0
EN

Blog o marketingu internetowym

piątek, 13 lutego 2015 | Szymon Lisowski

Google Business View - co warto o nim wiedzieć?

Najpopularniejsza w Polsce i na świecie wyszukiwarka Google to w większości przypadków pierwsze narzędzie, z którego korzystamy szukając informacji o miejscach i usługach. Coraz częściej po prawej stronie wyników wyszukiwania zauważyć można wizytówki Google+ przedstawiające m.in. mapę, zdjęcia, a także wirtualne spacery po wnętrzach firmy. Te ostatnie w sposób dużo bardziej dokładny niż zdjęcia pozwalają nam poznać miejsce, którego poszukujemy. Te wirtualne spacery to Business View w Mapach Google, które stworzone są ze zdjęć 360 stopni i są wykonane w technologii Street View.

Google Business View w Polsce

Business View w Polsce jest dostępny od połowy 2013 r. i początkowo znany był pod nazwą Zdjęcia Firmowe Google. Firmy, zwłaszcza z niektórych branż dostrzegają zalety Business View jako narzędzia marketingowego, które przekonuje wielu klientów, że wyszukane przez nich w sieci miejsce naprawdę warto odwiedzić. Na temat usługi Business View i korzyści z wirtualnych spacerów dla przedsiębiorców porozmawialiśmy z Danielem Myhalem, rekomendowanym fotografem Google, który niedawno również odwiedził nasze biuro w Krakowie.




Wiele osób, klientów mniej zorientowanych w nowych technologiach zapewne nie rozumie, z czym do nich przychodzicie i jakie może to nieść ze sobą korzyści. Jakie argumenty są tymi, z którymi nie sposób dyskutować bo ewidentnie przemawiają na korzyść Business View?

Klientów, którzy rozumieją znaczenie tego typu działań jest na szczęście coraz więcej. To tak jak z AdWordsami – dla małych przedsiębiorców wydawać by się mogło, że to czarna magia, a jednak większość korzysta z tego narzędzia i mimo, że do końca go nie rozumie to wie, jakie są jego zalety i jakie mogą być efekty. Faktycznie Business View to dla wielu firm wciąż bardziej dodatek, niż konieczność, jednak trafiamy na klientów na tyle świadomych i na tyle zdających sobie sprawę, że wirtualny spacer po ich firmie może przyciągnąć do nich nowych klientów, że mamy możliwość realizowania wielu nowych i ciekawych projektów tego typu. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, że Business View to coś więcej niż tylko sam wirtualny spacer. To także lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania Google oraz lepsze wyeksponowanie w Mapach Google i Google+ Lokalnie poprzez wysokiej jakości zintegrowany materiał zdjęciowy. Do wyobraźni na pewno przemawiają także statystyki - około 60% klientów poświęca więcej uwagi wynikom wyszukiwania, jeżeli te posiadają profesjonalne zdjęcia. Dyskusji nie podlegają też wizerunkowe kwestie i to akurat klienci rozumieją doskonale – dodanie wirtualnego spaceru, to trochę jak pochwalenie się tym co mamy do zaoferowania z jednej strony, a z drugiej komunikat do klienta „nie mam nic do ukrycia”. Jeszcze inna kwestia, którą mocno podkreślam, bo sam często z tych opcji prywatnie korzystam - dzięki Business View i aplikacjom Google klienci mogą zobaczyć firmę nie tylko na laptopach, ale także na tabletach czy smartfonach.

Skoro także na urządzeniach mobilnych, to czy możemy zobaczyć wirtualne spacery po lokalach znajdujących się w pobliżu miejsca, w którym w danej chwili przebywamy?

Po aktualizacji aplikacji Google Maps dostajemy nową funkcję - ciekawe miejsca w okolicy. Klikając w pasek wyszukiwania zauważymy cztery ikony symbolizujące kolejno restauracje, kawiarnie, bary i hotele. Po kliknięciu w wybraną spośród z nich zobaczymy miejsca, które znajdują się w pobliżu od naszej lokalizacji.

Socjomania SERPSocjomania SERP

Czy w takim przypadku wirtualnie chodząc po ulicach dzięki Street View możemy bezpośrednio wejść do interesującej nas firmy? Business View jest jakoś mocno ze Street View połączone?

