0
EN

Blog o marketingu internetowym

Rozwój kompetencji social media managera

Zajmując się social media marketingiem, trudno się nudzić. Nowe funkcjonalności, zmiany algorytmów, kolejne aplikacje i platformy społecznościowe wymagają nieustannego trzymania ręki na pulsie. Czy to jednak wystarczy, by rozwijać się jako social media manager?

Czym zajmuje się social media manager?

Social media manager zajmuje się wykorzystaniem mediów społecznościowych do realizacji celów marketingowych i biznesowych marki. W zależności od organizacji, zakres obowiązków social media managera może wyglądać nieco inaczej. Często jest to osoba, która nie tylko odpowiada za działania social media marketingowe, ale też kieruje zespołem specjalistów.

Do obowiązków social media managera może należeć m.in. tworzenie strategii obecności marki w mediach społecznościowych, tworzenie komunikatów, rozwijanie społeczności, zarządzanie kampaniami reklamowymi, komunikacja z klientem, analiza skuteczności prowadzonych działań, czy obsługa klienta w social mediach. W zależności od wielkości i charakteru pracy (obsługiwanie wielu klientów, praca dla jednej marki) zakres obowiązków social media managera może się znacząco różnić.

 

Znajomość platform społecznościowych

Kluczową kompetencją social media managera jest bardzo dobra znajomość różnych serwisów społecznościowych - ich funkcjonalności, charakterystyki odbiorców, możliwości i zachodzących w nich zmian. Parę lat temu większość osób zajmujących się social media marketingiem skupiała się przede wszystkim na Facebooku i Instagramie. Dziś, choć obie platformy dalej odgrywają znaczącą rolę, ich znajomość to zdecydowanie za mało.

W ostatnich latach na znaczeniu zyskał przede wszystkim TikTok, którego znajomość jest istotna dla osób zawodowo zajmujących się digital marketingiem. Kiedy myślimy o marketingu B2B, nie sposób nie wspomnieć o LinkedIn. A to przecież zaledwie niewielka część platform społecznościowych, których znajomością powinien wykazywać się social media manager. YouTube, Twitter, czy Pinterest to kanały społecznościowe, których znajomością także powinna charakteryzować się osoba na takim stanowisku.

Znajomość narzędzi reklamowych

Istotną częścią social media marketingu są działania reklamowe. Znajomość ekosystemu reklamowego Meta umożliwi Ci publikowanie reklam na Facebooku, Instagramie, Messengerze i w aplikacjach partnerów Facebooka. Do wyboru masz 6 celów reklamowych, które będą świetnym wsparciem na każdym etapie lejka marketingowego - od budowania świadomości, po pozyskiwanie leadów, czy sprzedaż.

Social media manager powinien nie tylko potrafić analizować działania reklamowe, ale też odpowiednio je analizować i wyciągać wnioski. Jeśli rozpoczynasz pracę z nowym klientem, chcesz zweryfikować pracę swojego zespołu lub po prostu sprawdzić skuteczność prowadzonych działań reklamowych, możesz skorzystać z checklisty audytowej Facebook Ads.

 

Umiejętność wyszukiwania i analizowania informacji

Praca w dynamicznie zmieniającym się środowisku wymaga umiejętności szybkiego wyszukiwania informacji i nauki korzystania z nowych narzędzi. Pozyskiwanie informacji dotyczy wielu obszarów, zarówno tych związanych z grupą docelową, nowinkami marketingowymi, czy analizą działań konkurencji, w czym pomocne mogą okazać się natywne funkcje poszczególnych platform, jak i zewnętrzne narzędzia typu Sotrender.

 

Rozwijanie społeczności

Zarządzanie obecnością marki w mediach społecznościowych bardzo często wiąże się z budowaniem i rozwijaniem społeczności. To długotrwały proces i lepiej nie oczekiwać szybkich efektów.

Budując społeczność trzeba mieć na uwadze cele, jakie ma realizować. Dzięki temu łatwiej określić taktyki postępowania, zaplanować komunikację, czy wybrać odpowiednią platformę. Więcej na temat budowania społeczności dowiesz się z wystąpienia Martyny Tarnawskiej na konferencji I love social media.

Tworzenie strategii social media

Umiejętność łączenia kropek i strategiczne myślenie bardzo przydają się w pracy social media managera. Tworzenie strategii warto rozpocząć od analizy sytuacji wyjściowej - tego, gdzie jako marka jesteśmy, z jakich kanałów korzystamy, w jaki sposób się komunikujemy. Przydatne może okazać się także zebranie benchmarków od konkurencji.

Tworząc strategię social media, nie można zapomnieć o celu obecności marki w kanałach online. To pomoże Ci zaplanować odpowiednie taktyki działania i określić kanały, w których marka powinna być obecna.

Wiedza na temat innych gałęzi digital marketingu

Social media marketing to zaledwie wycinek ogromnego tortu jakim jest marketing online. Nawet wtedy, gdy Twoją specjalizacją są serwisy społecznościowe, wiedza na temat innych obszarów marketingu internetowego i umiejętność łączenia kropek będą niesamowicie przydatne.

Wiedza na temat SEO, optymalizacji stron internetowych, Google Analytics, czy e-mail marketingu pozwoli Ci lepiej zrozumieć szerszą perspektywę działań marketingowych, a tym samym zaplanować skuteczniejsze działania w mediach społecznościowych.

Jeśli chcesz poszerzyć swoją perspektywę i nabyć szerokie kompetencje z zakresu digital marketingu, dobrym wyborem będzie udział w certyfikowanym kursie na licencji  Digital Marketing Institute. Dzięki temu nie tylko poznasz najważniejsze gałęzie marketingu, ale też zdobędziesz ceniony i rozpoznawalny na rynku, międzynarodowy certyfikat.

Weź udział w certyfikowanym kursie Digital Marketing!

 

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?