0
EN

Blog o marketingu internetowym

środa, 12 listopada 2014 | Agnieszka Molęda

Chcesz zajmować się digital marketingiem? Zobacz na jakich stanowiskach przyda się ta wiedza

Ze względu na czasy “digital”, w których żyjemy, wiele umiejętności i zawodów szybko się dezaktualizuje. Rynek pracy obecnie wymaga nie tylko bycia na bieżąco z aktualnymi trendami, ale posiadania praktycznej wiedzy dotyczącej kanałów digital, narzędzi, a także takiego łączenia tych działań, aby umiejętnie tworzyć i realizować spójną strategię marki. Dlaczego wiedza z digital marketingu jest ważna, na jakich stanowiskach jest potrzebna i na jakie umiejętności zwracają uwagę rekruterzy? Komu przyda się wiedza z digital marketingu?

Przejrzeliśmy i przeanalizowaliśmy wymagania wielu ofert pracy, porozmawialiśmy z agencją rekrutacyjną. Komu przyda się wiedza z digital marketingu? Jakie wymagania stawiają pracodawcy stanowiskom marketingowym?

PR Manager

PR to dyscyplina, która w coraz większym stopniu obejmuje obszary digital. Tradycyjny PR działał, aby wypromować treści, nawiązać relacje tam gdzie potrzeba, jednak obecnie relacje z mediami w dużej mierze budowane są poprzez sieci społecznościowe, a informacje rozchodzą się najszybciej drogą elektroniczną. Wymaga to wejścia na drogę digital.

Search Engine Optimisation (SEO) staje się integralną częścią procesu PR. Arek Estall, Marketing Manager w Wolfestone jeden z influencerów na LinkedIn w artykule Winner of the unlikeliest couple of 2014: SEO and PR pisze: „Nie mówię, że SEO staje się PR. SEO jest charakterystyczną umiejętnością, sposobem myślenia, które w obecnej postaci będzie trwało jeszcze długo. Nie twierdzę też, że PR staje się SEO. PR jest również sztuką, wymaga wprawy, instynktu i doświadczenia, aby robić to dobrze. Sugeruję jedynie, że jeśli potrafisz sprawić, aby PR i SEO funkcjonowały razem w harmonii dla Twojej organizacji, pomnożysz sukces obu działań.”

Połączenie PR i SEO, które mają wiele wspólnych celów potęguje procesy public relations. Najbardziej pożądane usługi PR zawierają kreację contentu, strategię social, angażowanie z influcerami. PR jako całość zdecydowanie obejmuje metody digital, nie warto więc tego pomijać. Stanowiska Public Relations wymagają obecnie biegłej znajomości narzędzi e-PR i e-marketingu, kanałów społecznościowych, umiejętności mierzenia rezultatów, wyciągania wniosków dla przyszłych działań.

David McCulloch, dyrektor PR w Cisco Systems już w 2010 roku pisał, że informacje prasowe będą zależeć od trendów w konsumowaniu mediów: „Jest dość oczywiste, gdzie informacja prasowa powędruje dalej: będzie krótsza, linkująca do większej ilości źródeł, skupiająca się na uproszczeniu i wyjaśnieniu informacji (…). Praktycznie mówiąc oznacza to, że informacja prasowa przyszłości będzie dostarczała treści w tekście, video, SMSach, microblogach, w formie digital na jakiekolwiek urządzenie, gdziekolwiek odbiorca zdecyduje się je odebrać, dzięki czemu będzie w stanie być wcześnie zweryfikowana i oceniona przez wiele zaufanych źródeł.”

Digital Marketing Manager

Stanowisko Digital Marketing Managera to wszechstronna pozycja. O tym, jakie wymagania powinni posiadać kandydaci można szybko przekonać się wyszukując w Google lub na LinkedIn oferty pracy z tej kategorii. Wśród nich jest biegła znajomość narzędzi e-PR i e-marketingu, kanałów social media, e-mail marketingu, kampanii w modelach CPA, CPC, CPM, CPS i CPL, oraz umiejętność przeprowadzania działań z zakresu SEM i SEO, a także działań niestandardowych w mediach interaktywnych. Osoby te są odpowiedzialne za całokształt działań z zakresu digital na wybranym rynku.

