0
EN

Blog o marketingu internetowym

piątek, 29 marca 2013 | Małgorzata Kulka

Czy prywatność na Facebooku jest możliwa?

Z pewnością niejednokrotnie coś Was zdenerwowało na Facebooku. Reklama w Aktualnościach, nachalna aplikacja, znajomy wysyłający zaproszenia po kilka razy. Dzięki ustawieniom prywatności Facebooka można sobie z tym całkiem prosto i szybko poradzić. Sprawdźcie jak!

Ostatnio dużo pisałam o Facebooku tylko z perspektywy osób prowadzących strony (reklamy i zasady panujące na FB). Przyszedł czas na spojrzenie od strony „zwykłego” użytkownika FB. Użytkownika, który ceni sobie swoją prywatność, a coraz bardziej nachalne reklamy i aplikacje bardzo go drażnią.

Widoczność postów i wyszukiwanie

Facebook umożliwia ograniczenie widoczności postów w czterech opcjach: tylko ja, znajomi, publiczne i ustawienia niestandardowe (posty są widoczne lub niewidoczne tylko dla wybranych osób). Ustawienia widoczności postów możemy zmieniać w ustawieniach prywatności lub przy dodawaniu postu.

Prywatność  na FacebookuPrywatność na Facebooku

Jeśli zrobimy to przy dodawaniu postu, ustawienie będzie obowiązywać dla wszystkich kolejno dodanych postów (aby powrócić do poprzednich ustawień, trzeba wykonać zmianę ponownie).

Prywatność  na FacebookuPrywatność na Facebooku

Aby sprawdzić jak nasz profil wygląda publicznie lub u konkretnego użytkownika możemy dodać do URL naszego profilu coś takiego: „?viewas=100000686899395” lub wejść za pomocą skrótów ustawień prywatności.

Prywatność  na FacebookuPrywatność na Facebooku

Facebook udostępnia również Activity Log (dziennik aktywności), dzięki któremu możemy sprawdzić wszystkie nasze aktywności od momentu rejestracji na FB i zarządzać nimi. Dziennik aktywności jest dostępny w ustawieniach prywatności, w skrótach prywatności oraz na naszej osi czasu.

Prywatność  na FacebookuPrywatność na Facebooku

W Ustawieniach prywatności możemy określić też, kto będzie mógł nas wyszukać: za pomocą adresu email czy numeru telefonu, imienia i nazwiska, a także czy link do naszego profilu będzie udostępniany innym wyszukiwarkom.

Prywatność  na FacebookuPrywatność na Facebooku

Aby ułatwić zmianę ustawień prywatności użytkownikom, Facebook wprowadził dodatkową ikonkę (wspomniane już skróty prywatności) w prawym górnym rogu, za pomocą której możemy zmienić najpopularniejsze ustawienia (m.in. filtrowania wiadomości, wysyłania zaproszeń do znajomych, widoczności postów), a także zablokować jakiegoś użytkownika.

Prywatność  na FacebookuPrywatność na Facebooku

Ukrywanie postów od marek

Niezależnie czy są to posty sponsorowane czy zwykłe, możemy je ukryć natychmiast po ich pojawieniu się, a także zablokować kolejne pochodzące od tej samej marki. Wystarczy wybrać opcję „Ukryj” przy pojawiającym się poście i zdecydować, czy ma zostać ukryty tylko jeden czy wszystkie.

Ukrywanie postów od marekUkrywanie postów od marek

W nowym wyglądzie Newsfeedu można w ten sam sposób ukryć posty, jednak odlajkowanie strony, którą wcześniej polubiliśmy, nie jest już takie proste. Nie można tego zrobić podczas ukrycia postów, a dopiero po wejściu na stronę i odznaczeniu opcji „Lubię to” (ewentualnie po najechaniu na nazwę strony i wybraniu opcji „cofnij znacznik”).

Ukrywanie postów w nowym wyglądzie newsfeeduUkrywanie postów w nowym wyglądzie newsfeedu

Ustawienia bezpieczeństwa

Facebook dla biznesuZapisz się na szkolenie

Aby czuć się jeszcze bardziej bezpiecznym na Facebooku, można skorzystać z opcji dodatkowych, które uniemożliwią dostęp do naszego konta osobom trzecim. Myślę, że z tej opcji powinni skorzystać szczególnie administratorzy stron, aby chronić nie tylko siebie, ale również obsługiwane fanapage’s. Bardzo przydatne są ustawienia związane z rozpoznawaniem urządzenia, z którego się logujemy i powiadomienia (mailowe, sms-owe) w sytuacji, gdy dany komputer lub urządzenie nie zostanie rozpoznane. Można również ustawić żądanie wpisania specjalnego kodu zabezpieczającego w przypadku logowania z nierozpoznanej lokalizacji.

Facebook PrivacyFacebook Privacy

Fajną opcją jest ustawienie haseł do konkretnych aplikacji, z których korzystamy na Facebooku. Hasło dla każdej z tych aplikacji może być inne.

