Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

5 stycznia 2015 Łukasz Dębski

Media społecznościowe w 2015 roku - kierunki rozwoju

Media społecznościowe w 2015 roku - jak będą się rozwijały? W którą stronę pójdzie Facebook i inne serwisy? Czy popularność video, vlogerów i serwisu Youtube będzie rosła?

Wykorzystując swoje kilkuletnie doświadczenia w mediach społecznościowych oraz obserwując to, co działo się w społecznościach w 2014 roku chciałbym podzielić się z Wami moimi typami na to, co może się sprawdzić w 2015 roku.

Facebook zero

Od początku 2014 roku obserwowaliśmy ciągły spadek zasięgu organicznego na Facebooku. Aby zaangażować użytkowników firmy musiały wydawać coraz więcej pieniędzy na promocję postów.

Zasięg organiczny posta vs liczba fanówZasięg organiczny posta vs liczba fanów

W 2015 będziemy obserwować dalszy spadek zasięgu organicznego, a platforma będzie coraz bardziej przypominała medium displayowe. Dzięki temu, że firmy aktywnie działające na Facebooku zgromadziły tam dużą liczbę fanów, a do tego dostępne są na nim bardzo szczegółowe opcje targetowania, budżety reklamowe będą kierowane jeszcze mocniej na Facebooka, niż na bannery na WWW czy outdoor.

Mniej wpisów w harmonogramie

Zasięg organiczny ciągle się zmniejsza, więc firmy coraz częściej będą publikowały mniej treści (2-4 posty tygodniowo), a budżet będą wykorzystywały do promocji opublikowanych treści.

Dobrym przykładem takiego działania jest np. Żubr, który publikuje 1-2 posty tygodniowo, ale wspiera je mocno reklamą, dzięki czemu mają one po 1-3 tys. lajków, kilkadziesiąt komentarzy i kilkaset udostępnień i dochodzą na pewno do większości osób, które polubiły Stronę na Facebooku.

Przykładowy post na Stronie Żubr na FacebookuPrzykładowy post na Stronie Żubr na Facebooku

Marki będą opowiadały swoje historie

Rozbudowane aplikacje konkursowe na Facebooku są w odwrocie już od dobrych kilku miesięcy. Konkursy organizowane są w postach, postach interaktywnych (aplikacja z wykorzystaniem flash), ewentualnie za pomocą aplikacji typu Fanpoint (proste konkursy tekstowe/foto).

Tym, co najbardziej angażuje użytkowników na Facebooku jest publikowana tam treść. Marki będą chciały tworzyć, kontynuować swoją opowieść – pokazać, że dzięki ich produktowi życie użytkowników będzie lepsze, pełniejsze, ciekawsze.
W 2015 będziemy obserwować coraz dokładniejsze dopasowanie publikowanego na serwisach społecznościowych komunikatu marketingowego (grafika, video) do lokalizacji, pogody czy odbywającego się właśnie wydarzenia, które może zainteresować naszych odbiorców.

Wiem, że w Polsce jest przynajmniej jedna firma, która swoje komunikaty reklamowe sprzęga z serwerem pogodowym i w zależności od pogody publikuje odmienne treści zachęcające do zakupu. Podobne i jeszcze bardziej rozbudowane działania marketingowe będą niedługo czymś oczywistym, przynajmniej dla agencji wyspecjalizowanych w reklamie.

Coraz więcej video

Facebook coraz bardziej preferuje treści video. Z badań Sotrender wynika, że tylko temu typowi postu wzrasta zasięg organiczny.

Zasięg organiczny vs typ postuZasięg organiczny vs typ postu

W 2015 będziemy widzieli coraz mocniejsze wykorzystanie treści video, treści pokazujących produkt, możliwości jego użycia, a także treści video tworzone przez brand lovers, brand ambasadors (np. unboxing, użytkowanie produktu, jego osiągnięcia).

O wzroście ilość treści video na Facebooku może świadczyć fakt, że ilość postów zawierających video dodanych bezpośrednio na Facebook w listopadzie 2014 przekroczyła ilość postów z linkami do YouTube.
Facebook chce, żeby zakładka video była coraz bardziej użyteczna i dlatego zapowiada już od początku 2015 roku, że stworzy opcję Favourite video dokładnie tak, jak jest to na YouTube.

Wzrost ilości postów z video FacebookWzrost ilości postów z video Facebook

Komunikacja wizualna

W 2015 nadal będziemy skupiać się na komunikacji z fanami z wykorzystaniem grafik. Marki coraz częściej będą wykorzystywać serwisy typu Instagram, Snapchat czy infografiki.