Wymagania przykładowych ofert pracy:

* Biegłość w SEO/SEM, analytics, zarządzaniu kampaniami, eCRM z nakierowaniem na generowanie leadów i konwersji sprzedażowej,
* Doskonała znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie (czasami wymagany również drugi język),
Znajomość:
* Mechanizmów PPC ( m.in. Google Adwords),
* Narzędzi SEO,
* Web analytics tools (m.in. Google Analytics),
* Narzędzi E-mail Marketing,
* Podstawowej wiedzy HTML,
* Umiejętności analitycznych.

Specjaliści ds. sprzedaży

Według badania Gemius dla e-commerce Polska, osoby, którym zdarza się robić zakupy przez internet stanowią 46% całej populacji internautów. Dla osób związanych ze stanowiskami sprzedażowymi ważne jest, by w swoich umiejętnościach zawrzeć perspektywę digital na klientów, aby miały one wiedzę i świadomość narzędzi i procesów digital.

W relacjach B2B i B2C ogromny potencjał stanowią kanały społecznościowe, czego przykładem jest LinkedIn i możliwość budowania relacji biznesowych. Serwis ten daje ogromny potecjał wyszukiwania kontaktów, decydentów, inwestorów, prezesów i nawiązywania bezpośrednich kontaktów biznesowych. Biorąc pod uwagę środowisko i cele aktywności, jakie oferuje LinkedIn – stanowi ono ogromny potencjał do wyszukiwania i utrzymywania kontaktów biznesowych, przedstawienia tam usług swojej firmy w precyzyjny i personalny sposób. Kanały digital dają niejednokrotnie możliwość targetowania działań do potencjalnie zainteresowanych grup docelowych.

Poza tym merytoryka osób zajmujących się sprzedażą może zaważyć na decyzji potencjalnego klienta o podjęciu współpracy. „Dobra znajomość narzędzi i procesów w tworzeniu i realizacji strategii digital szczególnie przydaje się sprzedawcom pracującym w agencjach, zarówno interaktywnych i social media, jak również w firmach oferujących rozwiązania wspomagające pracę digital managera. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy klient wręcz „egzaminuje” handlowca, chcąc tym samym upewnić się co do kompetencji reprezentowanej przez niego firmy. Przede wszystkim jednak posiadanie szczegółowej wiedzy pozwala nam, handlowcom na swobodne prowadzenie rozmowy, trafne zbadanie potrzeb klienta, zrozumienie wyzwań i problemów klienta. Tym samym zwiększamy swoją szansę na zostanie jego partnerem w biznesie.” - mówi Monika Orłowska, która dba w Socjomanii za osługę klienta.

Specjalista SEM/ SEM Manager

Pracownicy na niższych stanowiskach (Junior/Specjalista SEM) to osoby, które potrafią samodzielnie poprowadzić całą kampanię marketingową w wyszukiwarce. Osoby te powinny cechowac się (najlepiej praktyczną) znajomością zagadnień SEO, umiejętnościami związanymi z HTML/Java, AdWords, Analytics oraz innymi produktami Google. Poza tym ważne są umiejętności prezentacji oraz pracy z klientem, zainteresowania social mediami oraz trendami na rynku marketingowym i bardzo dobra znajomość języka angielskiego.

W przypadku SEM Managerów oczekuje się już kilkuletniego doświadczenia w branży na stanowiskach specjalistycznych posiadające własny team. Osoby na tych stanowiskach poza umiejętnościami osób na stanowiskach specjalistów powinni posiadać również zdolności nadzoru nad kosztami i budżetem, analizami i monitoringiem, koordynacji projektów SEO/SEM, umiejętności pozyskiwania oraz rozwijania współpracy z klientami kluczowymi (wymagania na to stanowisko przedstawiła nam agencja rektrutacyjna HAYS).

