0
EN

Blog o marketingu internetowym

22 lutego 2016 | Karolina Kociołek

9 kroków strategii social media

Media społecznościowe są jednym z kluczowych kanałów w digital marketingu. Aby czerpać korzyści z obecności w social mediach, konieczne jest stworzenie planu działania i wyznaczenie jasnego drogowskazu na drodze naszych digitalowych działań. Tym drogowskazem jest właśnie strategia social media. 

[Aktualizacja artykułu: 5.02.2024]

Co to jest strategia social media?

Strategia social media do drogowskaz, który pomaga firmom i markom osobistym:

  • zidentyfikować cele możliwe do osiągnięcia w social media,
  • zaplanować ich realizację,
  • wykonać te działania,
  • ocenić je i wprowadzić potrzebne zmiany.

Strategia social media obejmuje różne aspekty, takie jak cel kampanii, wybór platform społecznościowych, rodzaje treści, harmonogram publikacji, metody promocji i monitorowania wyników.

Strategia jest konieczna do tego, żeby wszystkie osoby zaangażowane w działania w mediach społecznościowych wiedziały, jakie są cele firmy, zadania do wykonania i by miały świadomość, jak reagować w sytuacjach kryzysowych.
 

Czy warto mieć strategię social media?

Jeszcze jak! Jeśli chcesz skutecznie wykorzystywać media społecznościowe w celu promocji, budowy marki, zwiększenia zaangażowania użytkowników czy generowania leadów, strategia social media jest wręcz niezbędna.

Według 8 edycji raportu “State of Marketing Report” od Salesforce, który powstał na podstawie odpowiedzi 6 000 marketerów z całego świata, poszukiwanie nowych strategii i taktyk marketingowych, jest jednym z najważniejszych priorytetów działów marketingu.

Z mojego doświadczenia wynika, że firmy często nie posiadają spisanej strategii social media, a prowadząc działania w mediach społecznościowych, bazują na zbiorze lepiej lub gorzej dobranych taktyk. Jednak nie tędy droga.

Sun Tzu, jednej z największych dalekowschodnich myślicieli i autor pierwszego podręcznika sztuki wojennej, zauważył, że “strategia bez taktyki jest najsilniejszą drogą do zwycięstwa. Taktyka pozbawiona strategii jest zgiełkiem poprzedzającym klęskę”. Nie inaczej kwestia strategii i taktyki wygląda w marketingu.

Co możemy zyskać ze strategią social media?

Tworząc strategię social media, możesz przejść przed 9 kroków, które omawiam poniżej.

1. Analiza sytuacji wyjściowej 
Dzięki analizie sytuacji wyjściowej stworzysz listę podejmowanych do tej pory działań oraz rezultatów, jakie te działania przyniosły.Dowiesz się, co się sprawdziło; co warto powtórzyć, a co nie. Przeanalizuj też działania konkurencji i sprawdź, jak wygląda jej obecność w social mediach, z jakich kanałów korzysta, jakie taktyki działania przynoszą najlepsze rezultaty.

Na tym etapie przydatne będzie przeprowadzenie audytu reklamowego, audytu komunikacji, czy social listening.

2. Określenie celów obecności w social mediach
Wyznaczanie mierzalnych celów jest jednym z kluczowych elementów tworzenia strategii social media. Celem obecności w mediach społecznościowych nie musi być liczba obserwujących, czy polubień pod postem. Twoje cele mogą dotyczyć przejść na stronę internetową, sentymentu w mediach społecznościowych, zwiększenia zakupów w sklepie internetowym, czy rekrutowania nowych pracowników.

3. Zrozumienie grupy docelowej
Zrozumienie kim są Twoi odbiorcy i w jaki sposób korzystają z mediów społecznościowych, jest jednym z kluczowych elementów, które pozwolą zaprojektować Ci dalsze działania. Demografia, zainteresowania i zachowania odbiorców mogą istotnie wpłynąć na kształt strategii social media.

Przydatne będzie zebranie zarówno danych ilościowych, jak i jakościowych na temat grup docelowych.

4. Wybór odpowiednich platform
Konto firmowe na Facebooku, Instagramie i Tik Toku, a może komunikacja na Discordzie, Twitchu i YouTubie? To w jakich kanałach obecna będzie marka, powinno zależeć od wyznaczonego celu i znajomości grupy docelowej. 

5. Formułowanie big idea
Zastanów się, co będzie motywem przewodnim komunikacji Twojej marki. Sformułowanie nadrzędnego hasła, motywu, ton of voice, czy określenie archetypu, pozwoli na zachowanie spójności we wszystkich kanałach social media. Ułatwi to projektowanie treści do wielu kanałow z uwzględnieniem ich specyfiki, przy jednoczesnym zachowaniu charakteru marki.

6. Planowanie treści i harmonogramu publikacji
Kiedy wiesz do kogo i gdzie mówisz, możesz zaplanować, co chcesz powiedzieć. Tworząc kalendarz publikacji, uwzględnij w nim najważniejsze tematy, które chcesz poruszyć – weź pod uwagę zarówno swój cel, jak i preferencje grupy docelowej.

7. Reklama i promocja
Zastanów się w jaki sposób możesz wykorzystać płatne opcje dotarcia do odbiorców w mediach społecznościowych. Jakie działania reklamowe przybliżą Cię do realizacji Twojego celu? Gdzie umieścisz swój budżet reklamowy?

8. Realizacja działań
Po stworzeniu strategii, konieczne jest wcielenie jej w życie. Nawet najbardziej dopracowana strategia social media bez odpowiedniej egzekucji, pozostanie tylko ładnym dokumentem. Już na etapie planowania, warto stworzyć action plan i przypisać poszczególne odpowiedzialności do członków zespołu, którzy będą odpowiedzialni za ich egzekucję.

9. Ocena wyników i iteracja działań
Myl się szybko! Na bieżąco monitoruj i analizuj skuteczność swoich działań. Skup się na wskaźnikach, które są najistotniejsze z punktu widzenia obranego celu i zweryfikuj, czy obecne taktyki działania, przynoszą zadowalające rezultaty. Jeśli zauważysz jakiś obszar do poprawy, testuj nowe rozwiązania i dostosuj swój plan działania w taki sposób, by osiągać zamierzone cele.
 

 

Konsekwencja braku strategii social media

Brak strategii social media może prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji dla marki lub firmy. Najczęstsze negatywne skutki zaniedbań w tym obszarze prowadzą do niespójnej komunikacji, braku polityki antykryzysowej, nieefektywnego wydawania budżetu marketingowego, czy trudności z mierzeniem efektywności prowadzonych działań.
 

Jeśli interesuje Cię tematyka social media marketingu i startegicznego podejścia do komunikacji w różnych kanałach, weź udział w kursie Social Media Marketing.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?