0
EN

Blog o marketingu internetowym

Raport Jak efektywnie wdrażać serwis LinkedIn w organizacjach?

Trwająca pandemia znacząco przyczyniła się do przyśpieszenia procesów digitalizacji. Przewidywania ekspertów mówią o kilkuletnim skoku w mentalności oraz przekształceniach technologicznych w przedsiębiorstwach. Wymuszony przez sytuacje wzrost aktywności w świecie wirtualnym spowodował znaczące zmiany w sposobie i intensywności wykorzystania Social Mediów.

LinkedIn w dobie kryzysu

Jednym z najpopularniejszych kanałów komunikacji biznesowej w Polsce jest serwis LinkedIn. Kryzys wywołany COVID-19 wpłynął na mocną aktywizację użytkowników platformy oraz na jej ogólny wzrost. Tylko na przełomie kwietnia i maja na LinkedIn w Polsce pojawiło się dodatkowych 100 000 członków (dane z panelu reklamowego). Wiele firm decyduje się wykorzystać ten moment i rozpoczyna zintensyfikowane działania w obrębie serwisu. Błyskawicznie tworzone strategie Employer Brandingowe oraz Personal Brandingowe wdrażane są w życie z różnymi skutkami. Najpopularniejszym w obecnej chwili podejściem jak nawiązywanie do kryzysu. Od początku roku liczba firm podejmujących temat COVID-19 to ponad 20% z wszystkich obecnych na serwisie. W marcu tego roku 13% firm z tej samej grupy podejmowało temat pracy zdalnej.

 

Gdy w Socjomanii przygotowywaliśmy się stworzenia publikacji dotyczącej praktycznego podejścia do strategii z zakresu Employer Brandingu, Personal Brandingu oraz Employee Advocacy na horyzoncie obecny kryzys nie był zupełnie widoczny. Zapraszając naszych gości i opracowując własne przykłady nie myśleliśmy, że materiał, może trafić do tak szerokiej grupy, z jaką teraz się spotyka. I tak dzięki zebraniu wiedzy ekspertów oraz praktyków udało nam się stworzyć zbiór nie tylko interesujących case studies, ale również uniwersalnych wskazówek dla każdego z obszarów. Materiał który zakładaliśmy dotarłby do wąskiej grupy, staje się teraz aktualny dla mnóstwa przedsiębiorstw. Poniżej przygotowaliśmy drobną pigułkę wniosków obecnych w raporcie. 

 

Personal Brarnding 

Budowanie marki osobistej większości nadal kojarzy się z celebrytami i sprzedażą prywatności. Edukacji wymaga fakt, że każdy z nas wchodząc w przestrzeń Internetu i publikując treści w swoim imieniu tworzy swoją markę. Konsekwencje kontrowersyjnych wpisów w mediach społecznościowych są szeroko omawiane w innych artykułach. To jaki temat ja chcę poruszyć to wskazówki dla świadomych swoich celów użytkowników. A więc jak dbać o swój wizerunek w zmieniających się warunkach?

 

- Zadbaj o właściwy dobór branży
W wielu przypadkach zmiana tylko jednej wartości w profilu wpłynęła na widoczność wśród właściwej grupy docelowej. W opisanym przez nas w raporcie przypadku PR i Marketing był zbyt szerokim i wprowadzającym w błąd pojęciem. Znacząco ograniczył on pozyskanie właściwych kontaktów biznesowych i możliwość budowy wizerunku eksperta. Słowa kluczowe umieszczone w profilu mają ogromne znaczenie. Jeśli chcemy być widoczni w konkretnej branży, a nawet konkretnej specjalizacji. 

- Wykorzystuj nowo pojawiające się funkcje oraz bądź spójny w podejmowanych działaniach

Wyszukaj i bierz udział w dyskusjach w nowo powstałych grupach. Wykorzystaj serwis Slideshare do dzielenia się treściami. Pamiętaj, że jedna treść może wieść długie życie i za pomocą jej recyklingu buduj swój wizerunek eksperta.  Najważniejsze pokaż swoją eksperckość, to dowód, że masz coś do zaoferowania społeczności. 

- Bądź na bieżąco

Warto wyrobić sobie nawyk aktualizacji profilu na LinkedIn. Pamiętaj, że jakakolwiek zmiana w Twoim życiu zawodowym może pozytywnie wpłynąć na wyszukania lub polecenia w serwisie.

 

Employer Branding i Employee Advocacy

Serwis LinkedIn od powstania skupiona się na jednostce. Rozwój platformy, nowe funkcje, a w końcu działanie algorytmu to argumenty przemawiające za tym, że profil prywatny jest nadrzędny w stosunku do profili firmowych. Ten fakt powinien zostać wykorzystany przy umiejętnym tworzeniu strategii obecności organizacji w serwisie. Przed marketerami stoi wyzwanie wyróżnienia marki na tle profili osobisty. Jednak najpopularniejszą strategią jest właśnie wykorzystanie tej przeszkody i przekucie jej w atut. Budowa wśród naszych pracowników ambasadorów marki na LinkedIn skutkuje dużo lepszym efektem niż działania w jedynie w obrębie Company Page. Jednak ręce w górę wszyscy którzy napotkali opór i brak zrozumienia wśród pracowników firmy. Są jednak techniki jak sobie z tym poradzić: 

- Wybierz lidera programu

Wybierz osobę już aktywną i przekonaną do serwisu. To może być jedna osoba lub lider dla każdego z zespołów w programie. Unikaj wyboru osób „z marketingu”. 

- Wprowadź do programu

Przygotuj pracowników, którzy mogą wziąć udział w programie. Pokaż dobre praktyki już zaangażowanych osób. Zainspiruj i daj narzędzia. Wewnętrzny PlayBook jest dobrym drogowskazem. 

- Zakomunikuj cel działania

Jeśli nie wytłumaczysz dobrze dlaczego organizacji zależy na zaangażowaniu w program, spotkasz się z wieloma kontrargumentami. Edukacja nie powinna dotyczyć jedynie wykorzystania platformy, ale również jej wagi dla realizacji celów przedsiębiorstwa.

- Określ plan działania spójny z wizerunkiem / wytycznymi organizacji

- Wyznacz cele w programie oraz mierniki

Nawet najlepsza strategia bez celów i sposobu ewaluacji jest niekompletna. Analityka na serwisie pozwala na wiele. Łącząc ja z zewnętrznymi źródłami danych możemy mieć pewność obrania dobrego kierunku i przekonania większej ilości pracowników do wspólnego działania.

- Zadbaj o wewnętrzną komunikację

Dobra komunikacja inicjatyw z zakresu EA i EB wewnątrz organizacji pozwala na budowę większego zaangażowania w program. Zadbaj więc o to żeby poza monitorowaniem efektów dzielić się mniejszymi i większymi sukcesami z zespołem. 

- Połącz działania na LinkedIn z zewnętrznymi kanałami marki

Działania na LinkedIn nie powinny być prowadzone w oderwaniu od strategii komunikacji w innych kanałach marki.

 

Oczywiście nawet najlepsze wskazówki nie zastąpią mocnych podstaw teoretycznych oraz praktyki. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z całym naszym raportem gdzie inspiracje możecie czerpać od tych, którym już udało się wdrożyć własne programy.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?