Jak zrobić porządek na Facebooku?
Z dnia na dzień przybywa nam nowych znajomych. Lubimy też coraz więcej stron komercyjnych. Tylko przypomnę, że na Facebooku obecnych jest 5% polskich firm i marek – czyli 70 tys. podmiotów! Mamy z czego wybierać. Chętnie przyjmujemy kolejne zaproszenia i równie chętnie klikamy „lubię to”. W efekcie ilość komunikatów, która spływa na naszą ścianę staje się niemożliwa do ogarnięcia…
Nadmiar informacji zmniejsza użyteczność każdego interfejsu. Wiedzą o tym doskonale przedstawiciele Facebooka, którzy opracowali zestaw algorytmów decydujących o wartości informacji w serwisie. Najczęściej dyskutowanym z nich jest Edge Rank – mechanizm, który decyduje do kogo dotrze nasz wpis.
Zasięg opublikowanej informacji zależy od czasu jaki minął od jej ukazania się, wagi wpisu, aktywności innych użytkowników oraz stopnia powiązania nadawcy komunikatu z odbiorcami. Wynik działania algorytmu jest na bieżąco aktualizowany. Wykorzystanie w mechanice algorytmu elementu czasu oraz zaangażowania odbiorców wydaje się być logicznym posunięciem.
Informacja w mediach społecznościowych nabiera przecież znaczenia poprzez aktywne uczestnictwo społeczności, a treści rozprzestrzeniane są poprzez społeczną interakcję. Dyskusyjnym wydaje się być ostatni składnik algorytmu – affinity (ang. powinowactwo, pokrewieństwo, przyciąganie). W praktyce mechanizmy Facebooka określają czy jesteśmy blisko z danym użytkownikiem czy nie.
Użytkownicy bliscy sobie
Cóż to znaczy być blisko z innym użytkownikiem Facebooka? To przede wszystkim ilość interakcji jakie mają miejsce pomiędzy obydwoma profilami. Jeżeli często wchodzimy na profil naszego znajomego, często lubimy i komentujemy jego wpisy, bywamy na tych samych wydarzeniach, mamy wielu wspólnych znajomych to mechanizmy serwisu stwierdzą, że jesteśmy sobie bliscy. Przecież w przeciwnym wypadku nie podejmowalibyśmy powyższych aktywności, prawda?
Jeżeli w pewnym momencie przestały do Was spływać aktualizacje statusu pewnego znajomego to nie oznacza to, że coś mu się stało. Po prostu rzadko wchodziliście w interakcję i Facebook stwierdził, że to co u Was się dzieje nie jest istotne dla drugiej strony. Jeżeli w tym momencie poczuliście się trochę jak w Matrixie to pora na zrobienie facebookowych porządków – czas samemu określić co jest dla Was ważne, a co nie…
Porządki wśród przyjaciół
Konfiguracja wszystkich ustawień Facebooka może zająć nawet kilka godzin. Warto rozpocząć od odpowiedniego ustawienia powiadomień e-mail, które mogą solidnie zapchać naszą skrzynkę. Najlepiej zrobić to na zbiorczej stronie powiadomień.
W kolejnym kroku ręcznie określimy, które osoby są dla nas bliskie, a które dalekie. Wchodzimy na stronę fb.com/friends i po kolei najeżdżając na prostokątny button przy każdym znajomym (Friends) przypisujemy go do odpowiedniej grupy. Kilka grup mamy z góry zdefiniowanych przez Facebook – bliscy i dalecy znajomy oraz grupy związane z naszą edukacją, pracą czy też miejscem zamieszkania. Przede wszystkim powinniśmy podzielić znajomych na bliskich i dalekich (1). Od bliskich będziemy dostawać wszystkie aktualizacje statusu, a od dalszych tylko część (ważniejsze). Możemy również dokładnie określić ustawienia w każdej z grup klikając na Settings… (2). Jeżeli podstawowy podział nie jest dla nas wystarczający warto stworzyć nowe grupy i określić osobno ustawienia tylko dla nich (3). W moim przypadku jest to grupa „Szkolenia”. W momencie gdy chcemy całkiem kogoś schować ze ściany, a nie chcemy go usuwać ze znajomych, odznaczamy opcję Show In News Feed:
Proces przypisania kilkuset znajomych może być męczący i czasochłonny, ale efekty wynagrodzą poniesiony nakład klikania :)
Porządki wśród fanpage’y
W przypadku stron komercyjnych cały proces jest nieco łatwiejszy. Nie oznacza to jednak, że zajmuje mniej czasu – z reguły lubimy więcej stron niż mamy znajomych. Porządki zaczynamy od wejścia na stronę fb.com/pages i wybrania opcji na górze na strony, które lubimy:
Po kliknięciu w Pages I Like ukaże się lista naszych ulubionych stron:
Przy każdej nazwie strony widoczny jest button informujący, że lubimy daną stronę (Liked). Po najechaniu na niego rozwinie się okno w którym będziemy mogli odlubić fanpage (1), dodać go do listy / nowej listy (2) i usunąć z News Feeda (3). Strony, które nas zupełnie nie interesują - opcja Unlike. Jeżeli znudziła nas komunikacja, ale dalej chcemy być w gronie fanów bo na przykład oczekuje tego nasz znajomy - administrator strony – wtedy odznaczamy opcję Show in News Feed. Dodanie strony do listy zainteresowań jest swego rodzaju subskrypcją. W takim przypadku możemy lubić stronę – wtedy jej komunikaty będą się pojawiały zarówno na liście, jak i w News Feedzie. Jeżeli strona nie zostanie polubiona będzie widoczna tylko w liście zainteresowań.
Podsumowanie
Najlepiej zrób tak:
1. Podziel znajomych na bliskich i dalekich.
2. Osoby, które Cię nudzą / nie interesują dodaj do różnych grup – nie będziesz wtedy z nimi w stałym kontakcie, ale w razie potrzeby łatwo będzie je odnaleźć.
3. Najważniejsze strony polub i pozwól im wyświetlać się w Twoim News Feedzie.
4. Mniej ważne strony (zainteresowania, hobby, branżowe itd.) przydziel do dedykowanych grup i zaglądaj tam w razie potrzeby.
Powodzenia i wytrwałości w klikaniu!
Flickr / Sean MacEntee