0
EN

Blog o marketingu internetowym

2 października 2019 | Edyta Kowal

Service design i design thinking: metodologia, narzędzia, case studies [podcast]

Czym jest service design, a czym design thinking? Jak takie rozwiązania mogą pomóc w Twoim biznesie? U kogo się sprawdzą, a u kogo nie? Dlaczego kluczowe w obydwóch procesach są cierpliwość i empatia? O tym z Kasią Młynarczyk z Socjomanii rozmawia Agata Chmielewska.

O Dziewczynach:

Agata z Kasią po raz pierwszy spotkały się dobrych kilka lat temu, potem ich drogi skrzyżowały się ponownie na 3-dniowej Akademii Service Design w Socjomanii. Podczas warsztatów uczestnicy pracowali projektowo nad wspólnie wybranym, realnym wyzwaniem, w interdyscyplinarnym gronie.

Na co dzień Agata mocno siedzi w branży e-commerce i marketingu internetowym. „Tak się jakoś złożyło, że swoją pierwszą pracę podjęłam w sklepie internetowym i tak mi się to spodobało, że nie chciałam już nic zmieniać” – wyjaśnia na swoim blogu. Przez ten czas (już 10 lat!) pracowała dla wielu różnych marek e-commerce: Praktikera, Kidy.pl, Estyl.pl, Esentia.pl, Superkoszyk.pl czy Mydeal.pl.

Jak ocenia szkolenie z perspektywy czasu?

O zgłębieniu tematyki Design Thinking myślałam już od dawna. Widziałam wiele dobrych opinii o tym podejściu, trochę czytałam, trochę słuchałam podcastów. Jednak wciąż była to dla mnie czarna magia i muszę przyznać, że podobnie jak wielu, kojarzyło mi sie to z grafiką :D Gdy tylko Kasia wrzuciła na grupę absolwentów Akademii Socjomanii (uczestniczyłam w pierwszej edycji) informację o starcie Akademi SDT, długo się nie zastanawiałam. W końcu nadarzyła się okazja ku temu, by lepiej poznać ten temat, w dodatku od osoby, dla której DT stało się ogromną pasją. Dobrze pamiętam jak Kasia rozpoczynała kształcenie w tym kierunku i widzę, ze do dziś jej zainteresowanie tym podejściem nie słabnie. Przy okazji wiedziałam, że te warsztaty będą dobrą, intelektualną rozrywką - takie są wszystkie szkolenia Socjomanii, i wcale tu nie słodzę, bo jak już coś polecam, to musi być naprawdę warte uwagi. A co mi dały warsztaty oprócz dobrej zabawy, dużej dawki uśmiechu i ciekawych rozmów? Narzędzia, metody, ćwiczenia, które zamierzam wykorzystać nie tylko w pracy zawodowej, ale także w życiu. Zwłaszcza Matrix Map i Stinky Fish :D

Kasia to z wykształcenia edytorka, z pasji - marketingowiec, redaktorka i szkoleniowiec. Od 5 lat konsekwentnie rozwija się z zakresie projektowania usług (service design). Studentka MBA na Laurea University of applied science w Helsinkach (kierunek Service Innovation and Design). Współtwórczyni polskiego oddziału międzynarodowej organizacji Service Design Network, której misją jest edukacja w zakresie projektowania usług w Polsce. Autorka konceptu gastronomicznego o wdzięcznej nazwie Handelek, stworzonego w metodyce service design.

Umówmy się, ten podcast była tylko kwestia czasu ;) Do odsłuchania tutaj:

 

Czego dowiesz się z podcastu Agaty pt. “Design Thinking i Service Design – dla kogo i po co?”

  • Czym jest Design Thinking i Service Design
  • Czym Design Thinking różni się od Service Design
  • Skąd moda na Design Thinking?
  • Kiedy sprawdzi się Service Design, a kiedy Design Thinking?
  • Jak wykorzystać Design Thinking w e-commerce?
  • Jakie są główne fazy metodologii Design Thinking?
  • Dla kogo jest Design Thinking, a dla kogo nie jest?
  • Na czym w praktyce polega metoda myślenia projektowego?
  • Ile trwa cały proces Design Thinking?
  • Czym jest iteracja?
  • Jak zaangażować w podejście Design Thinking osoby mocno introwertyczne lub nie potrafiące pracować w grupie?
  • Kto powinien prowadzić grupę w metodzie DT?
  • Kto to facylitator?
  • Czy Design Thinking sprawdzi się w małych firmach?
  • Jakimi narzędziami dysponujemy w metodyce Design Thinking i Service Design?
  • Jak metoda „stinky fish” pomogła pewnemu managerowi zaangażować zespół do dzielenia się pomysłami
  • Skąd kolorowe karteczki w Design Thinking?
  • Jakie książki lub artykuły odnośnie Design Thinking warto przeczytać?

Posłuchaj "FO 049 Design Thinking i Service Design - dla kogo i po co?" na platformie Spreaker.

Książki, ćwiczenia i inne materiały z zakresu service design, o których wspominają Dziewczyny podczas podcastu:

Zapamietaj:

Design thinking to baza, podejście, sposób myślenia, który możemy aplikować w rożnych kontekstach. Wyróżnia go strategia wyjścia od problemu i wyzwania, nad którym chcemy się pochylić. Co ważne, w rożnych fazach dysponujemy rożnymi narzędziami. W pierwszej skupiamy się na eksploracji, zebraniu jak największej liczby danych, które nam mogą zweryfikować np. grupę docelowa. Ta zaś jest w centrum całego procesu, zgodnie z zasada Human Centred Design i – co więcej – uczestniczy w procesie, współtworząc z nami projekt.

Service design korzysta i bazuje na podejściu design thinking, ale w ujęciu usługowym, w związku z czym – pomimo podobnych narzędzi i faz – większy nacisk kładziemy w nim na to, jak finalnie taka usługa będzie funkcjonować. W procesie pojawiają się też takie narzędzia jak Service Business Model Canvas – wszystko po to, by podkreślić, że nie ma produktów bez usług, które go uzupełniają.

Jeśli chcesz wycisnąć z warsztatów design thinking jak najwięcej, zadbaj o interdyscyplinarny zespół (różne działy, różne kompetencje, różny poziom kreatywności)

Postawienie klienta w centrum pracy nad produktem czy uslugą to już standard w dzisiejszych czasach.

Nie każdy odnajduje się w procesie design thinking czy service design. Dokopywanie się głębiej i głębiej, kwestionowanie postawionych sobie tez, weryfikowanie swoich założeń, zadawanie pytań, patrzenie na problem z różnych perspektyw, to często proces, który nie należy do prostych i przyjemnych. Cierpliwość i otwarty umysł – tego potrzebujesz, by znaleźć w DT wartość. To nie jest metodyka dla tych, którzy chcą „szybko do brzegu”.

Polski odpowiednik dla service design to serwityzacja czy projektowanie usług. Termin design thinking często sprowadza się z kolei do myślenia projektowego. Obydwa terminy według Kasi nie oddają w pełni znaczenia tych metod i nie są do końca trafne.

Dowiedz się, jak w Socjomanii wykorzystujemy design thinking:

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?