Linkedin - podsumowanie kierunków rozwoju serwisu w 2015
„It doesn't matter if I'm here, at home or on the train – I'm working” - tym zdaniem Nathan Hammond, szef działu UI Linkedin uargumentował wprowadzenie nowej wersji aplikacji - Voyager, która potwierdza wszystkie dotychczasowe mikro-zmiany w serwisie. W 2015 roku kiedy liczba użytkowników Linkedin oficjalnie przekroczyła 400 mln, podczas gdy liczba tych aktywnych to wciąż niewiele ponad 25%, walka o czas użytkownika spędzany w serwisie stała się priorytetem. Linkedin walczył o miejsce wśród poważnych graczy społecznościowych.
Ten rok minął mi pod znakiem około 30 szkoleń z serwisu Linkedin oraz projektów konsultingowych i sesji indywidualnych, podczas których Linkedin dla moich klientów stał się czołowym serwisem w strategii social media. Ponadto Socjomania podczas 10 wystąpień na konferencjach mówiła o Linkedin jako o jednym z najciekawszych i najbardziej efektywnych serwisów pod kątem działań w branży B2B, personal brandingu i employer brandingu. Cały rok obserwowałam zatem uważnie zmiany i działania serwisu.
Dane liczbowe
To był bardzo aktywny rok na Linkedin. Liczba użytkowników w serwisie w Polsce według danych Megapanelu to około 2 800, zaś dane z panelu reklamowego pokazują na dzień dzisiejszy liczbę 1 130 000 użytkowników w Polsce do których marketingowiec może skierować reklamę. Ilość użytkowników w stosunku do roku poprzedniego wzrosła o 36% ( zobacz porównanie z innymi serwisami z kategorii Praca ).
Dzięki temu można wyodrębnić 3 fakty, które warunkują rozwój Linkedin:
- zwiększenie znaczenia jednostki (personal branding)
- trend employee advocacy (działania marketingowe i HR firmy są budowane we współpracy z pracownikami, którzy wspierają działania promocyjne i wizerunkowe firmy, np. Company Page + aktywność indywidualna pracowników na Linkedin, artykuły na Linkedin Pulse)
- większa świadomość i konieczność wykorzystania serwisów społecznościowych w celach biznesowych (na Linkedin to wartość dostępu do sieci kontaktów, platforma przedstawienia treści dla ekspertów).
—————————————————————————————————————————————————————————————-
Co w roku 2015 zmieniło się w serwisie Linkedin?
Przygotowałam dla Was odpowiedź na powyższe pytanie w formie 10 najważniejszych zmian:
➊ Aktywność
Znacznie zwiększyła się aktywność w stosunku do poprzedniego roku (powodem zmian jest wprowadzenie nowych funkcji - sekcje w profilu Zainteresowania, Edukacja. Zresztą sam wygląd serwisu Linkedin i upodobnienie od strony technicznej do znanych nam mechanizmów z serwisu Facebook m.in. zwiększenie znaczenia newsfeed, zoptymalizował posługiwanie się serwisem.)
➋ Funkcje: Grupy
Nowy layout oraz zauważalny powrót grup na Linkedin - serwis stworzył specjalny program dla administratorów grup, mający na celu zwrócenie uwagi na ich efektywność i motywację do odświeżenia jednej z najważniejszych, natywnych funkcji serwisu. O zmianach na grupach pisałam w maju tego roku: bit.ly/zmianynaLinkedin
* Informacje o dokładnych zmianach
* Poradnik dla administratorów
* Grupa dla administratorów
Refleksja: Czy to sprawi, że pojawiać się będzie coraz więcej, aktywnych - polskich grup? Będziemy to obserwować w nowym roku!
➌ Funkcje: Company Page
Został zmieniony layout i panel reklamowy, a także dodany panel administratora.
➍ Linkedin - miejsce akwizycji internetowej?
