0
EN

Blog o marketingu internetowym

Co to jest Linkedin? Jak powinien wyglądać profil na Linkedin? Sprawdź!

🔎 [Aktualizacja artykułu: 3.08.2018]

Współczesna rekrutacja (zwana rekrutacją 2.0) nie może ograniczać się do wysyłania CV z wklejanym szablonem listu motywacyjnego. Rekruterzy zdają sobie z tego sprawę i szukają nowych rozwiązań w postaci mediów społecznościowych - i tu pojawia się LinkedIn. Co to jest Linkedin i czy warto w dzisiejszych czasach posiadać konto w tym serwisie? Nie tyle warto, co TRZEBA!

Co to jest Linkedin?

Na przestrzeni kilkunastu lat LinkedIn wyrósł na największą na świecie społeczność, która zrzesza profesjonalistów. W serwisie użytkownicy tworzą swoje profile informując gdzie pracują i jakie są ich umiejętności. Mogą tworzyć treści na tablicy, mogą brać udział w rozmowach w grupach, a firmy tworzą Company Page.

Na początku Linkedin był postrzegany jako serwis z „wirtualnym CV” i miejsce z którego mogą korzystać rekruterzy przy poszukiwaniu kandydatów dla swoich zleceń. LinkedIn to pełnoprawny serwis społecznościowy, który nastawiony jest mocno na dzielenie się swoją profesjonalną wiedzą z ponad 575 mln innych użytkowników (dane sierpień 2018).

Liczba członków Linkedin - sierpień 2018

Niezależnie od tego czy jesteś Dyrektorem Marketingu w dużej firmie, właścicielem małego biznesu czy studentem poszukującym pierwszej pracy, Linkedin to serwis dla wszystkich, którzy profesjonalnie podchodzą do życia zawodowego i szukają nowych możliwości rozwoju. 

Pod względem układu LinkedIn jest podobny do Facebooka. Funkcje Linkedin są jednak bardziej wyspecjalizowane, ponieważ są przeznaczone dla profesjonalistów. 

co to jest linkedin, jak powinien wyglądać profil na linkedin

Do podstawowych funkcji Linkedin zalicza się:

  • Strona główna: czyli kanał wiadomości (feed), pokazujący najciekawsze posty od znajomych i stron, które obserwujesz,
  • Sieć: tutaj znajdziesz listę specjalistów, z którymi jesteś połączony na Linkedin. W tym miejscu możesz także odkrywać nowe kontakty i znajdować nowe osoby,
  • Profil (Ja): znajdziesz tam swoje dane, zdjęcie i zawód. Ponadto możesz dostosować różne sekcje znajdujące się w profilu (takie jak podsumowanie, doświadczenie, wykształcenia, itp.),
  • Praca: codziennie na Linkedin jest publikowanych wiele ofert pracy. W tym miejscy możesz uzupełnić preferencje dotyczące pracy (lokalizację, stanowisko, branżę), dzięki temu Linkedin zaproponuje Ci lepiej dopasowane oferty,
  • Wiadomości: umożliwiające konwersacje z innymi specjalistami,
  • Powiadomienia: w tym miejscu znajdziesz informacje o notyfikacjach.

To tylko kilka najważniejszych funkcji, jednak decydując się długofalowo działać w tym serwisie musisz wiedzieć jak powinien wyglądać profil na Linkedin. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek na co powinieneś zwrócić uwagę.

 

Jak powinien wyglądać profil na Linkedin?

Wygląd profilu na LinkedIn jest bardzo ważny - to tu trafia osoba, która szuka interesującej ją osoby. Ważne, żeby profil świadczył o naszym profesjonalizmie. Poniżej znajdziecie kilka informacji jak poinien wyglądać profil na Linkedin i co należy zrobić, aby wyróżnić się w serwisie!

 

1. Nazwa użytkownika i adres URL

Zacznijmy od nazwy użytkownika i adresu URL. W tych miejscach nie powinny pojawiać się pseudonimy czy inne dodatkowe opisy typu „doradca finansowy”. Przy zakładaniu konta na LinkedIn, nasz profil ma swój unikalny link. Warto zmienić go zgodnie z naszym imieniem i nazwiskiem – aby wyglądał bardziej profesjonalnie. Można to zrobić poprzez edycję profilu - wchodzimy na swój profil i klikamy w prawym górnym rogu „Edytuj profil publiczny”. Zakładka z możliwością zmiany adresu URL jest w prawym górnym rogu („Edytuj adres URL profilu publicznego”).

