0
EN

Blog o marketingu internetowym

Jakie narzędzie do e-mail marketingu wybrać?

Jeśli coraz częściej myślisz o tym, że e-mail marketing mógłby stanowić część Twoich działań marketingowych, to znak, że należy zastanowić się nie tylko nad strategią takich działań, ale też nad doborem odpowiedniego narzędzia. Na co zwrócić uwagę? Co jest ważne? Postaram się pomóc Ci w tym wyborze.

Ponieważ na rynku mamy wielu dostawców tego typu rozwiązań, zacznij od refleksji, czego tak naprawdę oczekujesz od narzędzia. Odpowiedz sobie przede wszystkim na pytania: jak duża jest Twoja baza? Jak często będziesz wysyłać wiadomości? Jak będziesz je tworzyć? A przede wszystkim - jaki masz plan? :)

Pamiętaj, żeby zaczynać od małych kroczków i powoli mierzyć ich efektywność, nie porywaj się od razu na skomplikowane kampanie i zaawansowane automatyzacje - na takie rozwiązania przyjdzie czas!  

Postaram się porównać 6 wybranych przeze mnie programów do wysyłki:

 

1. Zarządzanie bazą

Zacznijmy od bazy. Do każdego z tych narzędzi możesz bardzo szybko wgrać własną bazę; każde z nich umożliwia dopasowanie pól względem dodatkowych informacji, jakie chcesz wgrać. Być może w formularzu zbierasz takie dane, jak data urodzenia, imię, miasto albo w jakiś sposób już sobie oznaczyłeś bazę w swoim CRM’ie.

Wszystkie te informacje na pewno Ci się przydadzą. Każde z narzędzi od razu weryfikuje bazę i zwraca Ci informację o nieprawidłowych adresach e-mail. Bardzo ważne jest to, co możesz zrobić w programie z istniejącą już bazą i tutaj zdecydowanie prym wiedzie SALESmanago a zaraz po nim GetResponse.

SALESmanago daje bardzo wiele bardzo rozbudowanych możliwości segmentowania, filtrowania, oznaczania, generalnie działania z bazą bazując na cechach użytkowników, ich aktywności, zachowań w kontekście strony czy wiadomości e-mail.

Menu zarządzania bazą możesz zobaczyć na screenach poniżej:

Zarządzanie bazą SALES Manago
Zarządzanie bazą GetResponse

 

2. Kreatory newsletterów

Jeśli już wiesz, do kogo chcesz pisać, ważnym pytaniem, jakie należy sobie zadać jest „co chcesz wysyłać” i tutaj sam wiesz, jakimi zasobami dysponujesz i wiesz, jak stworzyć skuteczny newsletter.

Czy Twoje maile będą projektowane przez grafików i przygotowywane w pliku html? Czy sam będziesz je kodował? Czy może będziesz korzystał z gotowych rozwiązań proponowanych przez każdy z programów? W zależności od tego, co tutaj wybierzesz, każde z narzędzi prezentuje inny poziom i inne funkcje.

Jeśli zdecydujesz, że chcesz stworzyć szablon w ramach narzędzia do e-mail marketingu, zdecydowanie największe możliwości w tym temacie daje Ci GetResponse. Dysponuje ogromną bazą zdjęć oraz szablonów do wykorzystania z podziałem na branże. Praca w edytorze szablonów również wydaje mi się najbardziej przyjemną, ma wiele różnych opcji i możliwości edycji, użytkownik może całkowicie zmienić proponowany szablon i zapisać każdy element oddzielnie jako swój preferowany.

Zaraz po GetResponse plasuje się Freshmail z bardzo bogatą bazą gotowych szablonów. Z kolei ExpertSender przeznaczony jest dla zaawansowanych użytkowników, którym albo wystarczy tylko edycja kodu html albo nie potrzebują gotowych szablonów, lecz mogą stworzyć je sami z gotowych elementów.

Jak wygląda to we wspomnianych narzędziach, zobaczysz poniżej na załączonych screenach.

Kreatory newsletterów GetResponse
Kreatory newsletterów Freshmail

3. Wysyłka

Jak zapewne wiesz, proces przygotowania kampanii do wysyłki składa się z kilku niezbędnych etapów takich jak: przygotowanie bazy, szablonu, spam testy, wysyłka testowa i planowanie wysyłki. Zazwyczaj kolejne kroki w danej kampanii w poszczególnych narzędziach wyglądają bardzo podobnie.

Przetestowałam każde z nich i stwierdziłam, że narzędziem, z którym nie tylko pracowało mi się najlepiej i najszybciej, a jednocześnie było dla mnie najbardziej przejrzyste był znowu GetResponse. Zadecydowały o tym elementy takie jak bardzo czytelna nawigacja dla użytkownika - choć tutaj na równi z Freshmailem. Bardzo jasno i przejrzyście opisane kolejne kroki, czytelne komunikaty i odpowiednie przyciski w odpowiednich miejscach.

Zaraz po GetResponse i Freshmailu, w mojej subiektywnej ocenie, plasuje się MailChimp, jedynym utrudnieniem dla użytkownika jest wersja językowa programu - nie ma wersji polskiej.

