0
EN

Blog o marketingu internetowym

Akademia Service Design Thinking - pierwsza edycja

Za nami pierwsza edycja nowego warsztatu Socjomanii, czyli trzydniowej Akademii Service Design Thinking. Jej głównym celem jest dzielenie się wiedzą, narzędziami i wnioskami z zakresu prowadzenia procesów service design. Chcemy podzielić się z Wami krótką relacją z czerwcowego spotkania.

Na czym polega nasza Akademia?

Akademia to jeden z najważniejszych kroków w stronę rozwoju naszych nowych kompetencji w Socjomani - projektowania innowacji i usług. Na warsztaty zaprosiliśmy liderów zmian, innowatorów, projektantów i trenerów, którzy wspólnie pracowali w procesie design thinking nad eksploracją problemów obszarowych i generowaniem rozwiązań. Pojawiło się mnóstwo nowych wniosków oraz pomysłów, a wszystko w genialnej atmosferze wzajemnego współtworzenia i wymiany kompetencji.

Zależało nam również, by pozyskana przez uczestników wiedza była jak najszybciej i jak najefektywniej wdrożona w ich organizacjach - dlatego zapraszaliśmy do naszych warsztatów osoby w parach. Pomogło to w wymianie wiedzy w trakcie i po szkoleniu, ale również w zdobyciu wsparcia w procesie wdrożenie nowej metodyki i zmian w swojej organizacji. W kolejnych edycjach na pewno to powtórzymy, więc jeśli jesteś zainteresowana lub zainteresowany dołączeniem do edycji październikowej lub marcowej - już teraz możesz zastanowić się, kto będzie Ci towarzyszył w Akademii!

Akademia Service Design Thinking jako usługa zaprojektowana podczas Service Sprint

Geneza Akademii Service Design Thinking jest związana z projektem wewnętrznym w Socjomanii - Service Sprint, którego ideą jest tworzenie nowych produktów/usług w firmie. W zespołach kompetencyjnych (które rozwijają dany obszar wiedzy w firmie) powstał koncept 3-dniowych warsztatów w metodyce service design. 

Nazwa, którą przyjęliśmy jest związana z projektem Akademii Socjomanii realizowanej w latach 2013-2015, a który opierał się na przekazaniu kompleksowej wiedzy w tematyce social media - ówczesnej głównej specjalizacji Socjomanii. W liście do lidera zmian w organizacji przedstawiliśmy ideę i cele Akademii Service Design Thinking.

Poznaj nas - facylitatorów warsztatu

Koncept programu został stworzony przez Katarzynę Młynarczyk i Martynę Tarnawską, które również facylitowały warsztaty i dobierały narzędzia dla uczestników.

Kasia jest prezesem Socjomanii i projektantką usług; doświadczenie zdobywała w takich projektach jak m.in. proces service design dla marki Continental, budowanie wizji organizacji SEL, projekt marki Handelek, szkolenia dedykowane w tematyce design thinking dla organizacji różnego szczebla.

Martyna to konsultantka i facylitatorka procesów design thinking. Kompetencje facylitatora zdobyła jako uczestniczka programu The art and craft of facilitating learning spaces duńskiej szkoły KAOSPILOT. Koordynowała procesy design thinking dla branży m.in. finansowej, budowlanej, IT, HR, edukacyjnej oraz w projektach rządowych).

Obie zdobywałyśmy dla Was wiedzę, biorąc udział w licznych procesach DT i studiując na międzynarodowych uczelniach, takich jak Hyper Island w Londynie czy Laurea University of Applied Sciences w Helsinkach (kierunek MBA Service Innovation and Design). Wszystko to, by dzielić się przeżytymi doświadczeniami i wnioskami z uczestnikami warsztatów. 

Jak wyglądają warsztaty podczas Akademii Service Design Thinking?

Nasze warsztaty to kompleksowy, trzydniowy service design sprint. Maksymalnie szesnaścioro uczestników przechodzi równolegle przez pięć etapów DT - od empatyzacji i definicji po ideację, prorotypowanie, aż po testowanie konceptów. Warsztat uzupełniony został o części merytoryczne (dwa bloki fakultatywne - jeden poświęcony badaniom w digitalu (netnografia), a drugi facylitacji procesów i warsztatów) oraz o wnioski z dotychczasowych projektów. Na poniższej, współtworzonej mapie bazowanej na Double Diamond, odwzorowałyśmy kospekt naszego warsztatu:

 

 

Naszym celem było stworzenie scenariusza, który odpowie na różne oczekiwania uczestników - udało nam się to zrobić na podstawie wcześniejszej ankiety oraz indywidualnych wywiadów z klientami. Dzięki temu dobrałyśmy takie narzędzia i metody, które uniwersalnie da się wykorzystać w projektach o różnorodnym celu i charakterze. Najważniejsze było dla nas zanurzenie uczestników w procesie, dzięki czemu ich celem było nie tylko zaprojektowanie konkretnej usługi, ale i praca zespołowa, rozwijanie kompetencji facylitacji oraz badań w procesie. 