Już teraz można zauważyć wzmożoną aktywność marek na Instagramie. Zaczynają one publikować tam ciekawe treści, różniące się od tego, co pokazują na Twitterze czy Facebooku.
Ilość obserwujących profile nie jest na razie duża, są to fani, którzy przyszli organicznie szukając danej marki na Instagramie, poprzez konkurs lub zostali poinformowani o profilu na Instagramie np. na Facebooku. Już niedługo także w Polsce dostępne będą opcje reklamowe na Instagramie.

Mimo, że firmy dopiero zaczynają wykorzystywać te serwisy do komunikacji i angażowania użytkowników, niektóre z nich mogą pochwalić się już ciekawymi case’ami:

Instagram

  • Pierwsza na Instagramie gra, w której, przechodząc po kolejnych profilach, trzeba było znaleźć hasło dnia. Do wygrania były buty Adidas Predator. Kampanię zrealizował Isobar Poland.

Adidas Predator case InstagramAdidas Predator case Instagram

Snapchat, Instagrami aplikacje millenialsówZapisz sięna szkolenie z wykorzystania potencjału najnowszych aplikacji (Snapchat, Instagram, Vine, Tinder, Periscope i inne!)

Snapchat

  • H&M wykorzystało serwis, aby za jego pomocą rozdać ostatnie 20 biletów na imprezę z cyklu Boiler Room. Na oficjalnym koncie H&M pojawiały się wskazówki, gdzie można odszukać bilety. Osoba, która pierwsza zlokalizowała miejsce, otrzymywała bilet. Za koncepcje i przeprowadzenie akcji odpowiadała agencja Lubię to – linked by Isobar.
  • Plush za pomocą Snapchat zorganizował grę miejską w różnych miastach w kraju, a osoby, które pierwsze odgadły lokalizację pokazywaną na zdjęciach, otrzymywały nagrody niespodzianki. Za koncepcję i przeprowadzenie akcji odpowiadała agencja brandAddicted.

Plush case SnapchatPlush case Snapchat

Coraz częściej będziemy w komunikacji wykorzystywać także infografiki, szczególnie interaktywne, które będą generowały się na żywo, na podstawie zbieranych danych (infografika na mistrzostwa świata siatkarzy tworzona przez Isobar Poland z wykorzystaniem autorskiego narzędzia do monitoringu SocialPylon).

Częstsze wykorzystanie działań z blogosferą

Od czerwca do grudnia zeszłego roku przeprowadziłem kilkanaście większych i mniejszych kampanii z udziałem blogerów specjalizujących się w różnych kategoriach tematycznych.
Były to nie tylko zlecenia na artykuły, w których bloger testował dany produkt, ale także zaproszenia na wydarzenia, ciekawe konkursy, tworzenie przez blogerów contentu na serwisy marki czy artykuły z product placementem.

W 2015 roku firmy coraz częściej będą korzystały z usług blogerów, ale nie tylko tych najbardziej popularnych, lecz także mniejszych, którzy będą bardziej odpowiedni kontekstowo do danego produktu, czy usługi.
Agencje będą tworzyły stanowiska pracy dla osób, którzy będą kontaktować się z blogosferą (VML i Paweł Lipiec, Isobar Poland – moja osoba). Klienci będą także przeznaczać coraz większe budżety na działania wśród blogerów.

Także blogerzy będą się bardziej profesjonalizować – zmienią blogi z Blogspot na Wordpress, będą wreszcie posiadać zakładkę z aktualnymi statystykami bloga, oraz z pozycją w danej kategorii w rankingu hash.fm.

W 2015 dzięki wzrostowi znaczenia treści video w komunikacji z użytkownikami możemy spodziewać się stałego wzrostu znaczenia jutuberów oraz większej ilości akcji z wykorzystaniem ich wizerunku.

Częstsze działania z twórcami na YouTube

Narzędzia social media Zapisz sięna szkolenie z najpopularniejszych serwisów społecznościowych

Zajmując się działaniami z blogerami w zeszłym roku zauważyć można było także zwiększenie zapytań na działania z jutu berami, którzy mają kanały obserwowane przez kilkanaście, kilkadziesiąt a nawet kilkaset tysięcy osób.
Rozwinęły swoją działalność agencje, które zrzeszają jutuberów, jak Lifetube, Divimove (Niemcy), Mediakraft (Niemcy). Agencje te ułatwiają kontakt z jutuberami, wycenę, oraz proponują działania.