Nadal często traktujemy Linkedin jako miejsce akwizycji internetowej ale coraz częściej zauważamy, że nie jest to efektywne. Nie podano dokładnych danych, ale w Polsce coraz więcej działów sprzedaży oraz osób indywidualnych zaczęło w tym roku korzystać z najbardziej rozbudowanego pakietu Premium na Linkedin - Sales Navigator (można nazwać go CRM z bazą leadów, możliwością ich wyszukania, obserwowania, określenia punktu zaczepienia w budowaniu relacji oraz sprzedażowego follow-up)
LinkedIn w komunikacji markiZapisz sięna szkolenie z efektywnego wykorzystania potencjału tego serwisu
W tym roku postanowiłam zwrócić większą uwagę na edukację rynku - głównie przedstawicieli działów sprzedaży, jak wykorzystać ten serwis w kontekście prowadzenia pełnego procesu sprzedażowego: od wyszukania leadu, przez znalezienie punktu zaczepienia w rozmowie, budowanie swojej wiarygodności przez wiedzę i merytoryczne przedstawienie usługi i produktu przez wzbudzenie potrzeby, pozyskanie kontaktu, budowanie relacji i follow-up.
Zapraszam do prezentacji na Slideshare z konferencji Wolves Summit:
oraz alternatywnie do video-wywiadu:
➎ Zrozumienie, że Linkedin Search działa jak Google Search i większa dbałość o uzupełnienie profilu
Łukasz w swoim artykule podaje listę najważniejszych elementów profilu na Linkedin, które musisz uzupełnić.
➏ Linkedin staje się platformą nowych blogerów - ekspertów
Znalazł się na liście The 18 best blogging and publishing platforms on the internet today. Wprowadzenie LinkedinPulse w coraz większej ilości krajów (w Polsce jest dostępny na ten moment po zmianie języka profilu Linkedin na język angielski) spowodowało jednocześnie zwiększenie aktywności użytkowników - biernych (czytających artykuły ekspertów i szukających wiedzy) oraz aktywnych twórców. Czekamy na oficjalne wprowadzenie LinkedinPulse w języku polskim!
➐ Linkedin stał się platformą content marketingu kierowaną do różnych grup użytkowników i potrzeb
- Slideshare - szukamy inspiracji i wiedzy
- Lynda.com - szukamy wiedzy, dzielimy się wiedzą
- LinkedinPulse - szukamy i dzielimy się wiedzą.
➑ Wielokanałowość Linkedin
W 2015 roku powstała rozbudowana aplikacja mobilna oraz wersja na iWatch.
Poniżej jeden z ekranów nowej aplikacji:
LinkedIn w komunikacji markiZapisz się na szkolenie
✔ Wszystkie nowe funkcje aplikacji mobilnej opisałam w artykule: Ostatnie zmiany na Linkedin - co oznaczają? .
✔ Jeśli chcesz wiedzieć więcej o samym procesie tworzenia nowej aplikacji o kryptonimie Voyager polecam świetny artykuł z wypowiedziami Nathana Hammonda oraz video The Making of the New LinkedIn app Project Voyager.
➒ Analityka działań użytkowników na Linkedin
Pojawienie się nowego panelu statystyk profilu i artykułów na Linkedin Pulse - być może celem jest przekonanie użytkowników do tego, że warto zwiększyć swoją aktywność w serwisie.
➓ Większa integracja z Google Search - artykuły z Linkedin Pulse zaczynają indeksować się w Google
Powyżej: screen ze statystyk z jednego z moich artykułów
Na zakończenie
Na pewno będziemy w Socjomanii obserwować kolejne kierunki zmian Linkedin w tym roku. W tej chwili planujemy kolejne działania wewnętrzne, których ważnym elementem jest LinkedIn oraz szykujemy się na dwa projekty konsultingowe z klientami w tym zakresie.
A oto podsumowanie wszystkich moich najważniejszych materiałów na temat Linkedin w tym roku:
- Artykuł Quo vadis Linkedin (zmiany w grupach, Linkedin Pulse i Slideshare)
- Artykuł: Ostatnie zmiany na Linkedin nowa aplikacja
- Prezentacja: Jak sprzedawać na Linkedin?
- Artykuł, który zajął 2 miejsce w zestawieniu najpopularniejszych artykułów w serwisie Sprawny Marketing w 2015 roku: 13 rzeczy, o których nie miałeś pojęcia, dodając tylko swoje internetowe CV
- Artykuł: Linkedin 7 wskazówek dla działu sprzedaży
Waszym zdaniem
Jak Linkedin zmienił się dla Was? Co Waszym zdaniem najważniejszego wydarzyło się w tym roku? Może zauważyliście zmiany, o których nie wspomniałam? Co jeszcze dodalibyście do listy? Piszcie w komentarzach!