Facebook PrivacyFacebook Privacy

Ustawienia osi czasu i oznaczania

Za pomocą tych ustawień zdecydujemy: kto może publikować na naszej osi czasu, kto może zobaczyć posty innych osób oraz takie, w których nas oznaczono.

Facebook PrivacyFacebook Privacy

Możemy też zarządzać oznaczaniem – np. przed opublikowaniem na naszej osi czasu zdjęcia, na którym nas oznaczono, możemy dostać powiadomienie i w dzienniku aktywności zatwierdzić lub odrzucić publikację.

Facebook PrivacyFacebook Privacy

Ustawienia blokowania

Przydatne szczególnie w przypadku nachalnych zaproszeń do aplikacji, które bardzo często są wysyłane kilkukrotnie. Możemy zablokować zarówno aplikację, jak i zaproszenia do aplikacji lub wzięcia udziału w wydarzeniu wysyłane przez konkretną osobę. W ustawieniach blokowania znajdziemy również opcję całkowitej blokady użytkownika (co właściwie jest równoznaczne z usunięciem go ze znajomych) oraz nadania ograniczeń dostępu (osoba nadal będzie naszym znajomym, ale będzie otrzymywać tylko nasze posty i informacje publiczne).

Facebook PrivacyFacebook Privacy

Ustawienia powiadomień

Facebook w biznesieZapisz sięna szkolenie z efektywnego wykorzystania potencjału tego serwisu

Na tę kwestię warto poświęcić nieco więcej czasu, szczególnie jeśli nie chcemy dostawać powiadomień co kilka minut (domyślnie większość alertów jest włączona). Facebook podzielił powiadomienia na mailowe i facebookowe, dzięki czemu można fajnie dostosować je do swoich potrzeb. Warto pamiętać, że zmienione ustawienia powiadomień na koncie prywatnym powodują jednocześnie zmianę dla wszystkich obsługiwanych stron na Facebooku (np. jeśli wyłączymy powiadomienia o komentarzach znajomych, nie dostaniemy też alertów o komentarzach fanów). Wyjątkiem jest sytuacja kiedy mamy wyłączone wszystkie powiadomienia dla danej strony.

Ustawienia powiadomień na FacebookuUstawienia powiadomień na Facebooku

Powiadomienia pojawiające się na Facebooku są domyślnie włączone – jeśli chcemy z jakichś zrezygnować, musimy to zrobić w momencie ich wyświetlenia.

Ustawienia powiadomień na FacebookuUstawienia powiadomień na Facebooku

Powiadomienia przychodzące na maila również wyłączamy w momencie ich otrzymania – klikamy w link „zrezygnuj z subskrybcji” w mailu i potwierdzamy na Facebooku chęć wyłączenia alertu.

Ustawienia powiadomień na e-mailUstawienia powiadomień na e-mail

Wyłączone powiadomienia mailowe lądują w ustawieniach powiadomień, gdzie możemy je ponownie włączyć. Tam też możemy całkowicie wyłączyć wszystkie alerty mailowe.

Ustawienia powiadomień na e-mailUstawienia powiadomień na e-mail

W ustawieniach powiadomień znajdziemy też opcje dostosowania alertów dla: aktywności naszych bliskich znajomych, znaczników, nowych obserwujących, stron, którymi zarządzamy, aplikacji i grup, których jesteśmy członkami.

Ustawienia powiadomień na FacebookuUstawienia powiadomień na Facebooku

Jeśli zdecydujecie, że osoby spoza Waszego kręgu znajomych, będą mogły Was obserwować, warto spojrzeć na ustawienia obserwujących. Możecie tam zdefiniować ustawienia dotyczące powiadomień i komentarzy do postów publicznych.

Ustawienia aplikacji

Korzystacie z wielu aplikacji na FB? Przyjrzyjcie się ustawieniom prywatności, które są z nimi związane. W tym miejscu możecie nie tylko usunąć konkretne aplikacje, ale też ograniczyć ich uprawnienia, nadać im odpowiedni status (publiczne, znajomi, tylko ja), zapoznać się z polityką prywatności aplikacji i dowiedzieć się, jakie dane są wymagane do korzystania z niej. Możecie również ustawić, czy aplikacja ma wysyłać Wam powiadomienia oraz czy może np. publikować coś w Waszym imieniu.

Ustawienia aplikacji na FacebookuUstawienia aplikacji na Facebooku

W ustawieniach aplikacji można też zdefiniować, jakie informacje będą widoczne dla innych użytkowników podczas korzystania z aplikacji, gier i stron www. Jeśli wyłączymy dostępność wszystkich kategorii informacji, nie będziemy mieli możliwości korzystania z żadnej aplikacji na Facebooku.

Warto spojrzeć również na ustawienie dotyczące personalizacji treści na zewnętrznych witrynach internetowych. Facebook nawiązał współpracę z kilkunastoma takimi serwisami, po to aby dostarczać użytkownikom FB spersonalizowane i związane z ich znajomymi treści na zewnętrznych stronach. Opcja ta jest uruchomiona automatycznie i można ją wyłączyć po pierwszej wizycie na jednej z takich witryn.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?