Niestandardowy adres URL dla profilu LinkedIn

2. Podsumowanie Linkedin

Podsumowanie to opis z najważniejszymi informacjami i słowami kluczowymi. To coś, co profesjonalny profil na LinkedIn powinien mieć na pewno! To, co dodajemy do nagłówka i podsumowania ma wpływ także na nasze pozycjonowanie w wyszukiwarce LinkedIn.

W nagłówku powinny znajdować się słowa klucze, dzięki którym inni znajdą nas w wyszukiwarce. Pomyśl w jakich tematach czujesz się pewnie i wpisz je do Nagłówka. Z kolei w podsumowaniu mamy 2000 znaków, za pomocą których możemy opisać nasze doświadczenie, to, czym się zajmujemy, z kim współpracujemy. 

Rzućmy okiem na profil Katarzyny Młynarczyk – ładnie to wygląda, prawda?

Profil Katarzyny Młynarczyk na LinkedIn

 

3. Kontakty

Skoro już wiesz co to jest Linkedin oraz że opiera się na kontaktach biznesowych, pytanie jak je pozyskać? Jednym ze sposobów jest dodanie kontaktów ze swojej książki adresowej. Przy zakładaniu konta, LinkedIn udostępnia nam taką możliwość automatycznie. Nie wysyłaj jednak zaproszeń na maile w domenie firmowej, a na prywatne. To właśnie na nie częściej użytkownicy zakładają konta.

Dodawanie kontaktów do LinkedIn

Nasuwa się w takim razie pytanie: im więcej kontaktów tym lepiej? Owszem. Ale czy w związku z tym powinienem akceptować wszystkie kontakty i zapraszać zupełnie obce osoby? Nie do końca. Więc jak z tym jest? Profesjonalny profil na LinkedIn z dużą siecią znajomych ma zarówno swoje wady jak i zalety – może to być szansa na poznanie ciekawych osób/nową propozycję pracy, ale z drugiej strony, jeśli zaakceptujemy zaproszenie od zupełnie obcej osoby (i kompletnie innej branży), może mieć to swoje konsekwencje w przyszłości – na przykład takowa osoba może się kłamliwie na nas powołać – bo przecież mamy ją w znajomych, więc czemu nie? Zanim zaakceptujemy zaproszenie od zupełnie obcej osoby – zastanówmy się 3, a nawet 4 razy!

 

4. Najważniejsze informacje – doświadczenie

Tutaj podobnie jak w klasycznym CV - liczy się chronologia, zakres obowiązków, daty. Pamiętajmy też, że w zależności od branży opis doświadczenia umieszczany na LinkedIn nie zawsze musi zawierać informacje o tym, że 10 lat temu „pracowałam jako hostessa”.

 

5. Umiejętności i rekomendacje na LinkedIn

Największy na świecie serwis społecznościowy dla profesjonalistów daje nam możliwość wyszczególnienia swoich umiejętności i potwierdzenia ich przez naszych znajomych. Im więcej potwierdzeń – tym lepiej wygląda nasz profil. Nowy wygląd profilu na LinkedIn sprawił, że widać 3 umiejętności i potwierdzenia, kolejne rozwijane są za pomocą przycisku „wyświetl więcej”.

Potwierdzenia umiejętności na LinkedIn

Na rekomendacje na LinkedIn z kolei trzeba poświęcić więcej czasu i przede wszystkim: zanim wystawimy je komuś – należy się 3 razy wcześniej zastanowić, czy aby ze 100% pewnością polecamy tego znajomego? Oczywiście rekomendacje na LinkedIn są pozytywne, natomiast inaczej wygląda, jeśli dostaniemy je od szefa/klienta, a inaczej od koleżanki ze studiów.

 

➡ Zastanawiasz się, jak zbudować swój profesjonalny profil na LinkedIn? Polecamy Ci nasze szkolenie LinkedIn - sprawdź program!
 