Content Manager

Osoba na tym stanowisku dba o treści we wszystkich kanałach komunikacji marki. Zajmuje się planowaniem, budowaniem strategii contentowej, w oparciu o narzędzia monitoringu mediów, analizy trendów, analizy ruchu w wyszukiwarkach. Content Manager powinien posiadać podstawową znajomość SEO, e-mail marketingu, być na bieżąco z trendami w komunikacji i kanałami oraz znajomość zasad contentowych, wiedzy na temat tzw. sharable content (co sprawia, że użytkownicy chętniej udostępniają niektóre treści). Oprócz tego niezbędna jest znajomość mediów społecznościowych i zasad w nich panujących. Bardzo często przydatna jest wiedza na temat Google Analytics i Google Adwords.

Języki

Oprócz praktycznej znajomości narzędzi ważna jest znajomość języków. “Coraz więcej agencji obsługuje nie tylko polskich klientów, ale również zagranicznych. Wydawać by się mogło, że na współczesnym rynku edukacji, gdy duży nacisk kładzie się na rozwój zdolności języków obcych ten czynnik nie powinien być problemem. Niestety bardzo duża grupa kandydatów nie posiada odpowiedniej znajomości języka angielskiego, która w dość znaczny sposób może wpływać na rozwój ich kariery. Rynek marketingowy staje się coraz bardziej globalny i biegła znajomość języka angielskiego staje się absolutną koniecznością.” - mówią Mateusz Wójtowicz i Filip Mazurkiewicz z warszawskiego biura HAYS.

W jaki sposób sprawdzane są te umiejętności na rozmowach kwalifikacyjnych?

Rekruterzy agencji HAYS (specjalizacja Sales and Marketing) powiedzieli nam, że z perspektywy rekrutacji najprostszą metodą, aby poznać czyjeś kwalifikacje jest prośba o opisanie swoich doświadczeń związanych z performance marketingiem oraz pytania pogłębiające. Ważnym czynnikiem przy ocenie danej osoby jest ilość przeprowadzanych kampanii w jednym momencie oraz budżety, na jakich kandydat pracował. Warto poznać projekty, które są uważane za największy sukces kandydata oraz te, które były największym wyzwaniem. Dużym wyznacznikiem są również kluczowi klienci, dla których kandydat realizował projekty oraz ich złożoność.

Pytania, które mogą się pojawić na rozmowie na stanowiska związane z digital marketingiem:
* Co to jest Google Quality Score oraz jaki ma wpływ na Twoją pracę?
* W jaki sposób zarządzałbyś kontem, które ma kilka milionów słów kluczowych.
* Opisz strukturę kampanii Google AdWords.
* Jak budujesz swoją listę słów kluczowych?
* Jakie możesz przyjąć strategie przy geo-targetowaniu reklam?

Dodatkowo, aby stwierdzić znajomość zagadnień od strony technicznej zawsze można przygotować test podobny do tego, który prezentowany jest na egzaminach Google AdWords.

Międzynarodowy dyplom z Digital Marketingu

Zaangażowaliśmy się we współpracę z Digital Marketing Institute bo wiemy, jak ważna jest wiedza i znajomość narzędzi digital w budowaniu strategii komunikacji marki. Staliśmy się jedynym partnerem Digital Marketing Institute w Polsce, dzięki czemu możemy zapewnić Wam szkolenie na wysokim, międzynarodowym poziomie, zakończone certyfikowanym egzaminem. Certyfikat uzyskany w szkoleniach z digital marketingu jest uznawanym dokumentem potwierdzającym znajomość narzędzi digital na całym świecie. Dyplom spełnia europejskie wymagania i znajduje się na piątym poziomie w systemie Europejskich Ram Kwalifikacji (krótkie studia pierwszego stopnia).

Szczegóły:

Certyfikowane szkolenie z digital marketingu

Bartek Pasiowiec
Mail: [email protected]
Tel.: 662 923 078

Bartek odpowie na wszystkie pytania!

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?