, a także określone zasady ich zamieszczania. Każda z reklam jest sprawdzana pod kątem zgodności ze wspomnianymi wytycznymi, warto zatem poznać je bliżej.

Weryfikacji poddawany jest tekst, obraz, opcje targetowania a nawet strona docelowa, do której kierujemy. Reklama nie zostanie zatwierdzona w przypadku, gdy treści na stronie nie działają poprawnie lub gdy reklama nie odpowiada produktom czy usługom, które promuje.

Do niedawna odrzucane były także reklamy zawierające więcej niż 20% tekstu na obrazie, obecnie zasada ta jest mniej restrykcyjna. Facebook udostępnił narzędzie, które pozwala sprawdzić, czy nasza reklama będzie wyświetlała się poprawnie, czy jej zasięg będzie mniejszy lub czy całkowicie zostanie odrzucona.

Reklamy na Facebooku regulamin

Polityka Facebooka dotycząca reklam zawiera zbiór 27 wyszczególnionych materiałów zabronionych, w których dokładnie opisane jest co wolno, a czego nie wolno w kontekście promocji w serwisie.

Na szczególną uwagę zasługują wytyczne dotyczące cech osobowych: treść reklamy nie może sugerować czy przypisać rasy, pochodzenia etnicznego, religii, przekonania, wieku, orientacji seksualnej, statusu finansowego etc.

W odniesieniu do cech osobowych nigdy nie używajcie słowa “inne”, np. tekst “Poznaj seniorów” zostanie zaakceptowany, ale już “Poznaj innych seniorów” zdecydowanie jest sprzeczny z zasadami Facebooka.

Obrazy użyte w reklamie oczywiście nie mogą zawierać nagości, osób w wyzywających pozach lub czynności nacechowanych seksualnie. Dotyczy to niestety także treści o charakterze artystycznym czy edukacyjnym. Niemile widziana jest również koncentracja na poszczególnych częściach ciała, odsłonięta zbyt duża powierzchnia skóry czy obrazy promujące “przed i po”.

Musimy pamiętać także, aby nie używać obrazów wprowadzających użytkowników w błąd przez dodanie na grafice nieistniejących funkcji np. przycisku odtwarzaj czy przycisku sugerującego możliwość zamknięcie reklamy.

Reklamy na Facebooku regulamin

 

Jeśli reklama będzie odnosiła się w jakikolwiek sposób do Facebooka, trzeba pamiętać o tym, by słowo “Facebook” zawsze zapisane było wielką literą, tą samą czcionką o tej samej wielkości, co reszta zdania.

Znak towarowy Facebooka nie może być użyty w liczbie mnogiej, skrócony czy w funkcji czasownika. Nie wolno także używać logo Facebooka w zastępstwie słowa. Czasami są odrzucane reklamy, które nawet na grafice wspominają Facebooka, ale linkują do innej domeny.

W przypadku użycia marki Facebook w telewizji konieczne jest uzyskanie zgody serwisu. Warto zapoznać się z wytycznymi odnośnie użycia znaków towarowych Facebooka, także w formie przewodnika w PDF.

Facebook zastrzega sobie prawo do niezatwierdzania reklam według własnego uznania i z dowolnego powodu. Bardzo często argumenty te nie są zrozumiałe, warto zatem się odwoływać od ich decyzji, albo spróbować opublikować reklamę jeszcze raz - czasem już to wystarczy. Jeśli chcesz dowiedzieć się wiecej na temat możliwości oraz zasad reklamowych na Facebooku, zapraszamy na szkolenie.

 

Podsumowanie

W artykule zawarłam najważniejsze reguły dotyczące obecności stron firmowych na Facebooku. Mimo rosnącej świadomości serwisu, wciąż obserwujemy przykłady rażącego łamania regulaminu Facebooka. Pamiętajmy jednak, że nie jesteśmy w tym bezkarni. Nasze działania mogą doprowadzić w najlepszym przypadku do usunięcia wpisu, w najgorszym całej strony bez możliwości jej odzyskania.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?