Jak napisać rekomendację na LinkedIn?

Kilka szczegółów technicznych – jak potwierdzić umiejętności, wystawić/poprosić o referencje:

  • Rekomendacje na Linkedin. Aby poprosić o Rekomendacje lub zarekomendować osobę musimy wejść na profil tej osoby i klikając na „…” wybrać „Poproś o rekomendację” lub „Zarekomenduj użytkownika”

Jak zarządzać rekomendacjami na LinkedIn?

 

  • Umiejętności na Linkedin. Aby dodać swoje kompetencje/umiejętności po raz pierwszy, klikamy „Dodaj część profilu” i dalej Umiejętności. Jeżeli mamy już jakieś, możemy dodać nowe klikając „Dodaj nową umiejętność”

Dodawanie nowych umiejętności na LinkedIn

  • Aby potwierdzić umiejętności swojego znajomego – wchodzimy na jego profil, szukamy tej interesującej nas i klikamy „+”. Proste, prawda?

 

6. Aktualizacja statusu

Statusy, czyli aktywne korzystanie z tablicy. Profil na LinkedIn nie ogranicza się jedynie do wirtualnego CV. Podobnie jak Facebook, LinkedIn udostępnia użytkownikom tablicę, na której mogą publikować treści. Warto zastanowić się co chcemy tam opublikować - przede wszystkim pamiętajmy, że jest to serwis profesjonalny – mile widziane będą zatem informacje branżowe/dotyczące firmy, pracy, nasze zainteresowania.

 

7. LinkedIn Publisher

LinkedIn umożliwia swoim użytkownikom publikowanie na serwisie dłuższych wpisów mających postać wpisu blogowego. Na początku możliwość publikowania mieli tam tylko influencerzy a aktualnie mogą korzystać z niej wszyscy użytkownicy. Jeżeli chcesz spróbować swoich sił w publikowaniu dłuższych wpisów polecam artykuł Publikuj posty na LinkedIn napisany przez Łukasza Dębskiego na naszym blogu. To dodatkowa zaleta profesjonalnego profilu, jeśli zawiera kilka postów, potwierdzających wiedzę danej osoby.

 

8. Strona firmowa

Oprócz profilu prywatnego, na LinkedIn można utworzyć także stronę firmową:

  • Aby utworzyć profil firmowy kliknij ikonę "Produkty" w prawym górnym rogu i wybierz z rozwijanej listy opcję "Stwórz stronę firmową". Wówczas zostaniemy przeniesieni do LinkedIn Company Pages, gdzie w bardzo prosty sposób możemy utworzyć stronę naszej firmy i stopniowo udoskonalać ją:

Company Page LinkedIn - tworzenie strony firmowej

Dowiedz się jak krok po kroku założyć profil firmowy na Linkedin

 

9. Aktualizuj i wyjdź poza schematy!

Gdy wszystko w Twoim profilu jest już uzupełnione jak powinno, pamiętaj o tym, aby regularnie go aktualizować! Nie tylko w momencie kiedy zmienisz pracę, ale przynajmniej raz w miesiącu: dodawaj nowe grupy, obserwuj swoich wymarzonych pracodawców, dodawaj nowe umiejętności, proś o referencje.

Co najważniejsze: publikuj treści na tablicy! Treści unikatowe, branżowe, związane z twoimi zainteresowaniami, ale: nie dotyczące twojego życia prywatnego. Również możesz pokusić się od czasu do czasu o zmianę swojego opisu czy podsumowania zawodowego. To jak będzie widział cię rekruter, czy nawet przyszły szef/klient - zależy od ciebie!

 

Co to jest Linkedin - podsumujmy!

Tak jak pisałam na początku – Linkedin to serwis dla profesjonalistów, chcących rozwijać relacje biznesowe. Posiadanie konta na LinkedIn to nie przymus, jednak nie posiadanie go, może pozbawić nas szansy na ciekawe: znajomości, pracę, nowe możliwości. Poza tym w dobie rekrutacji 2.0 możemy być pewni, że rekruter po otrzymaniu standardowego CV, sprawdzi nas w sieci. W tym przypadku profesjonalny profil na LinkedIn może być wartością dodaną – która zaważy na późniejszej jego decyzji.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?