Jeżeli firma posiada Business View i znajduje się na parterze blisko ulicy, po której chodzimy dzięki Street View, to możemy nie wychodząc z map przejść do wirtualnego spaceru po jej siedzibie i obejrzeć wnętrze. Znacznie częściej jednak klient trafia na wirtualny spacer nie z poziomu Street View, ale poprzez wyniki wyszukiwania i dopiero po obejrzeniu wnętrza lokalu wychodzi na zewnątrz lokalu przechodząc automatycznie w Street View.

Stawiając się w roli konsumenta jestem sobie w stanie wyobrazić, że dla mnie, osoby która jest zainteresowana jakimś miejscem w niektórych przypadkach jego wnętrze ma duże znaczenie, a w innych nie ma tego znaczenie wcale. Jakie firmy powinny się zainteresować wirtualnymi spacerami?

Przede wszystkim takie, gdzie to w dużej mierze wystrój ma znaczenie dla podjęcia decyzji o odwiedzeniu danego miejsca lub skorzystaniu z usługi, czyli przede wszystkim restauracje, kluby, kawiarnie, wszelkiego rodzaju gabinety kosmetyczne, lekarskie, stomatologiczne, salony fryzjerskie, salony ślubne, sklepy, galerie, przedszkola oraz siłownie i kluby fitness, a także korporacje. Estetyka tych miejsc dla wielu klientów jest ważna – dla mnie zdecydowanie jest, wychodząc na miasto wybieram miejsca estetyczne i atrakcyjne. Poszukując danego miejsca i trafiając na wirtualny spacer po nim naprawdę prawdopodobieństwo odwiedzenia tego miejsca przez klienta zwiększa się, podobnie jak zwiększa się liczba wizyt na stronie www. Można powiedzieć, że przecież mogę wejść do restauracji i jeśli mi się nie spodoba to ją opuścić, ale przecież kiedy planuję zagraniczny wyjazd i szukam hotelu, to nie mogę go fizycznie odwiedzić jeśli dokonuję rezerwacji na kilka, czy kilkanaście dni przed wyjazdem. Równocześnie wiele razy miałem do czynienia z sytuacją, kiedy znalezione w sieci zdjęcia nie oddawały faktycznego stanu - dzięki obróbce jakieś miejsce na zdjęciach wyglądało bardzo atrakcyjnie, przestronnie, zachęcająco, a w rzeczywistości nie do końca tak było. Usługą powinni się więc zainteresować także Ci przedsiębiorcy, którzy maja świadomość, że mogą być poszukiwani przez klientów zza granicy – tacy klienci mają nie tylko większą świadomość technologii, ale też opierają się głównie na wynikach wyszukiwania, opiniach i materiałach znalezionych w sieci, a w mniejszym stopniu na opiniach znajomych. Polecam zwrócić na Business View uwagę także wszystkim lekarzom – wiesz na pewno, jak wiele osób przyjeżdża do Polski zza granicy na leczenie – wielu Polaków, którzy wyemigrowali, ale nie tylko. W ramach ciekawostki dodam, że są też firmy, które z uzasadnionych przyczyn nie mają możliwości zaprezentować się w Business View. Są to apartamenty, domy, poradnie zdrowia psychicznego, kliniki aborcyjne, centra urazowe, ośrodki leczenia uzależnień, obiekty policyjne i wojskowe, czy więzienia.



Wspomniałeś też jednak o korporacjach, ale je chyba rzadko odwiedzamy.

Tak, ale celem takich firm nie jest raczej to, byśmy je odwiedzili i zwiedzili atrakcyjną siedzibę. Wiele korporacji i agencji reklamowych zdaje sobie sprawę, że ciekawie, przyjaźnie urządzone biuro z „atrakcjami” dla pracowników to ich duży atut, który przyciąga potencjalnych kandydatów do pracy. Dzieje się tak zwłaszcza w branżach, w których pracownicy mogą przebierać w atrakcyjnych ofertach i pieniądze nie są głównym czynnikiem, który jest w stanie zatrzymać ich gdzieś na dłużej. Fajne miejsce pracy budzi też nasze skojarzenie, że na pewno sama praca i pracodawca też tacy są, więc skorzystanie z Business View jest w tym przypadku działaniem stricte wizerunkowym.

Jak – z technicznego punktu widzenia – wykonuje się takie wirtualne spacery? Wiem, że Ty jesteś rekomendowanym fotografem Google, więc takie spacery wykonujesz. Ale czy każdy może sobie samodzielnie je wykonać i zamieścić w sieci, jak to wygląda?

