0
EN

Blog o marketingu internetowym

25 stycznia 2019 | Marta Telus

Service design - czyli jak projektować innowacje w digitalu

W drugim odcinku SocjoPodcastu CEO Socjomanii - Katarzyna Młynarczyk dzieli się najważniejszymi wnioskami z konferencji Service Design Network oraz trendami w obszarze Service design.

Z artykułu dowiecie się czym jest Service design oraz jakie są poszczególne etapy tego procesu. Katarzyna w rozmowie ze mną mówi o najważniejszych wnioskach z konferencji Service Design Network, które mogą być przeniesione zarówno na refleksję oraz konkretne działania organizacji, jak i na podejście do zmian ale też tworzenia usług i digitalizacji. 

Dodatkowo, na końcu artykułu, znajdziecie także informacje o prowadzonym przez nas szkoleniu - Projektowanie innowacji w digitalu.

 

Czym jest Service Design?

Service design, czyli projektowanie usług powstało w wyniku uświadomienia, że zarówno potrzeby jak i wymagania klientów rosną w coraz szybszym tempie. Po krótce wyjaśniając, projektowanie usług polega na ponownym przemyśleniu sposobu działania firmy, poprzez planowanie i organizację ludzi, infrastruktury, komunikacji i komponentów materialnych usługi. Co nowego niesie ze sobą ta metodyka i jakie narzędzia wykorzystuje? Więcej na ten temat przeczytacie w artykule - czym jest Service Design.

Service design interesujemy się w Socjomanii na dwóch poziomach - z jednej strony jako nowej metodyce, którą wdrażamy w naszej organizacji na poziomie kultury i podejścia do pracy z klientem, a z drugiej strony na dostarczaniu i projektowaniu nowych usług dla klientów. Skupiamy się głównie na digitalizacji, a Service design jako metodyka dostarcza dużo narzędzi, które wykorzystujemy podczas warsztatów czy też projektów strategicznych. 

Wielu ludzi myśli, że Design thinking (myślenie projektowe) i Service design (projektowanie usług) to w zasadzie jedno i to samo. Nie jest to jednak prawda. W artykule czym różni się Service Design od Design Thinking wyjaśniam różnicę pomiędzy tymi pojęciami.

 

5 etapów procesu Service Design

Istnieje kilka koncepcji, które można zastosować do projektowania usług. Są to na przykład model Double Diamond czy pięcio etapowy model d.school (oba modele omawiam we wspomnianym wyżej artykule). Pomimo tego, że nazewnictwo poszczególnych kroków w zależności od koncepcji będzie się nieznacznie różnić, to opierają się one na kilku zasadniczych elementach: empatyzacji, definicji problemu, generowaniu pomysłów, prototypowaniu i testowaniu rozwiązań. W cyklu postów na Linkedin przygotowaliśmy dla Was wyjaśnienie każdego z tych etapów. Klikając w grafiki, zostaniesz przeniesiony do poszczególnych postów.

Service design - Socjomania - empatyzacja

Pierwszym etapem jest empatyzacja. Ma ona na celu głębokie zrozumienie potrzeb osoby, dla której projektowane jest dane rozwiązanie. To wejście „w buty” użytkownika i spojrzenie na problem z jego perspektywy.

Service Design - Socjomania - Definicja

Drugi etap to definiowanie problemu. Na tym etapie określamy konkretny problem (który wynika z etapu empatyzacji) dla określonej grupy docelowej.

Service design - Socjomania - Ideacja

Trzeci etap to ideacja (generowanie pomysłów). Zakłada stworzenie wielu alternatywnych rozwiązań dla zidentyfikowanego wcześniej obszaru problemowego.

Service design - Socjomania - Prototypowanie

Przedostatnim etapem jest prototypowanie. Celem prototypowania jest kompleksowe zrozumienie konceptu ale i zdefiniowanie jego wad bądź dodatkowych obszarów, które muszą zostać zoptymalizowane przed wdrożeniem.

Service design - Socjomania - Testowanie

Ostatni etap, testowanie zakłada zdobycie informacji zwrotnej o proponowanym rozwiązaniu od odbiorców.

 

SocjoPodcast - wnioski i trendy w obszarze Service Design

Jeśli wiecie już co nieco o Service design, na pewno zainteresują Was wnioski, które przywiozła Katarzyna. W drugim odcinku SocjoPodcastu - "Quo vadis digital" CEO Socjomanii - Katarzyna Młynarczyk, dzieli się najważniejszymi przemyśleniami z konferencji Service Design Network oraz trendami w obszarze Service design. 

Service Design - trendy - SocjoPodcast - Katarzyna Młynarczyk

Podcastu możecie również wysłuchać na Spotify

SocjoPodcast - Socjomania Spotify

Mamy nadzieję, że tym odcinkiem otworzymy dyskusję na wiele z tematów, które bezpośrednio dotyczą liderów zmian, projektantów usług i osób zarządzających strategią w Waszych organizacjach.

 

Szkolenie - Projektowanie innowacji w digitalu (Service Design in digital)

W Socjomanii zainspirowani projektowaniem usług i tworzeniem strategii digital przygotowaliśmy wyjątkowy program szkolenia Projektowanie innowacji w digitalu łączący konkretne podejście do przeprowadzania digitalizacji w organizacji. 

Celem dwudniowych warsztatów jest przejście z uczestnikami przez najważniejsze fazy procesu projektowania usług pracując na realnym przykładzie. Na szkoleniu części teoretyczne przeplatają się z praktycznymi warsztatami, aby pozwolić każdemu uczestnikowi na pełne zanurzenie się i doświadczenie procesu projektowania innowacji.

Każdy moduł rozpoczyna się krótkim wprowadzeniem do tematu, wytłumczeniem najważniejszych pojęć, podzieleniem się dobrymi praktykami i sprawdzonymi taktykami działań oraz prezentacją przykładów i metod, które mogą wzbogacić proces.

Zobaczcie co o naszym szkoleniu mówią uczestnicy.

 

Co dalej?

Chętnie usłyszymy Waszą opinię odnośnie przedstawionych przez nas wniosków. Z którymi z nich się zgadzacie, a z którymi nie? Z niecierpliwością czekamy na Wasz punkt widzenia! Napisz do nas! [email protected] oraz [email protected].

 

Co więcej?

Dla głodnych wiedzy, przygotowaliśmy kilka dodatkowych artykułów:

- Podsumowanie SDN Meetup 

- Podsumowanie Service Design Days

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?