 

Jako temat przewodni został wybrany ROZWÓJ. Uczestnicy eksplorowali go w różnych kontekstach dochodząc do rozwiązań przeznaczonych dla różnych segmentów branżowych i grup docelowych. W trakcie procesu wykorzystaliśmy kilkanaście narzędzi design thinking, m.in. eksplorację problemu poprzez mapę myśli i future mapping, definiowanie grupy docelowej za pomocą customer journey i person, definiowanie problemu za pomocą How Might We, ideację zakończoną opracowaniem kart pomysłu oraz opracowanie service business model canvas.

 

 

Jakie są efekty Akademii? Jakie są nasze najważniejsze wnioski po pierwszej edycji?

Widzialnym efektem Akademii jest powstanie konceptów trzech rozwiązań, które opierają się na badaniach społecznych (uczestnicy mieli do wyboru kilka metod: service safari - obserwację, wywiady, netnografię czy metodę extreme users), są sprototypowane i przetestowane z grupą docelową , a ich zasadność biznesowa została zwalidowana w narzędziu Service Business Model Canvas.

Rozwiązania, które powstały to:

  1. platforma zaangażowania osób starszych w formie ko-kreatywnej przestrzeni łączącej różne usługi, rozwiązująca problem poczucia wykluczenia;
  2. system zdigitalizowany mierzący aktywności i zachowania grupy docelowej, analizujący poziom satysfakcji i rozwoju jednostki;
  3. proces konsultingowy - usługa wewnętrzna w organizacjach mająca na celu koordynację rozwoju pracowników i managerów.

Uczestnicy po warsztacie otrzymali zbiór materiałów, narzędzi i wskazówek, jak przeprowadzić procesy design thinking u siebie w zespole.

 

Jakie są opinie uczestników?

Warsztaty są doświadczeniem współtworzonym wraz z uczestnikami, dlatego tak ważne dla nas było zebranie feedbacku i zrozumienie perspektywy odbiorców. Cieszyło nas czytanie takich opinii, które udowadniały, że uczestnicy byli zaangażowani w proces i zrozumienie go, a następnie adaptację w swoich organizacjach. Podzielimy się z Wami kilkoma opiniami, które pojawiły się na tablicy feedbacku pod koniec warsztatów:

„Najbardziej podobało mi się to, że z chaosu wyszło rozwiązanie. Dzięki procesowi, narzędziom i energii na warsztacie!"

„... wszystko wskoczyło na swoje miejsce ostatniego dnia!"

„Najbardziej doceniam: doświadczenie całości procesu i różnorodność uczestników; zgranie ludzi, naturalność prowadzących!"

„Na wielki plus: wiedza, zmiana podejścia do pracy i codziennych problemów - DT będę stosować na codzień!"

 

Pojawiły się już pierwsze opinie po naszym szkoleniu, które dodają nam dużo satysfakcji i mobilizacji do prowadzenia kolejnych edycji:


 

Co dalej? Chcesz dołączyć do kolejnej edycji?

Przed nami kolejne edycje Akademii, na które zapraszamy osoby:

- ciekawe nowej wiedzy o metodykach prowadzenia projektów,

- chcące zanurzyć się w procesie design thinking,

- poznać narzędzia oraz metody service design,

- a co najważniejsze - zdobyć kompetencje osób współprowadzących projekty innowacji i projektujących podobne warsztaty w swojej firmie lub dla klientów.

➡ Dowiedz się więcej na temat Akademii Service Design Thinking i jej programu. Przygotowaliśmy również wspomniany wcześniej list do lidera zmian w Twojej organizacji - przedstaw go osobie, która sprawuje taką rolę w Twojej firmie i decyduje o rozwoju zespołu. Mamy nadzieję, że pomoże on przekonać osoby decyzyjne do wzięcia udziału w naszej Akademii! Jeśli macie pytania lub wątpliwości - czekamy na wiadomości. 


PS. Jeśli przez cały artykuł zastanawiałeś/aś się, czym tak naprawdę jest service design i czy może mieć zastosowanie w Twojej firmie - sprawdź nasz artykuł, w którym piszemy o najważniejszych założeniach tej metodyki i sposobach jej wykorzystania.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?