W 2015 dzięki wzrostowi znaczenia treści video w komunikacji z użytkownikami możemy spodziewać się stałego wzrostu znaczenia jutuberów oraz większej ilości akcji z wykorzystaniem ich wizerunku.

Już teraz można zaobserwować, że firmy chcą nie tylko, aby ich produkty były testowane przez jutuberów, czy żeby były elementem product placement w filmie, ale także by organizowane były specjalne akcje z ich wykorzystaniem, np. Kuchnia Lidla.

Twitter wreszcie w natarciu?

Twitter w Polsce to już ok. 3 mln użytkowników (liczba RU - real users wg Megapanel IX.2014). Są to już nie tylko gimnazjaliści – 51% użytkowników jest w wieku 25-44, 45% ukończyło studia wyższe, 58% korzysta z telefonu aby przeglądać Internet, 93% ogląda TV każdego dnia.

W Polsce powstała także agencja 140Media, która jest oficjalnym partnerem reklamowym Twittera w naszym kraju, pomaga w prowadzeniu działań firmom na Twitterze oraz edukuje rynek.

W 2015 coraz więcej firm będzie wykorzystywało Twitter do komunikacji z Klientami, do obsługi Klienta, do promocji swoich treści. Coraz więcej będzie publikowanych reklam zachęcających nas do polubienia wpisu, lub obserwowania danego konta.

Widać to dobrze na przykładzie Play, który coraz mocniej działa na Twitterze, rozmawia z obserwującymi go osobami, odpowiada na pytania, przekierowuje zapytania dalej do odpowiednich działów, informuje o promocjach.

Profil Play TwitterProfil Play Twitter

Marki będą chciały także wykorzystać Twittera do działań Real time marketing i reagować szybko na to, co dzieje się na świecie jakimś kontekstowym tweetem.
Ostatnio widziałem np. że sport.pl promuje podczas meczów Ligi Mistrzów swoją aplikację mobilną, dzięki której można śledzić wyniki meczów.

Monitoring treści związanych z firmą

Nadal bardzo ważne będzie to, aby monitorować w Internecie treści związane ze swoją firmą i produktem. Brand24 czy Sentione powinny w tym pomóc.
Dzięki monitoringowi firmy będą mogły znaleźć miejsca, w których rozmawiają aktualni lub potencjalni klienci, będą mogły im pomóc podjąć decyzję, rozwiązać ich problemy, zachęcić do zakupu.
Dzięki tym działaniom będą także powstawały ciekawe treści, które marki wykorzystają w komunikacji na serwisach społecznościowych. Marki stworzą i wypromują swoich brand ambasadorów.

Decentralizacja w tworzeniu treści

Ile można pisać o produkcie i tym, że jest najlepszy na rynku? ;) W 2015 roku do komunikacji zostaną wykorzystane treści, jakie produkują pozostałe działy w firmie. Marka będzie chciała pokazać swój bardziej „codzienny” wizerunek, więc w komunikacji będą publikowane treści np. z tego, jak się pracuje w firmie, jak przebiega proces rekrutacji, z kim będziemy pracować, jeżeli dostaniemy w firmie pracę, jakie działania R&D podejmuje firma itp.

Mobilne treści

Czy 2015 będzie rokiem mobile? Popularność mobile odnotowujemy już od dobrych kilku lat. Ilość urządzeń mobilnych rośnie (tablety, smartfony) i firmy tworząc treści będą musiały przystosowywać je do mniejszych ekranów.

Coraz więcej technologii wearable

W 2015 będziemy obserwowali ciągły wzrost liczby urządzeń, dzięki którym dowiemy się o naszym ciele więcej.
Firmy będą zbierały dane z naszych aktywności, które następnie zostaną przeanalizowane i otrzymamy wstępną podpowiedź, co warto zmienić, żeby poprawić nasze zdrowie. Może te dane będą w przyszłości wykorzystywane także przez lekarzy, aby dowiedzieli się oni, czy mamy wystarczająco dużo aktywności fizycznych?

Podsumowanie

Oto moje 12 typów na 2015. Facebook będzie nadal mocno wykorzystywany przez marki, a komunikacja na nim będzie mocno dopasowana do grupy celowej i będzie w niej dużo video. Coraz bardziej popularne serwisy z treściami wizualnymi, coraz więcej działań z blogerami i jutuberami wyłoni coraz więcej brand ambasadorów marki.
Który z tych kierunków Waszym zdaniem ma największe prawdopodobieństwo na spełnienie się? A może widzicie kilka takich punktów? Dajcie znać w komentarzach.

Podziel się opinią