Google wprowadziło projekt rekomendacji wybierając fotografów, którzy po przejściu szkoleń i zdaniu egzaminu uzyskują możliwość umieszczania Business View w mapach Google. Tylko takie osoby mogą realizować wirtualne spacery, dzięki czemu każdy projekt jest wykonywany zgodnie z standardami jakościowymi i wytycznymi Google. Ciekawostką jest również to, że każdy spacer przechodzi przez kontrolę jakości Google, która zatwierdza prawidłowość całego projektu. Aby skorzystać z takiej usługi na samym początku należy skontaktować się z rekomendowanym fotografem, który określi wielkość projektu czyli liczbę punktów sferycznych (czyli miejsc, w których można się obracać) potrzebnych na stworzenie naturalnego spaceru. Po tych ustaleniach można już umówić się z fotografem na konkretny termin, w którym odbędzie się sesja zdjęciowa. Taka sesja w przypadku niewielkich firm trwa około 1,5 godziny. Kolejny etap to składanie zdjęć w panoramy sferyczne oraz ułożenie pełnego wirtualnego spaceru. Tak jak wspominałem wcześniej, gotowy projekt jest wysyłany do kontroli jakości, podczas którego pracownicy Google weryfikują, czy został on wykonany zgodnie ze standardami. Po zatwierdzeniu przychodzi czas na finalny krok - projekt jest publikowany w mapach oraz podpinany pod wizytówkę Google+ danej firmy.

Rekomendowani fotografowie Google działają na określonych terenach, czy mogą wykonywać swoje usługi w całej Polsce zależnie do tego, gdzie uda im się pozyskać klientów?

Do pewnego czasu każdy z fotografów działał w wybranym przez siebie województwie, ale od niedawna Google zniosło to ograniczenie i aktualnie możemy realizować projekty na terenie całej Polski. Ja pracuję głównie w województwie małopolskim ponieważ tutaj mieszkam, ale zdarzają mi się klienci poza tym obszarem i świadczenie dla nich usług nie stanowi dla mnie żadnego problemu.

Wnętrze w mapach GoogleWnętrze w mapach Google

Domyślam się, że na koszty realizacji w mniejszym stopniu wpływa jednak lokalizacja miejsca, niż na przykład wielkość fotografowanego lokalu. Jak to wygląda?

Tak, koszty są uzależnione od wielkości lokalu - liczby pomieszczeń i liczby ważnych miejsc znajdujących się w lokalu. Przekłada się to na liczbę punktów sferycznych potrzebnych do realizacji naturalnego spaceru po firmie. Każda firma jest unikatowa i posiada swoją specyfikę, dlatego zazwyczaj projekty są wyceniane indywidualnie.

Czy taki proces wykonywania i akceptacji wirtualnego spaceru jest czasochłonny? Ile czasu mija od zrobienia zdjęć w firmie do publikacji Business View w mapach Google?

Wbrew pozorom proces trwa bardzo krótko. Po wykonaniu zdjęć i połączeniu ich w wirtualny spacer cały projekt jest wysyłany do kontroli jakości, która ma na akceptację bądź przesłanie swoich uwag około dwa tygodnie. Z doświadczenia jednak wiem, że chociaż do kontroli jakości w Google dziennie wpływa kilka tysięcy projektów z całego świata, to proces akceptacji zazwyczaj trwa nie więcej niż 2-4 dni robocze. Aktywni fotografowie, którzy zdobyli zaufanie kontroli jakości poprzez bezbłędne wykonywanie spacerów w niektórych przypadkach mają uprawnienia do natychmiastowej publikacji, dlatego też często projekty mojego wykonania pojawiają się w Mapach Google już na drugi dzień po ukończonej sesji zdjęciowej.

Wiem, że przygotowałeś też małą niespodziankę dla czytelników Socjomanii. Czy możesz powiedzieć coś więcej na temat tego, jak mogą oni skorzystać z przygotowanej dla nich promocji?

Tak, osoby, które zainteresowane są usługą Business View, czyli chciałyby wykonać wirtualny spacer po swojej firmie i umieścić go w Mapach Google otrzymają ode mnie dwa punkty sferyczne gratis. Wystarczy, że napiszą do mnie e-mail na adres [email protected] podając w treści wiadomości hasło „Socjomania”.

Dziękuje za rozmowę.

Rekomendowany fotograf Google Daniel MyhalRekomendowany fotograf Google Daniel Myhal

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?