Porównanie opcji wysyłki w narzędziach: Mailchimp, Freshmail, expertsender

Gdy już tworzenie maili, wysyłki, tworzenie i segmentowanie bazy staną się dla Ciebie przysłowiowym „piece of cake”, musisz zadbać o to, aby odpowiednie treści trafiały do odpowiednich odbiorców.

Idealnym dla mnie rozwiązaniem jest sytuacja, w której kończąc pracę nad swoim mailem, mogę (1) dobrać odpowiednią bazę, albo (2) wcześniej przygotowaną, albo (3) wyfiltrowaną tuż przed wysyłką. Każdy program pozwala na tworzenie segmentów, grup, nadawanie tagów, nie każdy jednak daje możliwość filtrowania bazy w tzw. „locie” tuż przez wysyłką.

Taką opcję daje nam MailChimp oraz SALESmanago, poza możliwością wyboru wcześniej przygotowanej bazy, możemy wybrać odbiorców biorąc pod uwagę ich zachowanie (np. otworzył poprzednią kampanię, kliknął itd.)

Ważną dla mnie opcją jest możliwość wykluczenia określnych adresów z wysyłki. Przy tak rozbudowanych możliwościach segmentacji i oznaczeń raczej normą jest, że jeden adres może posiadać ich kilka, dlatego opcja wykluczania adresów z wysyłki jest dla mnie bardzo istotna.

Kolejną funkcją, o której należy pamiętać i zwracać uwagę przy wyborze narzędzia to testy przed wysyłką, filtry antyspamowe i podglądy wiadomości w różnych skrzynkach pocztowych. Dziwi fakt, że niektóre programy nadal nie wprowadziły takiej funkcji. W tej kategorii najlepiej wypada SARE i Freshmail - dokładne testy kodu + podgląd dla różnych programów i klientów pocztowych prezentowane są bardzo czytelnie, dodatkowo wskazówki dotyczące sugerowanych zmian.

Wysyłka SARE
Wysyłka Freshmail

 

4. Raporty

Nie istnieją skuteczne wysyłki bez monitorowania ich efektywności, nie ma programu, który nie dawałby takich możliwości. Jedne są mniej zaawansowane inne bardziej, na pewno moje serce zdobyły platformy MailChimp, GetResponse i SALESmanago swoimi aplikacjami.

Dlaczego aplikacje są dla mnie takie ważne? Zastanów się, ile razy zdarzyło Ci się zaplanować wysyłkę kampanii i nagle musiałeś udać się na spotkanie lub wyjść z biura bez dostępu do komputera? Mnie wiele razy.

Dlatego aplikacja, dzięki której efektywność swojej kampanii możesz mierzyć w każdej chwili i z każdego miejsca to prawdziwe udogodnienie. Jeśli jednak mamy dostęp do komputera i możemy spokojnie sprawdzić raporty, zdecydowanie system SARE daje najwięcej rozbudowanych możliwości, jeśli chodzi o raportowanie - możesz raporty odczytywać oddzielnie dla każdej wysyłki, a także zbiorczo dla kampanii - to bardzo pomocne, jeśli realizujesz kilka wysyłek do różnych grup, ale w ramach jednej kampanii.

Zbiorczy raport pozwala ocenić Ci całość. GetResponse z kolei pozwala na porównanie wyników poszczególnych kampanii, co jest bardzo przydatne, gdy np. powtarzasz wysyłkę z jakiejś okazji i chcesz porównać efektywność bazy.

Bardzo rozbudowany moduł raportowania ma także ExpertSender – posiada szczegółowe raporty dotyczące praktycznie każdego elementu systemu, nie tylko samych wysyłek, ale też subskrybentów. Poza tym, jest też moduł o nazwie „centrum wyników”, gdzie znajdziesz dane z ostatniego tygodnia dot. najważniejszych elementów systemu.

Poniżej możecie zobaczyć screeny z aplikacji Mailchimp i GetResponse oraz moduł raportów w ExpertSender.

Podgląd raportów MailChimp i GetResponse
Podgląd raportów ReportExpert

 

Testuj!

Zanim wybierzesz któryś z poleconych programów do mailingów, najlepiej skorzystaj z darmowych kont lub okresów próbnych, przetestuj, przeklikaj, wybierz to, co odpowiada najbardziej Tobie i w czym pracuje Ci się najlepiej.

Pamiętaj jednak żeby wybrać narzędzie, które najlepiej spełnia Twoje potrzeby. Staraj się również myśleć perspektywicznie - narzędzia do e-mail marketingu nie są tylko narzędziami do newsletterów! Większość z nich posiada bardzo rozbudowane moduły automatyzacji (temat ten poruszamy też na naszym szkoleniu z marketing automation), dzięki którym możesz doskonalić wyniki swoich kampanii i osiągać coraz wyżej postawione cele.

Pozostają również takie kwestie, jak dedykowany opiekun, cena za narzędzie i możliwości automatyzacji, elementy dodatkowe jak mailingi czy pop up’y oraz dodatkowe ustawienia systemu użytkownika. O tym, jakie tutaj masz możliwości przeczytasz w moim kolejnym artykule.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?